دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در واکنش به خبرهای مربوط به کاهش تعداد دانش‌آموزان مدارس دولتی در کنکور:

عدالت آموزشی فقط با مصوبه کنکور تحقق پیدا نمی کند

غزل رضایی‌ثانی/ مرحله اول کنکور سراسری ۱۴۰۴ در تاریخ ۱۱ و ۱۲ اردیبهشت‌ماه تقریباً بدون حاشیه برگزار شد، اما ویدیویی از صحبت‌های یک کارشناس مسائل اقتصادی در فضای مجازی پخش شده که بحث‌های زیادی به راه انداخته است. در این ویدیو از سهم کم دانش‌آموزان مدارس دولتی در قبولی‌های کنکور صحبت می‌شود و اینکه اگر قشر پایین جامعه سهم خود را از پذیرفته شدن در دانشگاه‌های برتر از دست بدهد، قشری که بتواند جامعه کارگر را درک کند روی کار نخواهد آمد. مهدی موحدی‌بکنظر، تحلیلگر مسائل اقتصادی در این ویدیو درباره افت رتبه دانش‌آموزان مدارس دولتی در کنکور سراسری و تأثیر آن در آینده جامعه می‌گوید:«در سال ۱۴۰۲ به استناد آماری که مرکز پژوهش‌های مجلس مطرح کرد، بیشتر کسانی که در دانشگاه‌های تهران، صنعتی شریف، علامه طباطبایی و دانشگاه‌های مؤثر در مرکزیت تهران پذیرفته شدند، از دهک‌های پردرآمد جامعه بودند. تقریباً حدود ۷۵ درصد دانش‌آموزان پشت کنکوری ما از مدارس دولتی هستند و این دانش‌آموزان فقط حدود دو درصد از قبولی‌های رتبه زیر سه هزار را تشکیل می‌دهند. به تعبیر دیگر، عملاً آموزش‌عالی و نظام آموزشی ما به این سمت می‌رود که پشت کارگر، نیروی کار، قشر ضعیف و بدنه پایین جامعه نایستد. مثلاً اگر به دانشجویان شریف یا تهران در رشته‌های فنی و علوم انسانی نگاه کنید، عمدتاً از خانواده کارگر نیستند تا مشکل جامعه کارگری را حس کنند، به همین دلیل ویژگی همدردی آنها با قشر کارگر وجود ندارد.»
در دهه‌های گذشته با محدود بودن مدارس غیردولتی و تیزهوشان، سهم دانش‌آموزان مدارس عادی دولتی در قبولی کنکور بیشتر بود، اما حالا با کثرت مدارس غیردولتی و تمرکز آنها بر قبولی کنکور در رشته‌های برتر، دانش‌آموزان مدارس عادی دولتی کم‌کم از دایره رقابت کنار گذاشته شده‌اند. سؤالی که مطرح می‌شود این است که آیا مدارس دولتی کیفیت سابق را ندارند؟ حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در گفت‌و‌گو با «ایران» می‌گوید:«از وقتی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی مصوبه کنکوری را تصویب کرده، در این دو سال درصد قبولی رتبه‌های بالای دانشگاه‌های سراسری از سوی مدارس دولتی بالا رفته است. البته در مناطق محروم و در برخی از مدارس با مسأله عدالت آموزشی روبه‌رو هستیم، زیرا آنها از کیفیت لازم برخوردار نیستند به همین دلیل تاکنون رئیس‌جمهوری ۲۷ جلسه با مسئولان آموزش و پرورش داشته است. این جلسات در زمینه نوسازی مدارس، تجهیز و امکانات و توسعه عدالت آموزشی بوده است. همچنین طرحی داریم تا دانش‌آموزان مدارس محروم از طریق بستر مجازی بتوانند آموزش خود را تقویت کنند. در این زمینه ستاد تعلیم و تربیت کارهای زیادی را دنبال می‌کند.»
دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در ادامه توضیح می‌دهد:« ما در این دو سال یک سیر صعودی داشته‌ایم، اما عدالت آموزشی فقط با این مصوبه تحقق پیدا نمی‌کند. همین که دانش‌آموز موظف است پایه یازده و دوازده را امتحان نهایی بدهد، موجب شده توجه آنها به کتاب درسی بیشتر شود و هر چه تمرکز بر کتاب درسی افزایش یابد، امید اینکه رتبه‌های بهتری کسب کنند بیشتر خواهد بود، تحقیقات میدانی هم همین را نشان می‌دهد.»
صفحات
  • صفحه اول
  • سیاسی
  • دیپلماسی
  • جهان
  • اقتصادی
  • اندیشه
  • دولت چه کار می‌کند
  • علم و فناوری
  • اطلاع رسانی
  • ورزشی
  • حوادث
  • اجتماعی
  • فرهنگی
  • صفحه آخر
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و هفتصد و سی و نه
 - شماره هشت هزار و هفتصد و سی و نه - ۲۴ اردیبهشت ۱۴۰۴