نمایش عِرق به وطن با مشارکت در مسابقه برترین شهرهای گردشگری دنیا
مسلم شجاعی
مدیرکل بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی وزارت میراث فرهنگی
در روزهایی که صنعت گردشگری ایران به دلیل اثرات جنگ تحمیلی 12 روزه در بیم و امید قرار دارد و بسیاری از بنگاههای آن بویژه آنهایی که عرضهکنندگان خدمات به گردشگران خارجی هستند، فعالیتهایشان متوقف شده، اتفاقاتی در جهان گردشگری در حال رخ دادن است که میتوان از آنها حتی در این شرایط هم بهره برد. یکی از این رخدادها، مسابقهای با عنوان Tourise است که سازمان جهانی گردشگری (UN Tourism) آن را برای مقصدهای گردشگری طراحی کرده است. جغرافیا و مقیاس برگزاری این رقابت، شهرها و مناطقی با مرزهای مشخص هستند. این مسابقه در حقیقت تداوم مسابقه بهترین روستاهای گردشگری است اما در سطح و ابعادی بزرگتر تا این بار برای اولین بار برترین شهرهای گردشگری دنیا را معرفی کند.
سازمان جهانی گردشگری مسابقه Tourise را رویدادی برای شکل دادن به آینده گردشگری معرفی کرده که هدف اصلی آن دیدن روشهای خلاق، میزان پایبندی به اصول پایداری در توسعه گردشگری و بهرهبرداری از تمامی ظرفیتهای انسانی و جاذبههای گردشگری است و انتظار دارد تا نتایجی همچون تلاش مقاصد برای ارتقای تجربه بازدیدکنندگان، شناسایی توانمندیهای مقصدها در ارائه راهکارهای خلاق، پیاده کردن اصول توسعه پایدار، بسترسازی برای مشارکت تمامی اقشار جامعه و افزایش مشارکت بخشهای اقتصادی در گردشگری و افزایش میزان درآمدزایی در این صنعت محقق شود.
در این مسابقه شهرها و مناطق منتخب در پنج دسته ذیل با یکدیگر رقابت خواهند کرد:
1. بهترین مقاصد تفریحی
2. بهترین مقصد خرید
3. بهترین مقصد هنری و فرهنگی
4. مقاصدی با غذاهای منحصر به فرد و آشپزی محلی
5. بهترین مقاصد ماجراجویانه
شهرهای ثبتنام شده در هر پنج دسته در مراحل مختلفی داوری میشوند تا مقصدی که بهترین نمونه مدیریت، نوآوری و عرضه بهترینها را دارد به عنوان مقصد برتر شناخته خواهد شد. برخی از معیارهای انتخاب شهرهای برتر گردشگری عبارتند از:
- تنوع امکانات و تجربههای گوناگون برای بازدیدکنندگان
- نوآوری در ارائه تجارب جدید
- استفاده از تمام ظرفیتهای انسانی، قابلیتها و جاذبهها
- میزان پایبندی مقاصد به اصول توسعه پایدار
- برنامهریزی مناسب برای دسترسی آسان به امکانات از جمله راهنما و بستر دسترسی آنلاین
- در دسترس بودن اماکن اقامتی مناسب
از نظر فرآیند مسابقه، این شهرها حتماً میبایست توسط یک ارگان دولتی که مسئولیت اداره آنها را بر عهده دارند، معرفی میشدند لذا دفتر بازاریابی و توسعه گردشگری خارجی معاونت گردشگری وزارتخانه به محض مطلع شدن از این مسابقه، اطلاعات کامل را در اختیار استانها قرار داد و پیگیری کرد تا شهرهای علاقهمند در این مسابقه شرکت کنند. از آنجا که اطلاعرسانی در روزهای پس از آتشبس بود و استانها خود دغدغههای مهمی برای مدیریت امور جاری داشتند، میزان مشارکت بسیار چشمگیر و تا حدی غافلگیرکننده بود. در این مسابقه بیش از 135 مقصد گردشگری شهری کشور شرکت کردند. بر اساس زمانبندی اعلام شده توسط سازمان جهانی گردشگری، نوبت اعلام منتخبان اولیه 18 شهریور و اعلام برندگان 7 آبان 1404 میباشد. اعطای جوایز نیز همزمان با برگزاری بیست و ششمین نشست مجمع عمومی سازمان جهانی گردشگری در عربستان از 16 تا 20 آبان انجام میشود.
فارغ از اینکه نتیجه چه خواهد شد و آیا شهری از کشور عزیزمان ایران در فهرست نهایی مقصدهای برتر گردشگری شهری دنیا قرار میگیرد یا نه، به نظر نویسنده نفس حضور در این مسابقه جهانی، میل به بینالمللی شدن، اشتیاق رقابت با شهرها و مقصدهای مشهور دنیا با پذیرش سالانه میلیونها گردشگر و باور به توانمندیها و قابلیتهای گردشگری، خود دلیلی بر از پیش برنده بودن گردشگری کشور دارد. حتماً انتظار این بود که شهرهای گردشگرپذیری چون تبریز، مشهد، تهران، اصفهان، یزد، کرمان و شیراز در این مسابقه شرکت کنند ولی اینکه شهرهای کوچک و ناشناخته ایران مانند شهر کیار در استان چهارمحال و بختیاری به دلیل برخورداری از سرچشمههای رودخانه خروشان کارون و شکلگیری گشتهای رفتینگ، خود را در دسته گردشگری ماجراجویانه ثبتنام کند یا تربت حیدریه، تربت جام، خواف و کلات نادری از استان خراسان رضوی معرفی شوند، در کنار سنندج، شهرهای مریوان و هورامان که ثبتنام کردند یا این که بجنورد خراسان شمالی بخواهد در یک مسابقه بینالمللی شرکت کند، همه اینها نمایانگر این است که علاوه بر هویت و اصالت تاریخی - فرهنگی و جذابیت بیبدیل طبیعی که این شهرها دارند، این اعتماد به نفس در مدیران گردشگری ایرانی است که در شرایط توقف جنگ نیز عرق به وطن، میل به دیده شدن، باور به غنای محصولات و داشتههای گردشگری و انتقال پیام صلح و میهماننوازی ایرانی را به سراسر دنیا دارند. در قالب مأموریت سازمانی نیز این موضوع شکلی از مقاومت و در میدان جنگ بودن به شمار میآید که بسیار امیدوارکننده و تحسین برانگیز است.
لذا وظیفه است که به همه مدیران سختکوش و ایدهپرداز وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در استانها درود فرستاد.