در تجاوز ۱۲روزه رژیم صهیونیستی به ایران صورت گرفت
حمایت «شاد» از امنیت روانی دانشآموزان
گروه علم و فناوری /اپلیکیشن «شاد» که همزمان با بحران جهانی کرونا در دل مجموعه نظام آموزشی کشور متولد شد تا روند تحصیلی دانشآموزان در این بحران دچار مشکل نشود، این بار هم در بحبوحه جنگ ناجوانمردانه رژیم صهیونیستی علیه ایران، در میدان فضای مجازی ایستاد تا دانشآموزان ایرانی در محیطی امن، آرامش محور و مبتنی بر هویت دینی و ملی، تجربه مقابله با این تجاوز را پشت سر بگذرانند. خشایار فهیم، تشریح می کند که این اپلیکیشن در شرایط خاص این روزها چگونه از روان دانشآموزان حمایت کرد؟
3 استراتژی برای شبکه شاد
خشایار فهیم، مدیر محصول اپلیکیشن «شاد» میگوید: «از همان ساعات اولیه تجاوز رژیم صهیونیستی به ایران، تیمهای فکری و عملیاتی اپلیکیشن شاد به سرعت تشکیل جلسه دادند تا بتوانیم در فضای پیش آمده، با اتخاذ راهبردهای درست، آنها را به بهترین شکل عملیاتی کنیم.» وی افزود: «برآورد و تحلیل ما از فضای موجود و مسائل احتمالی که در آینده به مرور ایجاد میشد، این بود که در سه موضوع، سه استراتژی را باید دنبال کنیم. اولین موضوع، آموزش والدین، مربیان، معلمان و بطور کلی هر کسی بود که در این برهه زمانی، با دانشآموزان در تعامل است تا بتواند بهترین و صحیحترین کنشها را در فضای جنگی به وجود آمده در کشور انجام دهد. به همین دلیل هم با تأسیس فوری محیطی جدید در فضای اپلیکیشن«شاد»، آموزشها و آگاهی بخشیهای لازم را در آن ارائه دادیم.»مدیر محصول اپلیکیشن «شاد»، از کودکان بهعنوان دومین موضوع مهم یاد کرد و افزود: «راهبرد ما نسبت به دانشآموزان دوره ابتدایی، صیانت روانی از آنها در برابر بمباران اخباری بود که میتوانست آنها را مضطرب کند. ما باید نهایت تلاش خود را میکردیم تا کودکان را از فضای استرس زای خبری دور کنیم.»وی، سومین موضوع را نیز نوجوانان دانست و گفت: «معتقد بودیم نباید نوجوان به کلی از واقعیتی که در جریان است، دور بماند اما صحیح هم نبود که بدون همراهی و مراقبت، با فضای سخت جنگ مواجه شود. به بیان دیگر ما میخواستیم علاوه بر مواجهه نوجوانان با واقعیت امر، آنها در بستر یکسری رویدادها و پویشها، فعالیت جذاب، سرگرم کننده و بازی محور داشته باشند. به این ترتیب علاوه بر تقویت حس هویت ملی و مسئولیت پذیری ملی در آنها، میل به کنشگری هم در آنها بیدار میشود.»
راهاندازی تلویزیون اینترنتی «شاد»
خشایار فهیم درباره راهبرد اپلیکیشن «شاد» برای دور نگه داشتن کودکان از فضای خبری هم گفت: «برای تحقق این هدف تصمیم گرفتیم محتوای سرگرمیرا به شکل جدید و جذابی در دسترس کودکان قرار دهیم به همین دلیل تلویزیون اینترنتی شاد را راهاندازی کردیم که برای دسترسی به آن، نه نیاز به خرید بسته اینترنت هست، نه بابت مصرف اینترنت هزینهای پرداخت میشود و نه از اختلالهای احتمالی در فضای اینترنت متأثر میشود. به عبارت دیگر دانشآموزان در هرکجای کشور حتی بدون دسترسی به اینترنت، موفق شدند به تماشای فیلمها و سریالهای متنوع تلویزیون اینترنتی شاد بنشینند.»وی افزود: «نه تنها استفاده از تلویزیون اینترنتی شاد بلکه استفاده بسیاری از امکانات ازجمله تماشای لایوهای برگزار شده در اپلیکیشن شاد، رایگان است و اگر در یکی از بخشهای اپلیکیشن، استفاده از آن مشمول هزینههای ترافیک اینترنت شود، ابتدا به مخاطب اطلاعرسانی خواهد شد.»
تعامل هوشمندانه والدین با کودکان
فهیم درباره فرآیندهای آموزش علمیبه اولیا و مربیان برای تعامل درست با فرزندان در شرایط جنگی نیز گفت:«این موضوع یکی از دغدغههای اصلی ما دراین بازه زمانی بود چراکه باید افرادی که با کودک و نوجوان در ارتباط هستند، مجموعهای از مهارتها و دانشها را در حوزههای مختلف روانشناختی و حتی حفاظت فیزیکی از آسیبهای احتمالی، آموخته باشند. به همین دلیل هم کانالی را در اپلیکیشن شاد تأسیس کردیم که مخاطبین بتوانند به محتواهای متنوعی در موضوعات مورد نیاز خود برای تعامل با کودک و نوجوان در شرایط جنگی دسترسی پیدا کنند.»
وی درباره تعداد کاربران این اپلیکیشن نیز گفت: «در ایامیکه کشور درگیر جنگ با رژیم صهیونیستی شد، اپلیکیشن شاد روزانه حدود10 میلیون کاربر داشته که بخش مهمیاز آن دانشآموزان هستند. بنابراین میتوان گفت که اپلیکیشن شاد، بزرگترین و مهمترین بستر ارتباط با نسل جدید ایرانی است. بنابراین با آغوش باز اعلام آمادگی میکنیم که مجموعهها یا افرادی که محتواهای وزین و علمیبرای کودک و نوجوان یا در موضوعات مرتبط با این نسل تولید میکنند، میتوانند اپلیکیشن شاد را در کنار خود و همکار خود ببینند و از این بستر برای ارتباط بهتر و وسیعتر با جامعه مخاطب خود بهره ببرند. تنها کافی است این تولیدکنندگان محتوا، درخواست خود را به شمارههای پشتیبانی شاد اعلام کنند.»
مدیر محصول اپلیکیشن «شاد» همچنین یادآور شد:« یکی از موضوعات مهم در دوران بحرانهای اجتماعی و ملی، تغییر حالت روانی مردم از موضع انفعالی به موضع پویا و فعال است. وقتی در جریان یک بحران شخصی یا اجتماعی، فرد در موضع انفعال قرار بگیرد، یأس و ناامیدی حکمفرما میشود، اما با تغییر این موضع، امید و حرکت ایجاد میشود. ما هم نیاز داشتیم که مخاطب دانشآموز در موضع انفعال قرار نگیرد و فقط شنونده اخبار نباشد، بلکه یک موضع فعال و اثرگذار بگیرد و احساس کند به سهم خود در تحولات جاری کشور اثرگذار است. بیشک، این حس اثرگذاری بر سرنوشت کشور، علاوه بر تقویت حس هویت ملی دانشآموزان، حس توانمندی و باور به قدرت ملی را در آنها ایجاد میکند و به آنها، روحیه امید و تلاش میدهد.»خشایار فهیم افزود: «برای تحقق این اهداف، بخش رویدادهای اپلیکیشن شاد، پویشهای مؤثر و جذابی را تدارک دید. به عنوان مثال در یکی از این پویشها ما در جریان یک بازی، مأموریتهایی را برای دانشآموزان تعیین میکردیم و دانشآموزان به صورت روزانه، با دریافت این مأموریتها، آنها را انجام میدادند و گزارش آن را به شاد میفرستادند. این فعالیتهای دانشآموزان علاوه بر انعکاس در فضای اپلیکیشن، جوایز و هدایایی نیز به همراه داشت. مجموعه این فعالیتهای طراحی شده در اپلیکیشن شاد، باعث شد مخاطب ما در یک فضای گرم، زنده و پویا حس اثرگذاری بر سرنوشت ملی را تجربه کند.»
موتور جستوجوی«شادبین»
مدیر محصول اپلیکیشن «شاد» در پایان از «شادبین» به عنوان یک موتور جستوجوی کارآمد یاد کرد و افزود: «این موتور جستوجو نه تنها چیزی از گوگل کم ندارد بلکه در موضوع کودک و نوجوان، مزیتهای بیشتری نسبت به گوگل دارد.»فهیم یادآور شد:« موتور جستوجوی«شادبین» با استفاده از به روزترین ابزارهای هوش مصنوعی، کاربر را به بهترین اطلاعات، کاملترین و سالمترین اطلاعات درباره موضوع جستوجو شده راهنمایی میکند و میتواند مناسبتترین جایگزین برای گوگل برای کودک و نوجوان باشد. وی پیشنهاد داد کار با این موتور جستوجو را تجربه کنند چراکه قطعاً آن را جایگزین مناسبی برای گوگل خواهند یافت.»