در حافظه موقت ذخیره شد...
درباره رفع توقیف سریال «سووشون»
یک بازگشت بهنگام
گرچه قسمت اول آن چندان با رضایت مخاطبان همراه نبود اما هنوز برای داوری درباره میزان جلب مخاطب زود است و باید منتظر ماند تا ببینیم قصه در قسمتهای بعدیاش چه روندی را طی میکند. داستان این سریال اقتباسی است از رمانی به همین نام نوشته سیمین دانشور که روایتگر زندگی زنی به نام زری در سالهای حضور انگلیسیها در شیراز است. در حقیقت زری شخصیت اصلی سریال است که مخاطب، داستان را از زاویه دید او میبیند.
ماجرا با عروسی دختر حاکم شروع میشود که در قسمت اول به معرفی شخصیتها و نمایش فضای حاکم میپردازد. بر همین اساس نمیتوان قسمت اول را معیار نقد آن قرار داد. اکنون سخن از نقد این سریال نیست، بحث بازگشت دوباره آن به شبکه نمایش خانگی است که میتواند در کنار فیلمهای اجتماعی پر مخاطبی که در سینماهای کشور اکران شده، امیدوار بود که اتمسفر نمایشی در حال حاضر در مرحله پویاتری قرار گرفته که رد این پویایی را میتوان در رونق دوباره تئاتر هم مشاهده کرد. گرچه توقیف «سووشون» بعد از پخش قسمت اول آن، اتفاقی تراژیک بود اما اکنون در حالی دوباره به پخش برگشته که در این فاصله، مخاطبان فضای جنگ دوازده روزه و تجاوز بیگانه به خاک کشور را تجربه کرده بودند. با توجه به اینکه قصه سووشون روایتی زنانه از مبارزه با استعمار انگلیس است و سویههای ملی- میهنی دارد، بستر اجتماعی و فرامتنی تماشای سریال هم با قصه آن همخوان شده و چه بسا این اتفاق موجب شود تا توجه مخاطب به وجوه استعمارستیزی داستان بیشتر شده و انطباق تاریخی – اجتماعی با زمانه پیدا کند.
به عبارت دیگر حالا با تجربه جنگی که مخاطبان بین قسمت اول و دوم این سریال تجربه کردند کمک میکند تا مفاهیمی مثل مبارزه و مقاومت در برابر سلطه بیگانه در این سریال برجستهتر شده و ارزشهای اجتماعی سریال نسبت به قبل بیشتر شود. حالا مخاطب با درک زمانه به فهم بهتری از تاریخ قصه سووشون میرسد و نسبتی معنادارتر با آن برقرار میکند.