علیرضا تابش، مدیر عامل مجموعه هگتا در گفت و گو با «ایران» تشریح کرد
جزئیات تفاهم نامه آژانس های گردشگری ایرانی و عراقی
در جریان مذاکرات هلدینگ هگتا (هلدینگ گردشگری تأمین اجتماعی) با آژانسهای گردشگری عراق، طرف عراقی درخواست کرد که صندلی قطار و اتاق هتلها به صورت سالیانه و تضمینی به آنها واگذار شود تا بتوانند از پیش برنامهریزی کنند و گردشگران سلامت بیشتری را به ایران اعزام کنند.
علیرضا تابش، مدیرعامل مجموعه هگتا، در پاسخ به این درخواست و در گفتوگو با «ایران» گفت: «ما همواره به دنبال توسعه ظرفیتهای گردشگری هستیم، ولی از آنجا که ظرفیت قطار و هتلها تابع نوسانات داخلی و تقاضاهای متغیر است، واگذاری سالانه و قطعی با مانع و محدودیت مواجه است. با این حال، به گونه ای در حال برنامهریزی هستیم که بتوانیم این بازه زمانی را افزایش بدهیم. پیشنهاد ما به طرف عراقی این است که ظرفیتها را از طریق قرارداد به صورت ماهانه یا فصلی با آنها هماهنگ کنیم». او افزود: «در جلسه مشترک با آژانسهای عراقی مقرر شد نمایندگان آژانسهای ایرانی و عراقی در تعامل نزدیک، این هماهنگی را ماهانه انجام دهند و از این طریق هم خدمات بهتری به گردشگران داده شود و هم مانع از سرگردانی یا ورود دلالها شویم.»
تابش گفت: «در آن جلسه مقرر شد که آژانسهای ایرانی و عراقی با هم تفاهمنامهای تنظیم کنند تا رزروها با هماهنگی و متناسب با ظرفیت داخلی انجام شود. البته فروش بلیت در قطارهای رجا تابع مقررات داخلی است و اغلب بهصورت ماهانه صورت میگیرد.»
این گفتوگو و هماهنگیها در حاشیه نشست مشترک در مرز شلمچه و همچنین در دیدار با اتاق بازرگانی بصره انجام شده است. تابش تأکید کرد که اجرای این مدل همکاری، نیاز به یک پلتفرم شفاف، سیستم رزرو یکپارچه و تبلیغات هدفمند دارد.
حذف دلالی با پلتفرم دیجیتال
زخم حضور دلالها در تردد گردشگران سلامت کشورهای اطراف به ایران زخمی کهنه است که باعث شد تا این گردشگران خدمات استاندارد پزشکی را دریافت نکنند. پیامدهای حضور دلالان باعث شد تا برخی از گردشگران سلامت عراق به جای ایران به سمت هند و ترکیه بروند. گردشگران عراقی همچنین از انتظار ۸ ساعته در مرز ایران گلهمند هستند. آنها اعتقاد دارند فرآیند عبورشان طولانی است و راهنمایی درستی برای رسیدن به مراکز درمانی دریافت نمیکنند. تابش گفت: «یکی از اقدامات مهم ما طراحی پلتفرم چندزبانه برای حذف دلالی و ارائه شفاف خدمات درمانی و اقامتی است. این پلتفرم که توسط تیم فناوری هگتا در حال توسعه است، بهگونهای طراحی شده که بیماران خارجی بتوانند از کشور مبدأ به اطلاعات هتل، پزشکان، بیمارستانها و نرخ خدمات دسترسی داشته باشند.»
وی تأکید کرد: «باید در مبدأ تبلیغ کنیم. بیلبورد تبلیغاتی بیمارستانهای آبادان و خرمشهر در ورودی شلمچه خوب است، اما کافی نیست. حضور در رسانهها، شبکههای اجتماعی و مطبوعات کشورهای هدف مانند عراق بسیار مهم است. برای همین با برخی آژانسهای عراقی، کارگروه مشترک تشکیل دادیم و حتی برای واگذاری نمایندگی محلی، اقدام کردیم تا گردشگر پزشکی را در عراق و به مقصد هدایت کنند.»
وی تأکید کرد که در این دوره مدیریت، رویکرد، تسهیلگرانه و مبتنی بر آسیبشناسی میدانی است: «ما ابتدا آسیبها را در تعامل با وزارت بهداشت، وزارت گردشگری، وزارت خارجه، استانداریها و نهادهای مرزی شناسایی کردیم؛ بررسی کردیم هرکدام چه نقشی دارند و باید چه نقشی ایفا کنند. این کار را در منطقه آزاد اروند بهصورت پایلوت انجام دادیم. در سفر به بصره، با اتاق بازرگانی، سرکنسولگری ایران در بصره و دیگر نهادهای مرتبط با گردشگری دیدار داشتیم.»
او وضعیت خدماتدهی در ایران را بهتر از طرف عراقی دانست و گفت: «سالن شلمچه نسبت به پایانه آن سوی مرز بهمراتب آبرومندتر و رفتار کارکنان منظمتر بود.»
تفاهمنامه با دانشگاه تهران
او با اشاره به تفاهمنامه جدید با دانشگاه تهران گفت: «اخیراً ما یک تفاهمنامه با دانشکده گردشگری دانشگاه تهران تبادل کردیم. البته این موضوع حاصل چند ماه گفتوگو و تعامل بود که نهایتاً منجر به امضای این تفاهمنامه شد. نگاه ما این است که مجموعههای بزرگ گردشگری، مانند هگتا، باید نقش فعالتری در حوزه آموزش و پژوهش ایفا کنند.»
او افزود: «شرکتهای ما ظرفیت خوبی برای ورود به فعالیتهای آموزشی دارند؛ از نیروی انسانی متخصص گرفته تا زیرساختهایی مانند ساختمان، تجهیزات و امکانات. نگاه ما بر پایه استانداردهای بینالمللی است و آموزشها میتواند هم حضوری و هم آنلاین باشد. همچنین برنامه داریم از مدرسان خارجی در رشتههای مختلف گردشگری استفاده کنیم؛ چرا که گردشگری فقط محدود به هتلداری نیست، بلکه موضوعاتی مثل تفریحات، محیط زیست، حملونقل ریلی و جادهای را نیز شامل میشود.»
این مقام مسئول با اشاره به همکاری با معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری برای بهرهگیری از ظرفیتهای قانونی تصریح کرد: «در حال مطالعه ظرفیتهای قانون جهش تولید هستیم تا بتوانیم از آن در جهت توسعه فعالیتهای گردشگری بهره ببریم. مجموعههای ما این قابلیت را دارند که با کمک اسناد بالادستی، نقش فعالتری در توسعه آموزشی، پژوهشی و سرمایهگذاری ایفا کنند.»
واگذاری مدیریت هتلها
تابش در بخشی از این گفتوگو درباره سیاست واگذاری مدیریت هتلهای زیرمجموعه هگتا به بخش خصوصی سخن گفت و در پاسخ به این پرسش که آیا این رویکرد با برنامههای همزمان برای جذب سرمایهگذار و توسعه و ساخت هتلهای جدید در تناقض نیست، چنین توضیح داد: «ما در پی آن هستیم که مدیریت برخی از هتلهای زیرمجموعه را واگذار کنیم. این رویکرد در سیاستهای ما لحاظ شده است، اما این به معنای کنار کشیدن هگتا از عرصه فعالیت نیست، بلکه نوعی دعوت به مشارکت و بهرهگیری از ظرفیتهای تخصصی بخش خصوصی به شمار میآید.»
وی تأکید کرد که واگذاری نه بهمنزله انفعال یا خروج از میدان، بلکه نشانهای از اعتماد به توانمندیهای فنی و اجرایی بخش خصوصی است: «واگذاری بدین معنا نیست که هگتا از میدان خارج میشود، بلکه هدف آن است که مدیریت مجموعهها را به افراد یا مجموعههایی دارای اهلیت بسپاریم که دارای تجربه و توان تخصصی هستند. در عین حال، هنگامی که یک سرمایهگذار مایل است با برند هگتا فعالیت کند، این امر نشاندهنده اعتبار و جایگاه این مجموعه است. بنابراین، این دو موضوع نه تنها در تعارض با یکدیگر نیستند، بلکه مکمل همدیگر محسوب میشوند.»
تابش در ادامه از مطالعه و بررسی به منظور جذب سرمایه بخش خصوصی برای گسترش زیر ساخت های گردشگری با امکان بهرهمندی از ظرفیت برند یکی از شرکتهای زیر مجموعه هگتا در گردشگری پزشکی در یکی از شهرهای استان خوزستان خبر داد: «در جریان برگزاری پیش رویداد سرمایه گذاری گردشگری سلامت در استان خوزستان، یکی از محدودیت هایی که شناسایی کردیم، ضعف زیر ساختهای اقامتی،تفریحی بود که در این راستا با نشست های متعددی که با اعضای اتاق بازرگانی و سرمایهگذاران داشتیم زمینه جلب سرمایهگذاری فراهم شده تا با بهرهگیری از برند یکی از شرکتهای تابعه هگتا، اقدام به ایجاد زیرساختهای گردشگری شود و خدمات گردشگری و درمانی ارائه شود. این نتیجه چند ماه حضور میدانی و برگزاری رویدادی در تهران است.
بخش خصوصی طبیعتاً با بررسی، مذاکره و ارزیابی دقیق وارد میدان میشود وما توانستهایم توجه فعالان این بخش را به سرمایه گذاری در گردشگری پزشکی جلب کنیم.» وی، استفاده از ظرفیتهای هگتا را در پروژه گردشگری نوعی بهرهبرداری هوشمندانه از ظرفیتهای موجود در بخش عمومی برای توسعه گردشگری سلامت دانست و افزود: «بر همین اساس تلاش شده است از ظرفیت و توانمندیهای این هلدینگ بهدرستی استفاده شود تا از این طریق زمینه رونق گردشگری، بویژه در حوزه گردشگری پزشکی فراهم شود.»

