چالش مرسدس برای طراحی مدل‌های برقی

آیا طراحی آینده‌نگرانه «EQS» به فروش آن آسیب زد؟

یاسمن صادق‌شیرازی
خبرنگار

مدیر طراحی شرکت مرسدس معتقد است که اگر خودروی «EQS» به ‌عنوان یک کوپه «S-Class» آینده‌نگر معرفی می‌شد، ممکن بود موفقیت بیشتری کسب کند. این رویکرد می‌توانست به جذب خریداران بیشتر کمک کرده و تصویر بهتری از این خودرو در ذهن مشتریان ایجاد کند.
به نقل از  MOTOR 1 (موتور وان)، در دنیای خودرو، زیبایی همواره در چشم بیننده است، اما به ‌نظر می‌رسد انتقادات پیرامون طراحی «EQS»، خودروی پرچمدار الکتریکی مرسدس، تقریباً به ‌طور جهانی مطرح شده است.  اگرچه «EQS» به اندازه «S-Class» جذابیت ندارد، اما قرار نبود هرگز به‌ عنوان جایگزینی مستقیم برای آن معرفی شود. شاید در قضاوت نسبت به این خودرو به‌ طرز سخت‌گیرانه‌ای عمل شده باشد، اما با این حال، طراحی شبیه به ژله‌ای «EQS»، که بر کارایی آیرودینامیکی تأکید دارد، نتوانسته نظر خریداران را جلب کند.
 
دلایل عدم استقبال از «EQS»
«گوردن واگنر»، مدیر طراحی مرسدس، در گفت‌وگویی با «Autocar» به چند دلیل عدم استقبال از «EQS» اشاره کرده است. او می‌گوید که این خودرو «۱۰ سال زودتر از موعد» به بازار عرضه شده و به ‌نوعی برای زمان خود بسیار آینده‌نگرانه به نظر می‌رسد. اما با گذشت چهار سال از ورود آن به بازار، تغییر چندانی در درک عمومی نسبت به آن مشاهده نشده است، زیرا بسیاری از مردم هنوز از زبان طراحی کلی خط تولید «EQ» راضی نیستند.
واگنر تأکید می‌کند که «EQS» نتوانسته با خریداران «S-Class» ارتباط برقرار کند، زیرا این خودرو کاملاً متفاوت است و به ‌عنوان یک «سدان لوکس با درایور» طراحی نشده، بلکه کاپوت بلندی ندارد. این اصطلاح معمولاً برای خودروهایی به کار می‌رود که برای حمل‌و‌نقل افراد مهم یا در موقعیت‌های خاصی که نیاز به راننده دارند، استفاده می‌شوند.
او پیشنهاد می‌دهد که مرسدس باید این خودرو را به‌گونه‌ای متفاوت معرفی می‌کرد، «بیشتر به‌ عنوان یک «CLS» آینده‌نگر یا یک «S-Class Coupe».
 خداحافظی با طراحی تخم‌مرغی «EQS»
مرسدس از اشتباهات گذشته خود درس گرفته و در حال حاضر در تلاش است تا زبان طراحی میان مدل‌های احتراقی و الکتریکی را یکپارچه کند. نسل بعدی «S-Class» قرار است نسخه‌ای بدون آلایندگی داشته باشد که به ‌عنوان جانشین «EQS» معرفی خواهد شد. طراحی تخم‌مرغی «EQS» به‌زودی از مد خارج خواهد شد، هرچند این تغییر به‌سرعت انجام نخواهد شد. فیس‌لیفت نسل کنونی «S-Class» در سال ۲۰۲۶ انجام می‌شود و جانشین آن احتمالاً تا پایان دهه به بازار نخواهد آمد.
در این میان، تصمیم مرسدس برای ادغام مدل‌های احتراقی و الکتریکی در خط تولید خود به‌وضوح نمایان است. «CLA» جدید تقریباً با هر دو نوع موتور بنزینی و الکتریکی شباهت زیادی به یکدیگر دارد. همچنین، «GLC» الکتریکی آینده دیگر با نام «EQC» معرفی نخواهد شد، زیرا این شرکت در حال حذف خط تولید جداگانه «EQ» است. این موضوع نشانه‌ای واضح از تلاش مرسدس برای تقلید از استراتژی بی‌ام‌و است که انواع پیشرانه‌ها را تحت یک خانواده مدل واحد ارائه می‌دهد. به‌علاوه، «G-Class» الکتریکی نیز این رویکرد را دنبال خواهد کرد و به ‌جای نام «EQG»، به‌ عنوان «G580» با فناوری EQ عرضه می‌شود.
 
اصلی‌ترین مشکل خودروهای الکتریکی
این موضوع در حالی مطرح می‌شود که واگنر پیش‌تر در مصاحبه‌ای با «ABC News» از زبان طراحی «EQ» دفاع کرده و آن را «هدفمند و بسیار پیشرفته» توصیف کرده است. او تأکید کرده که تقاضای کم برای «EQS» لزوماً به طراحی آن ارتباطی ندارد، بلکه بیشتر به نحوه درک مشتریان از خودروهای الکتریکی برمی‌گردد. واگنر معتقد است یکی از مشکلات اساسی خودروهای الکتریکی، درک نادرست مشتریان است. آنها این خودروها را مانند دستگاه‌های الکترونیکی در نظر می‌گیرند.
 
زمان معرفی نسل بعدی مرسدس
مرسدس پیش‌تر کوشیده بود تا با طراحی یک «جلوپنجره» که یادآور جواهر تاج سنتی این برند است، «EQS» را به «S-Class» نزدیک‌تر کند. در حال حاضر، فیس‌لیفت دوم این خودرو نیز در حال توسعه است که در آن، طرح ستاره سه‌پر به چراغ‌های جلو افزوده شده تا با «CLA» جدید هماهنگی بیشتری داشته باشد. این به‌روزرسانی نشان می‌دهد که «EQS» برای حداقل چند سال دیگر در خط تولید باقی خواهد ماند و با توجه به اینکه «S-Class» الکتریکی تا سال ۲۰۳۰ به بازار نخواهد آمد، این تصمیم کاملاً منطقی است.

 

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و هفتصد و هفتاد و هشت
 - شماره هشت هزار و هفتصد و هفتاد و هشت - ۱۱ تیر ۱۴۰۴