یادداشت
حمایت شهید رئیسی از نظام کارشناسی
داوود منظور
رئیس سازمان برنامه و بودجه در دولت سیزدهم
حضورم در سازمان برنامه و بودجه دولت سیزدهم، به دنبال تغییراتی بود که با تصمیم مستقیم شهید رئیسی در این سازمان صورت گرفت. این تغییرات پس از آن رخ داد که در پایان سال ۱۴۰۱، پرداخت عیدی معلمان با تأخیر مواجه شد و همزمان اجرای طرح رتبهبندی فرهنگیان نیز با مشکلاتی همراه بود. این موضوعات باعث شد حساسیت افکارعمومی و دولت نسبت به وضعیت معیشتی معلمان افزایش یابد. در نتیجه رئیسجمهوری برای ارتقای کارآمدی و پاسخگویی به مطالبات فرهنگیان، تصمیم به تغییر رئیس سازمان برنامه و وزیر آموزش و پرورش گرفت. این تصمیمات نشاندهنده توجه دولت به مسائل معیشتی و رفاهی معلمان و نیز نظم و شفافیت مالی در کشور بود. به طور کلی شهید رئیسی برای نظام کارشناسی اهمیت بسیاری قائل بود. سازمان برنامه را بازوی کارشناسی دولت و مغز متفکر سیاستگذاری کشور میدانست. در جلسات هیأت دولت اگر سازمان برنامه با مصوبهای مخالفت یا اعلام میکرد منابع مالی لازم برای اجرا پیشبینی نشده است، مصوبه از دستور کار خارج یا اجرای آن به تأمین نظر سازمان منوط میشد. شهید رئیسی معتقد بود تصمیمگیریهای کلان اقتصادی و اجتماعی باید مبتنی بر تحلیلهای واقعبینانه کارشناسان باشد تا بتواند منافع ملی را به بهترین صورت تأمین کند. به همین دلیل سازمان برنامه و بودجه نه تنها مسئول تخصیص منابع و بودجهبندی بود، بلکه نقش راهبردی در سیاستگذاریهای کلان ایفا میکرد. همچنین این سازمان مسئول هماهنگی دستگاههای اجرایی و نظارت بر حسن اجرای برنامهها بود تا اطمینان حاصل شود منابع کشور، عادلانه و بهینه تخصیص مییابد. انتظار دیگر شهید رئیسی از سازمان برنامه، پشتیبانی از برنامههای دولت و کمک به دیگر بخشها در انجام مأموریتها بود. معتقد بود این سازمان باید با نگاهی جامع و ارائه راهحلهای قابل اجرا، مسیر تحقق اهداف دولت را هموار کند. سازمان برنامه همواره با چالشهایی چون محدودیت منابع، انتظارات بالای دستگاههای اجرایی و پیچیدگیهای اقتصادی مواجه بود، اما در دو سال آخر دولت سیزدهم، با توجه به تأکید شهید رئیسی بر شفافیت، پاسخگویی و کارآمدی، زمینه بازنگری در فرآیندهای بودجهریزی، ارتقای نظام کارشناسی و افزایش تعامل با دستگاهها فراهم شد. البته مشکلاتی چون تحریم، نوسانات اقتصادی و فشارهای اجتماعی هم بود، اما با رویکرد علمی و اتکا به کارشناسان، میتوانستیم بر آنها فائق آییم.
به «نمی شود» باور نداشت
سید احسان صالحی
رئیس شورای اطلاعرسانی دولت سیزدهم
شهید رئیسی از ابتدای انقلاب اسلامی مسئولیتهای متعددی داشت که ریاست سازمان بازرسی کل کشور، معاونت اول قوه قضائیه، تولیت آستان قدس و ریاست قوه قضائیه از آن جمله است. این سوابق بینش عمیقی از مسائل کشور به او بخشیده بود. با وجود درک چالشها، شخصیتی مشورتپذیر داشت و از خودرأیی دوری میکرد، به دیدگاههای مختلف گوش میداد و بهترین را انتخاب میکرد. دیگر ویژگی مدیریتی ایشان، تمرکز بر اولویتها و پایبندی به رهنمودهای رهبر انقلاب بود. در قوه قضائیه برای هر یک از راهبردهای رهبر انقلاب پیگیری داشت و حتی در حوزهای که قوه قضائیه مستقیماً مسئول نبود، بهعنوان همراه یا مکمل، به حل مشکلات کشور کمک میکرد. در دوره ریاست بر قوه قضائیه، در موضوع شعار سال که بر تولید متمرکز بود و دولت مخاطب اصلی آن محسوب میشد، باور داشت باید تمام ظرفیتها برای تحقق این هدف بسیج شوند. با این تدبیر، قوه قضائیه و دادگستریها به نهادهایی مؤثر در رفع موانع تولید تبدیل شدند. حضور مستقیم رئیس قوه در واحدهای تولیدی دچار مشکل و پیگیریهای او، تصویری مثبت از قوه قضائیه در راستای پیشرفت به نمایش گذاشت. پس از پیروزی در انتخابات و آغاز به کار دولت، احیای امید، اعتماد عمومی و سرمایه اجتماعی را بهعنوان مهمترین پروژه دولت معرفی کرد. با آغاز سفرهای استانی و حضور در میان مردم در مناطق مختلف کشور، در مدت یک سال به همه استانها سفر کرد. این سفرها و ارتباط با مردم، بارها مورد تحسین رهبر انقلاب قرار گرفت و به افزایش امید در جامعه کمک کرد. در سخنرانیهای شهید رئیسی نشانی از ناامیدی یا ناتوانی در برابر مشکلات دیده نشد. در نگاه او «نمیشود» جایی نداشت و «ما میتوانیم» باور اصلیاش بود. او از موانع و مشکلات بیخبر نبود، اما با واقعبینی، به جای توقف در برابر چالشها، به ظرفیتهای کشور توجه داشت و با تکیه بر این ظرفیتها موانع را پشت سر میگذاشت. اقداماتی مانند توسعه زیرساختها، کاهش ضریب جینی، افزایش یارانهها، بهبود حقوق کارگران و اقشار ضعیف نشان داد که میتوان با اعتماد به مردم، پیشرفت را محقق کرد.