بازار خودرو

نظم بازار خودرو به‌هم خورد
مدت‌ها تلاش برای متعادل نگه‌داشتن بازار خودرو در نهایت به شکست انجامید. تلاش‌ها برای افزایش تعرفه واردات خودرو، نظم بازار خودرو را به‌هم زد و از هفته گذشته شاهد افزایش قیمت خودروها بودیم. این موضوع شامل خودروهای داخلی و مونتاژی می‌شود و حتی خودروهای وارداتی که قیمت‌شان واقعی شده بود هم به جرگه افزایش قیمت در بازار آزاد پیوستند، اگرچه هنوز روند افزایش قیمت در خودروهای وارداتی به کندی اتفاق افتاده و بازار در این زمینه هوشمندانه عمل کرده است.
 
افزایش قیمت خودروهای داخلی
شاهین GL از نمونه‌هایی است که 23 میلیون تومان افزایش قیمت را تجربه کرده است. قیمت این خودرو از ۸۶۷ میلیون تا ۸۹۰ میلیون تومان رسیده است. 
 تارا اتوماتیک V4LX مدل ۱۴۰۴ به یک میلیارد و ۱۱۰ میلیون تومان رسیده است. پژو ۲۰۷ TU3 مدل ۱۴۰۴ در بازار آزاد با افزایش ۱۰ میلیونی‌، ۷۵۰ میلیون تومان شد.  سایپا 151، ارزان‌ترین وانت داخلی هم 7 میلیون گران شد و به 437 میلیون تومان رسید.
ساینا S اتوماتیک مدل ۱۴۰۳ هم افزایش 20 میلیونی داشت و ۶۴۰ میلیون تومان قیمت خورد.
 
قیمت خودروهای مونتاژی
افزایش قیمت ون اینرودز واقعاً عجیب بود. این خودرو ظرف یک روز 20 میلیون تومان گران شد و از 820 میلیون به 840 میلیون تومان رسید. کی‌ام‌سی J7 نیز افزایش قیمت 16 میلیون تومانی داشت و از یک میلیارد و 904 میلیون به یک میلیارد و 920 میلیون تومان رسید.
رسپکت 2 نیز افزایش قیمت 15 میلیون تومانی داشت و به یک میلیارد و 690 میلیون تومان رسید.
تیگارد X35 پلاس 1.5 لیتر توربو نیز افزایش قیمت عجیبی داشت. 20 مردادماه این خودرو یک میلیارد و 585 میلیون تومان آگهی شد و در 26 مردادماه به یک میلیارد و 620 میلیون تومان رسید.
 
قیمت خودروهای وارداتی
آواتار 11 در 21 مردادماه 7 میلیارد تومان در بازار قیمت داشت و ظرف یک هفته 400 میلیون تومان گران شد و در پلتفرم‌های آنلاین فروش خودرو این موضوع مشهود است.
اگرچه بازار، به‌خصوص در بخش خودروهای وارداتی، همچنان سعی می‌کند هوشمندانه عمل کند و هنوز در بخش خودروهای وارداتی تغییرات عجیب قیمتی را شاهد نیستیم. از سوی دیگر، افزایش قیمت در بازاری که در رکود به سر می‌برد باز هم روند رکود و یخ‌زدگی خرید و فروش را ادامه می‌دهد که به نفع هیچ‌کس نیست. اگرچه می‌توان امیدوار بود این تحرکات مقطعی باشد و روند نزدیک شدن قیمت خودروهای وارداتی به نرخ واقعی و همچنین کاهش قیمت در بازار خودروهای داخلی و مونتاژی ادامه یابد.

 

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و هشتصد و پانزده
 - شماره هشت هزار و هشتصد و پانزده - ۲۷ مرداد ۱۴۰۴