رئیس کمیسیون صنایع مجلس در گفتوگو با «ایران»:
هیچ برنامهای برای فروش خودرو در بورس کالا وجود ندارد
یاسمن صادق شیرازی
خبرنگار
موضوع قیمتگذاری خودروهای داخلی، همواره یکی از چالشهای مهم در صنعت خودروسازی ایران بوده است. معاون وزیر صمت در آخرین همایش بینالمللی صنعت خودرو و قطعهسازی، از تعیین تکلیف نحوه قیمتگذاری در خردادماه خبر داد. این اظهارات در شرایطی مطرح میشود که خودروسازان و مصرفکنندگان هر دو به دنبال راهحلی برای کاهش التهابات بازار هستند. در این میان، مدیرعامل یک شرکت خودروساز نیز به عدم پاسخگویی وزارت صمت به درخواستهای این شرکت اشاره و اعلام کرده که در صورت ادامه وضعیت فعلی، ممکن است به فروش خودروها در بورس کالا رویآورند. برای بررسی ابعاد این موضوع و چالشهای پیشرو، با رضا علیزاده، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس، گفتوگو کردیم.
اخیراً مدیرعامل یک شرکت خودروساز هشدار داده که دیگر با قیمتهای فعلی خودرو نمیفروشند و اگر قیمتها اصلاح نشوند، خودروها را در بورس کالا عرضه خواهند کرد. نظر شما درباره این اظهارات چیست؟ آیا خودروسازان میتوانند دولت را تهدید به توقف تولید کنند؟
مدیرعامل این شرکت صرفاً نظرات خود را بیان کرده، اما در این زمینه دولت، شورای رقابت و وزارت صمت نیز باید بر اساس اختیارات خود نظر دهند. بنابراین، خودروسازان نمیتوانند بهصورت خودسرانه تصمیم به توقف تولید بگیرند. دراینخصوص، لازم است که طرفین به طور منطقی اظهارات خود را مطرح کنند و سپس این ادعاها بررسی شود. مسئولان، از جمله دولت و مجلس، باید این اظهارات را بررسی کنند و راهحلهای مناسبی برای حل این تعارضات ارائه دهند. اما در نهایت، خودروسازان نمیتوانند بهتنهایی تصمیمگیرنده باشند. در نتیجه لازم است وزارت صمت و شورای رقابت به این موضوع ورود کنند تا هم مشکلات خودروسازان و هم حقوق مصرفکنندگان در نظر گرفته شود.
همزمان باید به حقوق مصرفکننده و شرایط مردم نیز توجه داشت. در حال حاضر، مردم تحتفشار تورم و مشکلات اقتصادی هستند و شرایط برای آنها بسیار سخت است. از سوی دیگر، باید وضعیت تولیدکنندگان را هم در نظر بگیریم تا تولید متوقف نشود و آنها بتوانند به حیات خود ادامه دهند.
برای حل این مشکلات چه راهکاری پیشنهاد میکنید؟
هفته آینده در مجلس این موضوع را با حضور نمایندگان تولیدکنندگان و وزارت صمت بررسی خواهیم کرد تا به یک راهحل درست برسیم. تولیدکنندگان نیاز دارند که صدای آنها شنیده شود و از طرف دیگر، مسئولان نیز باید نقطهنظرات خود را در پاسخ به این چالشها بیان کنند. هدف ما این است که بررسی کنیم چگونه میتوان موانع تولید را بدون آسیب به حقوق مصرفکننده برطرف کرد.
آیا تاریخ دقیق جلسه مشخص شده است؟
هنوز تاریخ مشخص نیست، اما بهزودی با هماهنگی طرفین، روز جلسه را تعیین خواهیم کرد.
آقای علیزاده، درست است که نباید قیمتگذاری دستوری باشد، اما آیا تیم جدید این شرکت نمیدانست که شرایط این شرکت مناسب نیست؟ حالا چرا دنبال افزایش قیمت به بهانههای مختلف است؟
تیم جدید پیش از اینکه به مدیریت این شرکت برسد، از وضعیت این شرکت آگاه بوده است. باید توجه داشت که در این شرکت هیچ جابهجایی یا نقل و انتقال سهام صورت نگرفته و مدیریت قبلاً تحت نظارت دولت بود، اما اکنون بر اساس قانون تجارت به صاحبان سهام واگذار شده است. بنابراین نمیتوان گفت که آنها از شرایط بیخبر بودند؛ آنها همواره از وضعیت آگاه بودهاند. حتی در زمانهایی که مدیریت تحت نظارت دولت بود، آنها دلایل منطقی برای افزایش قیمت محصولات خود ارائه میکردند که بر اساس آنها شورای رقابت تجدیدنظر میکرد. اکنون نیز آنها میگویند که باتوجهبه تورم، نمیتوانند هزینهها را تأمین کنند و قیمت تمام شده محصولاتشان بالاتر از قیمتهای کنونی کارخانه است. بنابراین، این ادعاها باید به طور دقیق مورد بررسی قرار گیرد تا علت این وضعیت مشخص و تصمیمی معقول اتخاذ شود که فشار زیادی به مردم وارد نکند و مصرفکننده نیز بتواند با شرایط سازگار شود.
اخیراً معاون وزیر صمت در همایش قطعهسازان اعلام کرده که مسأله نحوه قیمتگذاری خودرو تا پایان خردادماه تعیین تکلیف خواهد شد. آیا این اظهارات به معنای حذف نهادی در قیمتگذاری است یا قرار است فروش خودروها از این پس در بورس کالا انجام شود؟
در حال حاضر هیچ تصمیمی در این زمینه گرفته نشده و برنامهای برای فروش خودروها در بورس کالا نداریم.