کاریابی به سبک هوش مصنوعی
رها منفرد
گروه علم و فناوری
پای هوش مصنوعی(AI) به دنیای کاریابی هم باز شده به گونهای که در برخی کشورهای جهان، بسیاری از داوطلبان شغلی شرکتهای بزرگ ابتدا با هوش مصنوعی غربالگری میشوند و سپس مصاحبه نهایی توسط عامل انسانی انجام میشود. این «استخدامکنندههای مجازی» که بر پایه مدلهای زبانی بزرگ ساخته شدهاند، عملاً به شرکتهای استخدامیکمک میکنند که علاوه بر پاسخ دهی به همه متقاضیان، ۲۴ ساعته مصاحبه انجام دهند و از میان انبوه استعدادها بهترینها را انتخاب کنند. به همین دلیل هر روز بر تعداد سازمانها و شرکتهایی که از هوش مصنوعی در فرآیند جذب نیرو استفاده میکنند، بیشتر میشود.البته واکنش مخاطبان به استخدامکنندههای هوشمند مجازی متفاوت است. برخی این مصاحبههای شغلی را خوب توصیف میکنند و در مقابل، بعضی دیگر آن را گیجکننده میدانند. به اعتقاد این گروه، هوش مصنوعی در طول مصاحبه بارها حرف آنها را قطع کرده یا منظورشان را درست متوجه نشده به همین دلیل گیج شدهاند. شرکتهای کاریابی معتقدند این فرآیند گزینش، به زمان نیاز دارد تا به امری عادی و پذیرفتهشده تبدیل شود.داوطلبان شغلی ممکن است پیامک یا یک ایمیل حاوی دستورالعملهای بیشتر، لینک برای مصاحبه یا درخواست برای زمان مصاحبه شغلی دریافت کنند. این مصاحبهها که از طریق تلفن یا ویدیو برگزار میشوند، بسته به تجربه داوطلب و سؤالات شرکت استخدامکننده، میتواند تا حدود ۲۰ دقیقه طول بکشد. پرسشهای هوش مصنوعی از سؤالات ساده تا پیچیدهتر متغیر است و در صورتی که این «استخدامکنندههای مجازی» متوجه شوند داوطلب حداقل شرایط را ندارد، میتوانند مصاحبه را قطع کنند. گفته میشود برخی از این سیستمها هم «شاخص احساسات» دارند که میتواند مواردی مانند خشم یا سرخوردگی داوطلب را علامتگذاری کند. پس از مصاحبه، عامل هوش مصنوعی، خلاصه یا متن کامل مصاحبه و گاهی ویدیو یا صوت آن را به مسئولان انسانی مراحل استخدام تحویل میدهد.اما تنها شرکتها نیستند که از این قابلیت بهره میبرند و کارجویان هم حالا دیگر میتوانند با کمک هوش مصنوعی، سریعتر رزومه شخصیسازی شده، بسازند.

