همکاری مشترک هلدینگ هگتا و دانشکده گردشگری دانشگاه تهران
در نشست مشترک میان مدیران هلدینگ گردشگری تأمین (هگتا) و مسئولان دانشکده گردشگری دانشگاه تهران، تفاهمنامهای رسمی به امضا رسید. هدف این تفاهمنامه، ایجاد همافزایی میان ظرفیتهای علمی و آموزشی دانشگاه و توان اجرایی صنعت گردشگری کشور است. این همکاری به منظور انتقال تجربه، کاربردیسازی آموزش، ارتقای سطح مهارتهای تخصصی و توسعه زیرساختهای نوآورانه شکل گرفته و قرار است زمینهساز تحول در تربیت نیروی انسانی و ارتقای کیفیت خدمات در گردشگری ایران باشد. در این تفاهمنامه تلاش علمی و همکاری پژوهشی در موضوعاتی نظیر «خلاقیت در بازاریابی و ارتباطات گردشگری»، «داده کاوی و تحلیل تغییر رفتار سفر ایرانیها در مواقع بحرانی و جنگ و... » و «بازسازی صنعت گردشگری در دوران پسا بحران» مورد تأکید قرار گرفته است.
بر اساس این تفاهمنامه، طرفین متعهد شدند در محورهایی چون طراحی شاخصهای ارزیابی عملکرد، توسعه مسئولیت اجتماعی و تدوین مدلهای ارزیابی کیفیت همکاری کنند. همچنین، طراحی و اجرای جایزه ملی تعالی گردشگری با الهام از مدلهای موفق بینالمللی و مبتنی بر ارزیابیهای علمی با مشارکت دانشگاه تهران، هگتا و نهادهای سیاستگذار از جمله وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، مهمترین اقدامات شاخص این توافق است. دانشگاه تهران مسئولیت اجرای بخش علمی این جایزه را برعهده خواهد داشت که شامل فراخوان مقاله، سخنرانیهای تخصصی، ارزیابی آثار و معرفی مقالات برتر میشود. در این تفاهمنامه، بر ایجاد بستر رقابتپذیر و داده محور تأکید شده است. طراحی شاخصهای تخصصی مانند «مسئولیت اجتماعی»، «مدیریت بحران»، «دوستی با محیط زیست» و «فرآیندهای استاندارد خدمات گردشگری» به عنوان شاخصهای ارزیابی این جایزه است.
از دیگر مفاد کلیدی این همکاری میتوان به تسهیلگری در راهاندازی مرکز آموزش گردشگری و هتلداری با رویکرد بینالمللی در یکی از مناطق آزاد کشور، طراحی و برگزاری رویدادهای تخصصی گردشگری در سطح ملی و بینالمللی و اجرای پروژههای تحقیقاتی و مطالعاتی مشترک در حوزه گردشگری اشاره کرد. این مرکز با برند مشترک هگتا و دانشگاه تهران، آماده ارائه دورههای آموزش تخصصی در حوزه گردشگری است.
دانشگاه تهران در چهارچوب این تفاهمنامه متعهد به همکاری در معرفی اعضای هیأت علمی برای اجرای دورهها و کارگاهها، انجام طرحهای پژوهشی مشترک و حمایت معنوی از رویدادهای تخصصی شده است. در مقابل، هگتا نیز متعهد شد بستر لازم برای بازدیدهای علمی و میدانی دانشجویان و اساتید را از مجموعههای گردشگری فراهم کند، در برگزاری دورهها و کارگاههای مشترک مشارکت فعال داشته باشد، از ظرفیتهای دیجیتال و زیرساختی خود برای ارتقای آموزش بهره بگیرد و از برنامههای مشترک، حمایت مادی و معنوی به عمل آورد.
امضای این تفاهمنامه، آغاز حرکتی هدفمند، نوآورانه و علمی برای توسعه پایدار گردشگری ایران است؛ حرکتی که با تکیه بر تخصص دانشگاه و توانمندی بخش خصوصی، میتواند جایگاه برند ملی گردشگری را در سطح منطقهای و بینالمللی ارتقا دهد.
در پایان این نشست، مدیران هگتا و دانشگاه تهران، با تأکید بر اهمیت این همکاری، آن را الگویی موفق از تعامل میان نهادهای علمی و صنعت گردشگری دانسته و ابراز امیدواری کردند این تفاهمنامه آغاز مسیری اثرگذار در جهت ارتقای جایگاه گردشگری ایران در تراز ملی و بینالمللی باشد.

