با اعلام آمادگی دفاتر مسافرتی و هتلداران کلید خورد
پویش کمک به بازگشت مسافران
دبیر گروه زیستبوم
در پی بروز شرایط اضطراری اخیر که منجر به اختلال در بازگشت مسافران تعطیلات عید غدیر به شهرهای خود شده، برخی از فعالان حوزه گردشگری خواستار راهاندازی پویشهایی خودجوش، برای یاری مسافران گرفتار در نقاط مختلف کشور شدند. فعالان در این گزارش به روزنامه ایران گفتهاند برخی از هتلهای ترکیه هم به کمک هموطنانی آمدهاند که برای تعطیلات به ترکیه رفتهاند و پس از لغو پروازها نتوانستهاند به ایران بازگردند.
امیرپویان رفیعیشاد، رئیس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر سفر هوایی، گردشگری و زیارتی استان تهران، به روزنامه ایران میگوید:«در روزهای اخیر با توجه به شرایط پیش آمده، مسافران زیادی در شهرهای مختلف، بویژه مقاصد گردشگری نظیر قشم دچار مشکل شدهاند. این افراد با صرف هزینه، اقدام به سفر کردهاند و اکنون با دشواریهایی نظیر نبود پرواز، نداشتن توان مالی برای اقامت بیشتر و سردرگمی در مقصد مواجه هستند. مجموعه ما در این جزیره، وظیفه خود دانست در کنار این هموطنان باشد.» او میگوید:«طبق برآورد ما، تنها در جزیره قشم روزانه دو تا سه پرواز در مسیر رفت انجام میشده و اگر حدود نیمی از مسافران را توریست در نظر بگیریم، طی چند روز اخیر بیش از ۱۵۰۰ نفر در این جزیره در انتظار بازگشت هستند. طبیعتاً برای بسیاری از این افراد موضوعات مالی و تأمین محل اقامت به یک دغدغه جدی تبدیل شده است.»
این فعال گردشگری با اشاره به مسئولیت اجتماعی بخش خصوصی میگوید:«برخی از هتلها در ترکیه نیز وارد عمل شدهاند. طبق اطلاعاتی که از گروهها و شبکههای همکار دریافت کردهایم، چند هتل در استانبول اعلام آمادگی کردهاند که از هموطنان ایرانی در این شرایط حمایت کنند. ما هم از روز گذشته اطلاعرسانی گستردهای در گروههای مختلف انجام دادهایم تا هر مجموعهای که امکان و امکاناتی دارد، آنها را در اختیار مردم قرار دهد.» او در ادامه به لزوم مشارکت گستردهتر سایر استانها اشاره میکند و میگوید:«در استانهای شمالی کشور، بویژه مازندران و گیلان بیشترین حجم ورود مسافر در این ایام را داشتهایم. انتظار میرود هتلداران این استانها نیز در این پویش ملی مشارکت فعال داشته باشند تا هیچ هموطنی با دغدغه اقامت و هزینههای مالی مواجه نباشد.»
رفیعیشاد اظهار امیدواری میکند:«این حرکت خودجوش به پویشی فراگیر در سراسر کشور و حتی در مراکز گردشگری خارج از کشور تبدیل شود و نهادهای صنفی مانند جامعه هتلداران ایران نیز نقش مؤثری در هماهنگی و اطلاعرسانی ایفا کنند.»
همکاری هتلهای خراسان رضوی بدون قید و شرط
رئیس جامعه هتلداران خراسان رضوی نیز از همکاری کامل هتلها برای حمایت از مسافران خبر میدهد و میگوید:«در بحران اخیر، هتلها موظف به همکاری بیقید و شرط با مسافران هستند.»
محمود مادرشاهیان با اشاره به ابعاد انسانی و اجتماعی این شرایط میگوید:«اتفاقی که افتاد، موضوعی ملی بود و همه ما باید در چنین شرایطی به هم کمک کنیم تا خدای نکرده آسیب مالی یا روانی به مردم وارد نشود.»
او یادآوری میکند:«به محض بروز این اتفاق، جامعه هتلداران استان خراسان رضوی وارد عمل و تمامی موارد کنسلی ناشی از لغو پروازها، بدون هیچ هزینهای و کاملاً رایگان توسط هتلها انجام شد. حتی برای مسافرانی که رزرو خود را از طریق آژانسهای مسافرتی یا سایتهای واسطه انجام داده بودند نیز هماهنگیهایی صورت گرفت تا وجه پرداختی آنها به صورت کامل و بدون هیچگونه کسری بازگردانده شود.»
رئیس جامعه هتلداران خراسان رضوی میافزاید:«تأکید ما به تمامی همکاران در سراسر استان این بود که هیچ هزینهای بابت کنسلی از مسافر دریافت نشود. اگر مسافری اعلام کند که بخشی از وجه او کسر شده، جامعه هتلداران این موضوع را پیگیری کرده و در صورت اثبات، وجه کسر شده به وی بازگردانده خواهد شد. خوشبختانه همکاران ما در این زمینه همکاری کامل داشتند و تا این لحظه هیچ مورد شکایت یا نارضایتی جدی گزارش نشده است.»
او درباره شرایط اقامت مسافران هم میگوید:«برای میهمانانی که به دلیل لغو پرواز در شهر مشهد یا دیگر شهرهای استان گرفتار شدهاند، اقامت با تخفیفهای ویژه و با کمترین نرخ ممکن در نظر گرفته شده تا بتوانند بدون فشار مالی تا زمان تعیین تکلیف شرایط خود در هتل بمانند. همکاران ما در واحدهای اقامتی نهایت همکاری را داشتهاند.»
وی همچنین از هماهنگی با نهادهای استانی خبر میدهد و میگوید:«استاندار، فرماندار و مدیرکل میراث فرهنگی استان از ابتدای بحران در جریان امور قرار گرفتند و پیگیریهای لازم برای حل مشکلات مسافران را به صورت میدانی دنبال کردند.» مادرشاهیان تأکید میکند:«تمامی اقدامات صورت گرفته صرفاً از سر مسئولیت انسانی و حرفهای بوده است. بحرانها، آزمایش همدلی و اخلاق حرفهای است و خوشبختانه تا امروز هیچگونه نارضایتی خاصی از سوی زائران و مسافران ثبت نشده است.» او در نهایت یادآوری میکند:«اگر کسی بابت رزرو خود دچار کسر وجه شده یا در روند کنسلی با مشکلی مواجه شده است، میتواند از طریق جامعه هتلداران موضوع را پیگیری کند. همه همکاران ما در سراسر استان موظف به همکاری کامل با مردم هستند. ما همواره آماده پاسخگویی و پیگیری هستیم و امیدواریم هیچ زائری در این شرایط بحرانی بدون پشتیبانی نماند.»
کمک به ایرانیان خارج از مرز
حرمتالله رفیعی، رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی ایران نیز با اشاره به شرایط پیش آمده در پی درگیری نظامی اخیر میان ایران و اسرائیل و تأثیر آن بر وضعیت سفرهای خارجی ایرانیان به «ایران» میگوید:«شرایط فعلی، شرایط کاملاً جنگی است و نمیتوانیم آن را به گونهای دیگر توصیف کنیم. مانند ایام کرونا نیست که بتوان تسهیلاتی ایجاد کرد. اکنون تعداد زیادی از مسافران ما به خارج از کشور سفر کردهاند و قصد بازگشت دارند. همچنین تعداد زیادی از حجاج نیز باید به کشور بازگردند اما در آنجا ماندهاند. در چنین شرایطی، باید دولت یا نهادهای مسئول، زمینه اسکان و تأمین هزینههای اقامت این افراد را فراهم کنند.»
مسافران ترکیه از راه زمینی برگردند
رفیعی درباره وضعیت ایرانیان در ترکیه میگوید:«بخش عمدهای از گردشگران ما در این تعطیلات به کشور همسایه، ترکیه سفر کردهاند. خوشبختانه برخی از هتلهای آن کشور شرایطی را برای اقامت مسافران ایرانی فراهم کردهاند تا بتوانند تا زمان بازگشت در آنجا بمانند. همچنین برخی دفاتر خدمات مسافرتی با حسننیت با هتلها تماس گرفته و اعلام آمادگی کردهاند تا با این مسافران همکاری لازم را داشته باشند.» وی میگوید:«با توجه به لغو همه پروازهای داخلی و خارجی، تنها راه ممکن برای بازگشت این است که مسافران ترکیه به شهر وان بروند و از آنجا به صورت زمینی وارد کشور شوند.» او یک راهحل هم به ایرانیانی که در کشورهای دور مانند آسیای شرقی هستند، میدهد و میگوید:«از طریق امارات و دوبی امکان بازگشت دریایی وجود دارد و کشتیهایی نیز در آنجا تدارک دیده شدهاند، البته تعداد مسافران در آن مسیر زیاد نیست. بیشترین حجم مسافران ایرانی در حال حاضر در ترکیه هستند که تلاش میکنند خود را به وان برسانند و از آنجا به کشور بازگردند. تعدادی نیز هماکنون در حال بازگشت هستند.»
رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرتی میگوید:«من شخصاً در حال رصد شرایط هستم تا بهترین مسیرهای ممکن برای بازگشت مسافران فراهم شود. در داخل کشور نیز هتلها و حتی اقامتگاههای روستایی میتوانند در این زمینه کمک کنند. مسافران نیز باید همکاری و همراهی کنند و بکوشند تا هرچه زودتر بازگردند. این زمان، زمان سودجویی و کسب منافع نیست؛ همه باید دست به دست هم دهیم تا مسافران به شهرهای خود بازگردند.» رفیعی درباره مسائل مالی، روادید و پیگیریهای لازم میگوید:«اگر کسی در زمینه ارز، روادید یا مسائل مشابه دچار مشکل است، با ما تماس بگیرد تا فوراً برای حل مشکل او اقدام کنیم. خودم نیز در حال تلاش هستم تا مانع بروز مشکل جدی برای مسافران شوم.»
رفیعی در پایان ابراز امیدواری کرد با همیاری نهادهای مسئول و همراهی مردم، این بحران نیز بدون آسیب جدی پشت سر گذاشته شود.