گزارش اختصاصی «ایران» از نمایشگاه دوسالانه خودرو در چین
فاصله زیـاد جاده مخصـوص تا شـانگهای
ماشینهای برقی و هیبریدی گوی سبقت را از بنزینیها ربودند
سارا غضنفری
خبرنگار «ایران» در شانگهای
اتواکسپوی شانگهای از سوم تا 12 اردیبهشت ماه در چین برگزار شد و روز جمعه آخرین روز بازدید از این نمایشگاه بود. نمایشگاه دوسالانه اتوشانگهای، بیست و یکمین دوره خود را برگزار کرد؛ در حالی که اهالی سرزمین اژدها به وضوح نشان دادند در حال برداشتن قدمهای بزرگی در صنعت خودروی دنیا هستند. حدود هزار شرکت از 26 کشور جهان با شعار «پذیرش نوآوری، آیندهای برد-برد» در این نمایشگاه شرکت کرده و نکته مهم ماجرا مانور تکنولوژیهای جدید و خودروهای الکتریکی است که چین این روزها حرف زیادی برای گفتن در این زمینه دارد. ماشینهای برقی «شیائومی» و برند «چری» و حتی «بام و» هم در این مجموعه قرار گرفتهاند. خودروهای مشهور دنیا بنز، بام و، تویوتا و هوندا زیر سایه چین در حالی که در این کشور تولید میشوند به نمایش درآمدند. برندهایی که اتفاقاً در دوره جدید واردات خودرو، شاهد ورود آنها از کشور چین به ایران هستیم. در فضای مجازی بارها نسبت به این موضوع که چرا خودروها از چین وارد میشوند واکنشهایی وجود دارد اما باید این واقعیت را پذیرفت که چینیها تصمیم گرفتهاند در صنعت خودروسازی حرفهای بسیاری بزنند و ایران هم یکی از بازارهای مصرفی صنعت خودرو است. در این گزارش برای شما شرح حال خودروها و شرکتهایی را که در نمایشگاه خودروی شانگهای حضور داشتند، خواهیم نوشت با این تأکید که ماشینهای برقی گوی سبقت را از سایر خودروها ربودهاند.
جای کدام برندها خالی بود؟
بزرگترین غایب نمایشگاه شانگهای برندهای کرهای بودند. خبری از کیا و هیوندای و جنسیس در این نمایشگاه نبود. جای خالی برندهای فرانسوی مانند پژو و سیتروئن هم به چشم میخورد. از جگوار و لندرور انگلیسی هم خبری نبود. در شاخه برندهای لوکس مازراتی، لامبورگینی و رولزرویس هم نبودند. اما در مقابل برندهای داخلی چین حسابی در نمایشگاه مانور دادند که اتفاقاً محصولات این برندها راهی ایران نیز شدهاند.
جولان برندهای مشهور چینی
جک؛ شریک تجاری کرمان موتور، چری؛ شریک تجاری مدیران خودرو، جیلی ؛ شریک تجاری فرداموتور، بیوای دی و جتور؛ شریک تجاری بهمنموتور، گروه خودروسازی بایک؛ شریک تجاری دیار خودرو، برند چانگان با دیپال موتور؛ شریک تجاری سایپا. اینها برندهای مطرح چینی بودند که در نمایشگاه به چشم میخوردند؛ برندهایی که اتفاقاً محصولات آنها به ایران هم آمده است. برندهای تازه نفس چینی نیز فرصتی برای عرض اندام در نمایشگاه یافته بودند. شیائومی، لیپ موتور که اتفاقاً محصولاتش به ایران آمده و برند خودرویی هوآوی جزو دسته تازهواردها محسوب میشوند.
برندهای مشهور بینالمللی
کدام برندهای مشهور جهانی در نمایشگاه خودروی شانگهای حضور داشتند؟ برندهای مشهوری که در چین تولید میشوند. کسی فکرش را نمیکرد یک روزی بامو، بنز یا تویوتا در چین تولید بشوند؟!
شرکت انگلیسی بنتلی موتورز از سه مدل جدید در نمایشگاه خودروی شانگهای 2025 رونمایی کرد؛ البته سه خودروی هیبریدی بنتلی. نیسان هم در این نمایشگاه حضور داشت. بنز، بامو، پورشه، تویوتا، هوندا، فورد، آئودی و فولکس واگن نامهای بزرگ و آشنایی هستند که محصولات بیشتر این برندها فعلاً به ایران وارد نمی شوند.
کدام خودروها رونمایی شدند؟
BMW iX5 Hydrogen (نسل جدید خودروی هیدروژنی) یکی از جذابترین رونماییهای BMW در این نمایشگاه بود که از پیل سوختی هیدروژنی استفاده میکند. زمان سوختگیری این خودرو تنها 3-4 دقیقه است. این مدل نشاندهنده تعهد BMW به فناوریهای جایگزین علاوه بر باتریهای الکتریکی است. لکسوس دو مدل تمامالکتریکی ES 350e (دیفرانسیل جلو، 224 اسببخار) و ES 500e (چهارچرخ محرک، 343 اسببخار) را در نمایشگاه معرفی کرده است.مدل ES 500e مجهز به سیستم DIRECT4 است که توزیع گشتاور را بهصورت هوشمند تنظیم میکند و پایداری رانندگی را افزایش میدهد.
نسخه الکتریکی بنز میباخ
گل سرسبد نمایشگاه
چه کسی فکرش را میکرد یک زمانی قرار است بنز هم نسخه الکترونیکی رونمایی کند! در نمایشگاه خودروی شانگهای ۲۰۲۵، مرسدس بنز از مدل جدید مرسدس-میباخ EQS 680 رونمایی کرد. این خودرو اولین شاسیبلند تمامالکتریکی برند میباخ است که بهطور ویژه برای بازار چین طراحی شده است. EQS 680 با طراحی لوکس و بدنه دو رنگ، فضای داخلی فوقالعاده راحتی ارائه میدهد؛ با صندلیهای چرمی که امکاناتی همچون تنظیم برقی، ماساژ و گرمایش دارند و همچنین سیستم تهویه مطبوع پیشرفته. این خودرو مجهز به دو موتور الکتریکی با قدرت ۶۴۹ اسب بخار است و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت را در ۴.۴ ثانیه دارد. برد آن با یک بار شارژ حدود ۶۰۰ کیلومتر است و حداکثر سرعت آن ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت است. طراحی سیستم تعلیق بادی نیز سواری نرمی را برای سرنشینان فراهم میکند.هرچند قیمت رسمی اعلام نشده، اما پیشبینی میشود که EQS 680 قیمت پایهای در حدود ۲۰۰ هزار دلار داشته باشد.
جک موتورز و پیوند با هوآوی
شرکت خودروسازی جک (JAC Motors)، با حضوری پررنگ در نمایشگاه خودروی شانگهای ۲۰۲۵، از پلتفرم جدید و پیشرفته خود به نام DEFINE رونمایی کرد و از گسترش همکاریهای استراتژیک خود با هوآوی، غول فناوری چین خبر داد. جکموتورز نام آشنایی برای ایرانیها است. خودروهای برند جک که با شریک تجاری ایرانیاش حضور محسوسی در بازار ایران دارند. حالا این برند با هواوی تازه نفس در زمینه خودرو قرارداد همکاری بسته است. یکی از نکات قابل توجه درباره حضور جک موتورز در این نمایشگاه، تأکید بر گسترش همکاری با شرکت هوآوی در زمینه طراحی و ساخت خودروهای لوکس و هوشمند است. پلتفرم DEFINE و خودروی لوکس MAEXTRO حاصل این همکاری نزدیک هستند. شاسی بلند DEFINE-X به «شاسی هوشمند ICDC» مجهز شده که توسط فناوری هوآوی طراحی و پشتیبانی میشود. علاوه بر خودروهای مفهومی، اولین مدل از برند فوق لوکس MAEXTRO با نام S800 نیز در غرفه جک به نمایش گذاشته شد. همچنین، نسخه پلاگین هیبرید پیکاپ T9 (که در ایران با نام KMCT9 شناخته میشود) با شعار «عملکرد بالای همه جانبه» و مینی ون لوکس RF8 نیز از دیگر محصولات حاضر در غرفه جک بودند که توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب کردند. پیکاپ هیبرید T9 و مینی ون RF8 از خودروهایی هستند که انتظار میرود توسط شرکت کرمان موتور در بازار ایران عرضه شوند.
رونمایی نیسان فرانتیر پرو
محصول چینی-ژاپنی
نیسان در نمایشگاه شانگهای یکی از جذابترین پیکاپهای روز دنیا را معرفی کرد. نیسان فرانتیر پرو (Frontier Pro) پیکاپی ژاپنی با پلتفرم چینی. نکته جالب توجه اینکه این خودرو بر پایه نیسان دانگ فنگ Z9 توسعه پیدا کرده و اولین پیکاپ کمپانی است که به پیشرانه هیبریدی شارژی (پلاگین هیبرید) تجهیز میشود. در واقع این پیکاپ محصول جوینت ونچر نیسان و دانگ فنگ است. هر خودرویی را میبینید ردپای پررنگ چینیها در آن محسوس است.
شیائومی خودروهای رنگی و تکنولوژی روز
یکی از غرفههای پربازدید نمایشگاه، شیائومی بود. خودروهایی با رنگهای جذاب که طبعاً برای خبرنگاران ایرانی که طیف بیشتر خودروهای داخل سفید ، مشکی و خاکستری را میبینند؛ این تنوع رنگی جالب توجه بود. شیائومی در سالهای گذشته وارد صنعت خودروسازی شد و توانست محصول جذابی مانند SU7 اولترا با شتاب صفر تا صد زیر ۲ ثانیه (۰ تا ۲۰۰ حدود ۶ ثانیه) را در نمایشگاه خودروی شانگهای ۲۰۲۵ رونمایی و عرضه کند. این خودرو سوپر اسپرت ۱۵۴۸ اسب بخار توان دارد و تمام بدنهاش برای سبکسازی از فیبر کربن ساخته شده است.
برش
حضور پررنگ رفیق چری و حسرت دیرپای دوستان وطنی
چری، بزرگترین شریک چینی تجاری خودروسازی ایران محسوب میشود. بیشتر وسعت غرفه در نمایشگاه هم مربوط به چری بود. چری بزرگترین صادرکننده خودروی چینی در جهان است. کمپانی چری در نمایشگاه امسال، ۱۶ مدل از برند اصلی خود را رونمایی کرد. در میان این محصولات به طور شاخص خودروهایی همچون نسخه احیا شده از سری (نسخه سابقام ویام 110 در ایران) QQ، سدان فنگیون A9 و تیگو ۹ لانگ، توجهات بیشتری را به خود جلب میکند اما مجموعه خودروهای چری بهطورکلی طیف گستردهای را در بر میگیرند. از خودروهای مجهز به موتور درونسوز گرفته تا مدلهای هیبریدی و تمام برقی که نشاندهنده تلاش چری برای پاسخگویی به نیازهای مختلف بازار و حرکت بهسوی آیندهای پایدارتر در صنعت خودرو است.
برندهای مزدا، پورشه، نیو، بایک و...همه در نمایشگاه با مدلهای به روز و بیشتر برقی و هیبرید حضور داشتند. فکرش را بکنید این دوره از نمایشگاه در 14 سالن و در فضای 360 هزار متر مربعی با حضور هزار شرکت از 26 کشور جهان و با بیش از 100 مدل خودرو برگزار شد. خودروهای به روز که اتفاقاً در خود خیابانهای شانگهای هم به چشم میآمد. اما ما در داخل ایران همچنان اندر خم یک کوچه هستیم که وضعیت تعرفه خودروهای وارداتی چه شد؟ ارز به آنها تخصیص داده میشود یا خیر؟ سقف قیمتی خودروی وارداتی هم بیش از 20هزار دلار نباشد! در طول سال نمایشگاههای متعددی در شهرهای مختلف ایران، برگزار میشود که خبری از محصولات جدید در آنها نیست. همان محصولات قدیمی که در نهایت یک جلوپنجره یا چراغش عوض شده از این نمایشگاه به نمایشگاه بعدی تحت عنوان محصول جدید رونمایی میشود.ما همچنان از تکنولوژی روز عقب هستیم.