تولد ۵۰ سالگی گلف GTI با یک رونمایی خاص
سریعترین فولکس واگن در پیست
یاسمن صادق شیرازی
خبرنگار
شرکت فولکسواگن بهمناسبت ۵۰ سالگی خودرو هاچ بک دوستداشتنی گلف GTI،خودروی GTI Edition 50 را معرفی کرد. به نقل از سایت موتور وان(Motor1)، تولید اولین سری این خودرو در سال ۱۹۷۵ با گلف GTI آغاز شد. نسخه جدید اما بر پایه نسل ارتقا یافته Mk8.5 ساخته شده و به یک پیشرانه دو لیتری چهار سیلندر توربوشارژ با کد EA888 مجهز است. موتوری که حالا با بازنگری در نقشه ECU، بهبود در سیستم تزریق و ارتقای توربوشارژر، قدرتی معادل ۳۲۱ اسببخار و گشتاور چشمگیر ۴۲۰ نیوتنمتر (معادل ۳۱۰ پوندفوت) تولید میکند.
تعادلی از قدرت و کنترل
توان موتور این خودرو نهتنها ۶۰ اسببخار بیشتر از نسخه استاندارد GTI است، بلکه حتی از مدل نیمهمسابقهای GTI Clubsport نیز پیشی میگیرد. در حالی که گلف R 20 Years با قدرت ۳۲۸ اسب بخاری همچنان اندکی برتری دارد، GTI Edition 50 با گشتاور مشابه به آن نزدیک شده است. شتابگیری خودرو نشان میدهد که فولکسواگن این بار تنها به ارقام روی کاغذ بسنده نکرده و افزایش قدرت به Edition 50 کمک کرده است تا عملکرد بهتری نسبت به GTI Clubsport ارائه دهد تا جایی که سرعت صفر تا ۶۲ مایل درساعت را اکنون در ۵.۵ ثانیه و سرعت صفر تا ۱۲۴ مایل در ساعت را در16.9 ثانیه پر میکند.همچنین سرعت نهایی همچنان به ۱۶۸ مایل در ساعت محدود میشود.
خودرویی بینظیر در پیست
فولکسواگن سرمایهگذاری سنگینی روی بازمهندسی شاسی انجام داده تا چابکی این خودرو در پیست نیز کمنظیر باشد. آنطور که مهندسان این شرکت میگویند آنها فقط روی افزایش قدرت خام گلف GTI Edition 50 متمرکز نبودند و این خودرو همچنان در پیست توانایی بالایی دارد و سریعترین مدل گلف GTI محسوب میشود. پایه تغییرات شاسی Edition 50، نسخه بازطراحیشده سیستم تعلیق مکفرسون استرات جلو و چنداتصالی عقب است که اکنون ۲۰ میلیمتر پایینتر از GTI استاندارد و ۵ میلیمتر پایینتر از GTI Clubsport قرار گرفته است. در بازوی جلو، زاویه کمبر منفی افزایش یافته و به حدود منفی ۲ درجه رسیده است. عددی که در میان خودروهای محور جلو، کمسابقه است و نشان از تمرکز بر بیشفرمانی کنترلشده دارد. تغییراتی همچون پایههای بازطراحیشده و بهبود اتصال چرخها، به پایداری جانبی در سرعتهای بالا کمک قابل توجهی کردهاند.
یکی از نقاط قوت Edition 50، هماهنگی چشمگیر میان اجزای مکانیکی و الکترونیکی است. سیستم فرمان الکترومکانیکی، به همراه کنترل تطبیقی شاسی (DCC) و مدیریت دینامیک خودرو (VDM)، بهطور کامل برای این مدل تنظیم شده تا رفتار خودرو در شرایط مختلف رانندگی از خیابانهای شهری تا پیچهای سرعت بالا در پیست کاملاً قابل پیشبینی و دقیق باشد.
پایداری بیشتر در رانندگی
استیکهای جدید این خودرو 235/35 R19 از نوع Bridgestone Potenza Race است که ۱.۲ کیلوگرم نسبت به مدل قبلی سبکتر شده و در کنار رینگهای ۱۹ اینچی Warmenau باعث بهبود چسبندگی میشوند. اتفاقی که عملکرد ترمزگیری و پایداری در زمان رانندگی را در این نسخه ارتقا می دهد. گلف GTI Edition 50 توانسته در پیست افسانهای نوربرگرینگ نوردشلایفه، رکورد ۷ دقیقه و ۴۶.۱۳ ثانیه را ثبت کند؛ عددی که آن را به سریعترین گلف GTI تاریخ تبدیل کرده است. هرچند که هنوز قیمت خودروی جدید گلف GTI Edition 50 مشخص نیست و بهصورت محدود به بازار عرضه خواهد شد. بنابراین انتظار میرود قیمت از حدود 60 هزار دلار آغاز شود.