از فورد اسکِیپ تا پورشه باکستر؛ کدام خودروها در آستانه خداحافظی هستند؟
مدلهای محبوبی که تا ۲۰۲۶ کنار میروند
در شماره دیروز نگاهی داشتیم به ۸ خودروی محبوب که قرار است تا سال ۲۰۲۶ از خط تولید خارج شوند. از مدلهای اسپرتی مثل «پورشه کیمن» و «باکستر» گرفته تا شاسیبلندهایی مثل «ایکس۴». حالا در بخش دوم این گزارش، سراغ ادامه این فهرست رفتیم که شامل نامهای آشنای دیگری از برندهایی مثل «ولوو»، «نیسان»، «مرسدس بنز»، «سوبارو» و «لکسوس» است.
یاسمن صادق شیرازی
گروه خودرو
فورد اسکِیپ
این خودرو یک مورد خاص است. با اینکه فورد در سال ۲۰۲۴ تعداد ۱۴۶,۸۵۹ دستگاه اسکِیپ فروخته و این مدل چهارمین خودروی محبوب این شرکت پس از سریF ، ترانزیت و اکسپلورر بوده است، گفته میشود که این شاسیبلند جمع و جور در سال آینده از خط تولید حذف میشود. جالب اینجاست که نام اسکِیپ احتمالاً تا سال ۲۰۲۶ همچنان حفظ خواهد شد، اما فقط در برخی ایالات خاص.
اینفینیتی کیوایکس ۵۰
با اینکه کیوایکس ۵۰ بهترین فروش اینفینیتی در سال ۲۰۲۴ بود و بیش از ۱۰ هزار دستگاه فروخته شد، این شاسیبلند لوکس بهشدت از رقبای خود عقب بود. به همین دلیل اینفینیتی تصمیم گرفته پس از مدل سال ۲۰۲۵، تولید این خودرو را متوقف کند. مدل بزرگتر و کاملاً جدید کیوایکس ۶۰ جایگزین آن خواهد شد.
اینفینیتی کیوایکس ۵۵
اینفینیتی تلاش کرد طراحی کیوایکس ۵۰ را با مدل کوپهمانند کیوایکس ۵۵ در سال ۲۰۲۲ بهبود ببخشد. این مدل همه ویژگیهای کیوایکس ۵۰ استاندارد را داشت، از جمله موتور توربوشارژ ۲۶۰ اسببخاری، اما سقف آن کمی شیبدارتر بود. اما هرگز فروش زیادی نداشت و حالا هر دو مدل از خط تولید حذف خواهند شد.
لکسوس السی هیبرید
نگران نباشید، مدل محبوب لکسوس السی ۵۰۰ هنوز کاملاً کنار نرفته است. اما نسخه هیبریدی که کمتر به چشم میآمد، در مدل ۲۰۲۶ کنار گذاشته میشود. درحالیکه السی ۵۰۰ به موتور V8 مجهز است، نسخه هیبریدی السی h500 از موتور ۳.۵ لیتری V6 همراه با دو موتور الکتریکی استفاده میکرد که مجموعاً ۳۵۴ اسببخار قدرت داشت، در حالی که مدل V8 قدرت ۴۷۱ اسببخار داشت.
لکسوس آرسیاف
با پایان سری آرسی، از جمله نسخه پرقدرت آرسیاف، لکسوس اکنون تنها مدل کوپه با موتور جلو و محور عقب خود را در السی حفظ کرده است. در واقع، کنار رفتن آرسی و آرسیاف باعث شده که السی و فورد موستانگ تنها کوپههای موتور جلو و V8 طبیعی باقیمانده در خط تولید باشند.
پورشه ماکان
یکی دیگر از قربانیان گذار به نیروی محرکه الکتریکی، نسخه احتراقی ماکان است که با ورود ماکان برقی از خط تولید کنار میرود. البته این اتفاق هنوز در هالهای از ابهام است. پورشه به دلیل کاهش تقاضای خودروهای الکتریکی در حال بازنگری این تصمیم است. با توجه به اینکه ماکان پرفروشترین خودروی پورشه است که فقط در سال گذشته ۲۶,۹۴۷ دستگاه فروخته نگرانی این شرکت قابل درک است.
مرسدس بنز جیالسی کوپه
فروش جیالسی در سال ۲۰۲۴ نسبت به سال قبل ۵۸ درصد افزایش داشت، اما مرسدس تفاوتی بین مدل استاندارد و کوپه قائل نمیشود. این شرکت اعلام کرده میخواهد سبد محصولات خود را ساده کند و شایعاتی وجود دارد که نسخه کوپه جیالسی در معرض حذف است.
ولوو S90
مدل جدید S90 برای سال ۲۰۲۶ موجود است، اما تنها برای بازار چین. در آمریکا، شرکت سوئدی ولوو بزرگترین سدان لوکس خود را از خط تولید خارج کرده و برنامهای برای جایگزینی فوری آن ندارد. با توجه به جنگ تجاری میان آمریکا و چین، ولوو دلیلی قانعکننده برای ادامه واردات این سدان ساختهشده در چین نمیبیند، بهخصوص که تنها ۱,۳۶۴ دستگاه از آن در سال ۲۰۲۴ در آمریکا به فروش رفته است.
نیسان آلتیما
ابتدا ماکسیما کنار رفت و حالا نوبت آلتیماست. این خودرو که از سال ۱۹۹۳ وارد بازار شد و ابتدا کوچکتر بود، همواره گزینه محبوبی برای خریداران مقرونبهصرفه بود و نسخههای عملکردی هم داشت. در اوایل دهه ۲۰۰۰ به سدان متوسط تبدیل شد و حالا با مدل سال ۲۰۲۵ که قیمتی بین ۲۸ تا ۳۷ هزار دلار دارد و موتور ۲۴۸ اسببخاری بازار را ترک میکند.
سوبارو لگاسی
مدتها پیش از خودروی ایمپرزا یا دبلیوآرایکس، لگاسی وجود داشت. این سدان سرسخت در سال ۱۹۹۰ وارد بازار آمریکا شد و از آن زمان به عنوان پرچمدار سوبارو شناخته میشد. لگاسی پایهگذار سدانهای چهارچرخ متحرک بود که بعدها بازار را فرا گرفت و حتی پس از خروج بسیاری از رقبای چهاردر از میدان، همچنان باقی ماند. این خودرو با قیمتی اقتصادی از ۲۶ هزار دلار برای نسخه پایه، خداحافظی میکند.

