دنیای خودروهای برقی جدید

پورشه «تایکان ۴» و «توربو»؛ دو گزینه برتر برای علاقه‌مندان به خودروهای برقی

یاسمن صادق شیرازی
خبرنگار

تفاوت‌های زیادی بین ارزان‌ترین مدل «تایکان کراس توریزمو» و مدل «توربو» وجود دارد که فراتر از 442 اسب بخار قدرت است. کلمه «استیشن واگن برقی پورشه» شاید برای برخی تعجب‌آور باشد، اما پورشه اکنون پنج نسخه از هاچ‌بک «تایکان» و همچنین هفت یا هشت مدل «سدان» را تولید می‌کند.
وقتی وارد «تایکان» می‌شوید، حس واقعی پورشه را تجربه می‌کنید. نشستن در این خودرو به قدری پایین است که تصور اینکه یک باتری زیر شما قرار دارد دشوار است، به طوری که حتی سرعت‌گیرهای بلندتر می‌توانند سنسورهای پارک را فعال کرده و به شما یادآوری کنند که باید با احتیاط بیشتری از آنها عبور کنید. وقتی به جلو نگاه می‌کنید و صفحه‌های دیجیتال و گل‌گیرهای برجسته را می‌بینید، ممکن است فکر کنید در یک «911» عریض نشسته‌اید.

مقایسه شتاب و توان دو مدل
جالب است که حتی «911 GTS هیبریدی» هم به این اندازه ساکت نیست و نمی‌تواند تنها با نیروی برقی حرکت کند. مدل‌های «911» کمی وجود دارند که به اندازه «تایکان» سریع باشند. ما دو مدل از «تایکان کراس توریزمو» را آزمایش کردیم؛ «تایکان 4» و «تایکان توربو.» شتاب « تایکان 4» از صفر تا 60 مایل در ساعت در 4.1 ثانیه برای یک «911» آسان است، اما شتاب 2.5 ثانیه‌ای «توربو» به قدری سریع است که تقریباً همه رانندگان دیگر را پشت سر می‌گذارد.
رانندگی با یک خودروی برقی به شما کمک می‌کند تا نقش صدا را در درک سرعت بفهمید. بدون صدای موتور و دنده‌ها، احساس سرعت در «تایکان» دشوار است. «تایکان 4» سریع به نظر می‌رسد، اما شتاب آن به اندازه‌ای که فکر می‌کنید، نیست. در «توربو»، شتاب به قدری سریع است که ممکن است حتی از آنچه که فکر می‌کنید، سریع‌تر به نظر برسد.«توربو» می‌تواند در 10.2 ثانیه، مسافت یک‌چهارم مایل را طی کند. وقتی می‌خواهید از دیگران سبقت بگیرید، باید سریع‌تر از آنچه که عادت دارید به لاین چپ بروید. «تایکان توربو» به راحتی می‌تواند از 55 به 100 مایل در ساعت برسد و این کار را در کمتر از 2.2 ثانیه انجام می‌دهد. چنین قدرتی در عبور از دیگر خودروها احساس شما از سرعت را بشدت تغییر می‌دهد.

کدام مدل مناسب‌تر است؟
عملکرد ساکت «تایکان» نه تنها درک شما از شتاب را تحت تأثیر قرار می‌دهد، بلکه مرکز ثقل پایین آن باعث می‌شود در پیچ‌ها احساس ثبات بیشتری داشته باشید. این احساس به نوعی متفاوت از آن چیزی است که در خودروهای دیگر تجربه می‌کنید. وقتی «تایکان» در حال حرکت است، به نظر می‌رسد در دنیای دیگری است.
«تایکان 4» با لاستیک‌های 20 اینچی و چسبندگی 0.86 g روی پیست آزمایش شد. در حالی که «تایکان توربو» با لاستیک‌های دیگر 0.96 g چسبندگی را ثبت کرد. این اعداد به خاطر خنثی بودن فوق‌العاده «تایکان‌ها» در این شرایط جالب توجه است. با قرار گرفتن بیشتر باتری در قسمت عقب خودرو، «تایکان» احساس چابکی خاصی دارد. وقتی از پدال گاز خارج می‌شوید، «تایکان» به طور طبیعی می‌چرخد و به سمت مسیر مورد نظر حرکت می‌کند.تفاوت‌های عمده‌تری بین این دو مدل وجود دارد، فراتر از قدرت 442 اسب بخاری. «تایکان 4» از تعلیق هوایی استاندارد استفاده می‌کند، در حالی که «توربو» به سیستم تعلیق فعال پورشه مجهز است که به‌ طور مداوم تنظیمات خود را تغییر می‌دهد. این سیستم در آزمایش‌های ما عملکرد خوبی داشت، اما در برخی شرایط جاده‌ای می‌تواند حرکات غیرطبیعی ایجاد کند.«تایکان 4» در حالت نرمال بسیار راحت است و هیچ رفتار غیرطبیعی ندارد. با این حال در حالت اسپرت، تنظیمات سفت‌تر می‌تواند کمی سخت باشد. هر دو خودرو در بزرگراه‌ها بسیار پایدار و مقاوم در برابر بادهای عرضی هستند و احساس راحتی را به سرنشینان منتقل می‌کنند.
احساس ترمز در هر دو مدل نیز عالی است. هیچ تفاوت قابل‌توجهی بین ترمزهای استاندارد «تایکان 4» و ترمزهای پیشرفته «توربو» وجود ندارد. «تایکان 4» می‌تواند از سرعت 70 مایل در ساعت در 159 فوت متوقف شود، در حالی که «توربو» در 158 فوت متوقف می‌شود. با وجود کمبود فضای عقب، «تایکان» در بسیاری از جنبه‌ها شبیه به «911» است. فقط بدون صدای آزاردهنده موتور. این صدای خاص یکی از جذابیت‌های بزرگ پورشه است.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و هفتصد و هفتاد و چهار
 - شماره هشت هزار و هفتصد و هفتاد و چهار - ۰۷ تیر ۱۴۰۴