فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی در گفت‌و‌گو با «ایران»:

واحدهای مسکونی بعد از تکمیل زیر ساخت ها افتتاح شد

رضوانه رضایی پور - روزنامه نگار/ درباره ویژگی افتتاح‌های دیروز، از جمله اینکه مسکن‌های افتتاح شده دارای امکانات زیرساختی هستند یا نه و آیا آب و برق و گاز دارند، با وزیر راه و شهرسازی گفت‌و‌گو کردیم. فرزانه صادق تأکید کرد که معیار ما در افتتاح این مسکن‌ها، «قابل بهره‌برداری بودن واحدها» همزمان با برنامه افتتاح بود.

 دیروز 43 هزار و 500 واحد مسکونی در بخش‌های مختلف افتتاح شد. سؤال این است که آیا این واحدها آب، برق، گاز و زیرساخت‌های لازم را دارند یا بدون زیرساخت‌ها افتتاح شدند؟
در امکان‌سنجی اولیه واحدهای قابل افتتاح در سالروز آزادسازی خرمشهر، بالغ بر 40 هزار واحد 99 ساله شهری که عملیات ساختمانی آنها تکمیل شده بود، از سوی همکارانم در بخش مسکن وزارتخانه معرفی شد، اما همان‌طور که همیشه تأکید دارم، معیار ما «قابل بهره‌برداری بودن واحدها» در این پروژه‌ها، همزمان با برنامه افتتاح بود. برای همین مجدداً بر ارزیابی واحدهای مذکور از لحاظ دارا بودن خدمات زیربنایی مانند آب، برق، گاز، فاضلاب، آماده‌سازی، محوطه‌سازی و نیز آسفالت معابر تأکید کردم. برای همین پس از ارزیابی این موارد، صرفاً ۱۴ هزار و ۵۲۱ واحد مسکونی شهری که دارای تمامی شاخص‌های مذکور بودند و شرط قابل بهره‌برداری بودن از روز افتتاح را داشتند؛ مورد تأیید کمیته افتتاحات قرار گرفت. همچنین درباره مسکن روستایی نیز، با توجه به در نظر گرفتن همه جوانب، ۲۹ هزار واحد آماده بهره‌برداری اعلام شد. به این ترتیب در مجموع ۴۳ هزار و ۵۲۱ واحد مسکن شهری و روستایی در روز 3 خرداد 1404 افتتاح شد.
دیروز 11 هزار و 500 قطعه زمین طرح جوانی جمعیت هم واگذار شد، درحالی که منتقدان شما مدعی‌اند وزارت راه در اجرای قانون طرح جوانی جمعیت کوتاهی کرده است. پاسخ شما به این انتقادها چیست و وزارت راه و شهرسازی در اجرای این قانون با چه مشکلاتی مواجه است؟
 درباره اجرای قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت که از تکالیف و دغدغه‌های دولت چهاردهم است؛ وزارت راه و شهرسازی به طور مستمر پیگیر تأمین زمین، آماده‌سازی و تخصیص و جانمایی متقاضیان واجد شرایط به اراضی آماده‌سازی شده است و با تأکیدات انجام شده، صرفاً آماری را ارائه می‌کند که در سامانه جامع طرح‌های حمایتی مسکن ثبت شده باشد. با اینکه شرط ارائه آمار در این زمینه؛ شروع عملیات آماده‌سازی، ثبت و تخصیص متقاضی در سامانه «تم» است. بر این اساس، مطابق اطلاعات احصا شده از سامانه «تم»، از ابتدای شروع طرح تا پایان اردیبهشت 1404 تعداد 59 هزار و 258 واحد زمین به متقاضیان طرح جوانی جمعیت تخصیص یافته است که این تعداد در شروع دولت چهاردهم یعنی در اول شهریور 1403 صرفاً 39 هزار و 781 واحد زمین بود که نشان از رشد 33 درصدی عملکرد وزارت راه و شهرسازی دولت چهاردهم در اجرای قانون جوانی جمعیت دارد. به طور کلی تأمین زمین مناسب متناسب با تعداد بالای متقاضیان واجد شرایط این طرح و فرآیندهای اداری مربوطه، از جمله پروسه الحاق اراضی به محدوده، کمیسیون ماده 5، طرح و اجرای عملیات آماده‌سازی بسیار زمانبر است. اما با وجود این و به رغم کمبود شدید منابع بویژه در حوزه تأمین منابع مالی آماده‌سازی اراضی، وزارت راه و شهرسازی در دولت چهاردهم عزم و اهتمام جدی در انجام تمام تعهدات و تکالیف بویژه مطابق قانون برنامه هفتم پیشرفت و سایر قوانین مربوطه این حوزه دارد.

دیروز تاکسی هوایی کرج – قزوین هم با سه فروند پرنده  افتتاح شد. هزینه استفاده از این تاکسی‌ها چه میزان است و مرحله بعدی بهره‌برداری یا استفاده از این تاکسی‌های‌ هوایی در وزارت راه چیست؟
هواپیماهای با ظرفیت بالا در کریدورهای اصلی پروازی همچون تهران- مشهد، تهران-شیراز یا تهران-تبریز در تردد برای جابه‌جایی مسافران هستند. در همه کشورها برای مسیرهای کوتاه پروازی و یا مسیرهای کم مسافر، مانند تهران-سمنان، به جای هواپیماهای با ظرفیت بالا از تاکسی‌های هوایی استفاده می‌شود. نرخ بلیت این پروازها به صورت توافقی بین ایرلاین‌ها و متقاضیان تحت نظارت دستگاه‌های نظارتی همچون سازمان تعزیرات تعیین می‌شود. وزارت راه و شهرسازی نقش چندانی در تعیین نرخ بلیت تاکسی‌های هوایی ندارد، اما از طریق سازمان هواپیمایی کشوری بر آن نظارت دارد. اواخر سال گذشته تاکسی پروازی در مسیر کرج-قزوین پرواز آزمایشی داشت. اکنون ۱۰ فروند از سه مدل تاکسی هوایی، آمادگی پرواز به مقاصد گوناگون را دارند و حسب تقاضای فرودگاه‌های مختلف می‌توان از این ظرفیت استفاده کرد.
این نوع پروازها که به صورت غیر برنامه‌ای درخواست می‌شوند، می‌توانند شکل جدیدی از کسب و کار و عرضه و تقاضا را در کشور به تصویر بکشند که با سیاست‌گذاری‌هایی که برنامه‌ریزی شده است انتظار می‌رود هزینه پرواز این هواپیماها در مسیرهای کوتاه کاهش داشته و با نظارت سازمان دسترسی عموم به این نوع از پروازها تا آخر سال گسترش یابد.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و هفتصد و چهل و هشت
 - شماره هشت هزار و هفتصد و چهل و هشت - ۰۴ خرداد ۱۴۰۴