«ایران» ضرورت بیمه اجتماعی برای رانندگان تاکسیهای اینترنتی را بررسی میکند
کسب وکارهای تازه اسیر قوانین قدیمی
بیمه رانندگان پلتفرمهای اینترنتی مدتهاست به چالش جدی در بحث نظام بیمه اجتماعی اجباری تبدیل شده؛ بیمه ای که حق همه شاغلین است. چون قوانین کار با کسب و کارهای آنلاین همخوانی ندارد و همین خلأ قانونی موجب شده سکوها از بیمه کردن رانندگان خودداری کنند. با این حال در ماده ۲۸ برنامه هفتم توسعه، موضوع بیمه رانندگان تاکسیهای اینترنتی مطرح و آییننامهای چهار مادهای برای اجرای آن تدوین شده است. این آییننامه، رانندگان پلتفرمهای حملونقل آنلاین که فاقد بیمه تأمین اجتماعی هستند را مشمول پرداخت حق بیمه با نرخ ثابت میکند. کارشناسان معتقدند، پلتفرمها بهعنوان نهادهای مسئول، باید وظیفه پرداخت حق بیمه را بر عهده بگیرند، اما این موضوع نیازمند گفتوگوی اجتماعی گسترده با حضور نمایندگان دولت، پلتفرمها و رانندگان است تا الگویی عادلانه طراحی شود.
محدثه جعفری
گروه اجتماعی
امید محبی رئیس انجمن صنفی تاکسیهای اینترنتی استان قم با بیان اینکه قوانین کار در حوزه کسب و کارهای مجازی به روزرسانی نشده است، میگوید: «شاغلان در سکوهای مجازی حتی برای ایجاد تشکل صنفی هم با چالشهای مختلفی روبهرو هستند چرا که اشتغال درفضای مجازی با قوانین تأمین اجتماعی و قانون کاری که برای دهه 60 است، همخوانی ندارد. البته ما درخواست ایجاد انجمن را به شهرهای مختلف دادیم که استان قم همراهی خوبی نشان داد و توانستیم انجمن را به صورت رسمی ثبت کنیم. ایران برابر با کشورهای دیگر در حوزه دیجیتال در حال پیشرفت است اما قوانین در این حوزه هنوز با کسب وکارهای نوین به روز نشده است به همین دلیل در اشتغال دیجیتال خلأهایی وجود دارد که صاحبان کسب و کارها مدتها از این خلأهای قانونی به نفع خودشان سوءاستفاده میکنند.»
صدای تشکلها به گوش مسئولان میرسد
رئیس انجمن صنفی تاکسیهای اینترنتی با اشاره به اینکه محوریت پیگیریهای انجمن ما کشوری است، توضیح میدهد: «اگر قرار است، قدمی برای رفع مشکلات رانندگان تاکسیهای اینترنتی برداشته شود، باید سراسری باشد نه معطوف به استان به همین دلیل تلاش کردیم مشکلات را کلان در سطح کشور پیگیر باشیم. به طور میانگین فقط در شهری مثل تهران 800 هزار راننده در سکوهای اینترنتی فعال هستند که تشکل ندارند، اگر انجمنی در تهران برایشان ایجاد شود، صدایشان بهتر به گوش مسئولان میرسد به همین دلیل ایجاد تشکل صنفی در هر استان بسیار حائز اهمیت است تا بتوانند به مهمترین مطالباتشان که بحث پوشش بیمه اجتماعی است، دست یابند.»
رانندگان سکوهای مجازی معتقدند، فعالیتشان مثل کارگران است چرا که هیچ دخل و تصرفی در کاری که انجام میشود، ندارند. مثلاً قیمتگذاری نرخ مسیر توسط پلتفرم انجام میشود، نوع مسافر توسط سکو تعیین و مبدأ و مقصد را اپلیکیشن مشخص میکند، راننده فقط کار جابهجایی مسافر را انجام میدهد. محبی میگوید: «رانندگی یکی از خطرناکترین شغلهاست چرا که حوادث بسیاری پیش رویشان قرار دارد و از آنجایی که با وسیله نقلیه شخصی مسافر را جابه جا میکنند، حاشیه سود پایینی از کارشان دارند. کوچکترین توقعشان پوشش بیمه اجتماعی اجباری است که بتوانند ازکاری که انجام میدهند، آیندهای را متصور باشند. میگویند خودتان را بیمه خویشفرما کنید! بیمه خویشفرما که امتیاز خاصی برای ما ندارد چرا که بیمه ازکارافتادگی ندارد، بیمه بیکاری ندارد و... اگر راننده دچار تصادف شد و نتوانست به کارش ادامه دهد چگونه باید امرار معاش کند؟ آیا نباید بیمه اجباری داشته باشیم که در ایام بیماری و... کمک حال زندگیمان باشد؟»
دو میلیون راننده ثابت در تاکسی اینترنتی داریم
او با بیان اینکه حدود شش میلیون نفر در تاکسی اینترنتی فعالیت میکنند، بیان میکند: «حدود دو میلیون نفر راننده ثابت این سکوها هستند که شغل اصلی شان رانندگی است. در ابتدا آرمانشهری در اشتغال مجازی نشان جوانان میدهند، اما بعد از مدتی افراد متوجه میشوند، در این سکوها نه قوانین مشخصی وجود دارد نه احتساب معینی از حقوق ماهانهشان دارند. درکلانشهری مثل تهران که میگویند رانندگان سکوهای مجازی ماهانه 30 تا 40 میلیون درآمد دارند، نصف این مبلغ، هزینه استهلاکی است که به خودرو در این ترافیکها وارد میشود. متأسفانه پلتفرمها رانندگان را کاربر میخوانند یعنی کسی که از اپلیکیشن استفاده میکند، درآمد زایی نمیکند! ولی در واقعیت برعکسش اتفاق میافتد. درحالی که راننده با درخواست سکو کار میکند با قوانینی که او وضع کرده است اگر بیمه داشته باشد با رغبت بیشتری کار میکند که نفع آن درنهایت به جیب سکوها میرود».
به گفته محبی، سکوها میگویند، بیمه نمیکنند چون قراردادی وجود ندارد: «اما حرف ما این است که هر سفری که راننده انجام میدهد از سه ضلع مسافر، راننده و نرمافزار تشکیل شده و مشخص است راننده در طول روز چندساعت فعال بوده و خدمت کرده است. متأسفانه سکوها، نیروهای ثابتشان را استثمار کردهاند، آنها هیچ امتیازی به فردی که هر روز، روزی 10 ساعت فعال است، نمیدهند اما برای افرادی که شغل دومشان رانندگی است، مشوقهایی را در نظر میگیرند تا مسافر بیشتری جابهجا کنند.»
رئیس انجمن صنفی تاکسیهای اینترنتی درمورد میانگین دریافتی رانندگان اینترنتی میگوید: «بسته به مسیر مسافر است، هر راننده طی یک ساعت میتواند دو سفر انجام دهد. افرادی که 10 ساعت کار میکنند روزی 20 سفر انجام میدهند که هزینه هر سفر بین 15 تا 20 درصد مربوط به سکو است، در نتیجه روزانه هر راننده در استان تهران حدود دو میلیون تومان درآمد دارد.»
رانندگان تاکسیهای اینترنتی تابع قوانین کار هستند
فرشاد اسماعیلی حقوقدان و پژوهشگر حوزه بیمههای اجتماعی در مورد ضرورت بیمه برای شاغلین در کسب و کارهای مجازی میگوید: «سالهاست که تلاش میکنیم رانندگان تاکسیهای اینترنتی تحت پوشش بیمه تأمین اجتماعی قرار بگیرند. طبیعتاً بیمه شدن رانندگان سکوهای مجازی برای تأمین اجتماعی تعهداتی ایجاد میکند اما این سازمان اعلام کرده است، ترجیح میدهد رانندگان بیمه باشند. اما نکته مهم این است، این دسته از رانندگان اصلاً کارگر محسوب میشوند یا نه؟»
او با اشاره به دلایل رابطه کارگر و کارفرما در تاکسیهای اینترنتی توضیح میدهد: «تعیین فرد برای انجام کار یکی از ویژگیهای قانون کار است به این شکل که رانندگان تاکسی در صفحه پلتفرم عکس و مشخصات دارند، به همین دلیل نمیتوانند کار را به فرد دیگری بسپارند و اگر این اقدام انجام شود، خلاف بوده و امتیازش لغو میشود. دومین ویژگی رابطه مزد بگیری است، به این شکل که اپلیکیشن است که میزان هزینه سفر را مشخص میکند و راننده در آن هیچ دخل و تصرفی ندارد. موضوع بعدی درباره ماهیت بیمهای شاغلین این نوع سکوهاست، کسب و کارهای مجازی شکل نوینی ازکار است و تابع شکل سنتی قانون کار نیستند، اما میتواند تابع قوانین کارگری و کارفرمایی باشد. چرا که ماهیت کار دست راننده نیست، و همه چیز در اپلیکیشن انجام میشود که شامل قوانین است که از سوی راننده باید رعایت شود و اگر نه لغو امتیاز شده و نامش از برنامه حذف میشود.»
اسماعیلی با بیان یکی از روشها برای پرداخت بیمه رانندگان اینترنتی میگوید: «سکوها میتوانند یک درصد از هزینه هر سفر را برای بیمه اجتماعی افرادی که مورد تأیید قرار گرفتهاند، در نظر بگیرند و به تأمین اجتماعی پرداخت کنند، بخشی را راننده و بخشی دیگر را دولت از محل یارانهها یا هر محل دیگری که میتواند متقبل شود. به این شکل رانندگان سکوهای اینترنتی هم میتوانند مشمول بیمه 30 روز کارکرد شوند.»
بیمه کردن افراد توسط کارفرمایان قطعاً هزینههایی را روی دست صاحبان کسب وکار میگذارد و شاید همین امر موجب میشود، صاحبان پلتفرم از بیمه کردن رانندگان شاغل خودداری کنند، حال راهکار چیست که کارفرمایان از این طرح متضرر نشوند؟ این فعال حوزه بیمههای اجتماعی میگوید: «وقتی قیمتگذاری هر سفر بر عهده پلتفرم است، میتواند در تعرفه هر سفر بخش بیمه رانندگان یا همان یک درصد را اعمال کنند. یعنی محلی برای جبران هزینه وجود دارد تا حاشیه سود سکوها کم نشود و با این اقدام رانندگان هم به واسطه بیمه شدن، هم بهتر کار میکنند هم ساعات بیشتری را برای پلتفرم وقت میگذارند. اما پلتفرمها حاضر نیستند پای میز مذاکره بنشینند و به راههای پیش رویشان برای بیمه رانندگان فکر کنند چرا که نگران سودی هستند که ممکن است در این میان از دست بدهند. مدلهای متنوعی برای نحوه محاسبه و پرداخت بیمه وجود دارد و در مدلی که گفتم به نوعی پرداخت هزینه مشارکتی است و سکو زیانی بابت آن نمیبیند.»
مخالف آییننامه بیمه رانندگان اینترنتی هستیم
اشتغال در پلتفرمها بویژه در رابطه با رانندگان تاکسی اینترنتی به علت نداشتن قراردادکاری و نبود تعهد برای شاغلینش، هیچ رابطه کارگر و کارفرمایی را ایجاد نمیکند و کارفرمایان یا همان صاحبان کسب و کار هیچ مسئولیتی در قبال بیمه اجباری آنها ندارد. اینها بخشی از صحبتهای رضا الفتنسب، رئیس اتحادیه کشوری کسبوکارهای مجازی در مورد بیمه اجباری اجتماعی شاغلان در سکوهای مجازی بویژه رانندگان تاکسیهای اینترنتی است. او به «ایران» میگوید: «رانندگان هیچ رابطه قراردادی با پلتفرم ندارند، تا سرساعت مشغول به کار شوند یا خاتمه کار داشته باشند. سازمان تأمین اجتماعی مدتهاست به این موضوع ورود کرده است، اما گفتیم این دسته از شاغلین میتوانند از بیمهای شبیه به بیمه خویشفرما استفاده کنند.»
الفت نسب با بیان اینکه با نوشتن آییننامه ماهیت قانون را تغییردادند، توضیح میدهد: «آیین نامهای را برخلاف قانون برنامه هفتم توسعه نوشتهاند. در قانون آمده است «رانندگان مجاز هستند» اما در آییننامه بیمه اجتماعی را «تکلیف» اعلام کردند که این تغییر مورد اعتراض ما قرار گرفته است. ماهیت کسب و کارهای مجازی، اشتغال دلبخواهی آن است، یعنی افراد هر زمان که دوست دارند، کار میکنند و هر زمان که بخواهند از کار کناره میگیرند. به زبان ساده افراد در این نوع اشتغال تعهدی به کارفرما یا همان صاحب کسب و کار ندارند.»
رئیس اتحادیه کشوری کسبوکارهای مجازی در مورد ایجاد مشوق از سوی تأمین اجتماعی برای بیمه رانندگان میگوید: «اگر سازمان تأمین اجتماعی میخواهد با اجباری کردن بیمه برای رانندگان تاکسی اینترنتی ناترازیاش را جبران کند، بهتراست طرحی مشوقانه بگذارد و بخشی از بیمه را خودش بر عهده بگیرد، بعد با پلتفرم توافق کند. یعنی هر سه ضلع؛ بیمه، راننده و پلتفرم به توافق برسند، نه اینکه بخواهند بیمه اجتماعی رانندگان را بر دوش صاحبان کسب وکار بگذارند. سکو چرا باید هزینه بیمه شخصی را پرداخت کند که با او قراردادی ندارد؟!»

