معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی مدارس کشور در گفتوگو با «ایران» اعلام کرد
خداحافظی با مدارس سنگی و کانکسی
غزل رضاییثانی
خبرنگار
رئیسجمهوری از ابتدای کار خود با بررسی وضعیت آموزشی کشور دو محور توسعه نرمافزاری و سختافزاری را در دستور کار قرار داد. توسعه نرمافزاری به موضوع آموزش و یادگیری مربوط بوده و توسعه سختافزاری به ایجاد بستر آموزشی و توسعه مدارس مرتبط است. بسیاری از مناطق صعب العبور، کمتر برخوردار و همچنین کلانشهرهایی که درگیر مهاجران هستند با کمبود مدرسه مواجهاند، همچنین بسیاری از مدارس نیازمند تجهیزات به روز و جدید هستند که این موارد باید از سوی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور انجام شود. مهندس عبداللهی، معاون فنی و نظارت سازمان نوسازی مدارس کشور درباره اقداماتی که برای پیشبرد دستور رئیسجمهوری از حیث سختافزاری انجام شده با «ایران» گفتوگو کرد.
وزارت کشور برای عبور از بحرانهای آموزشی در کشور طبق دستور رئیسجمهوری پیشنهادهایی را برای توسعه فضاهای آموزشی در هر استان مطرح کرده که در سالجاری باید محقق شود. هدفگذاری در این زمینه چگونه خواهد بود و برنامهریزی سازمان نوسازی مدارس برای این کار چیست؟
سازمان نوسازی مدارس کشور حسب دستور و دغدغه ریاست محترم جمهوری در خصوص توسعه عدالت آموزشی که یکی از ارکان اصلی آن توسعه زیرساختها و تجهیزات آموزشی است، برنامهریزی اساسی و فوری را برای حل این مسأله آغاز کرد. بر این اساس مشکلات فضاهای آموزشی استانها در ساماندهی مدارس سنگی، کانکسی، تخریبی و تراکم بالای ۳۵ نفر در کلاس درس و سرانه کمتر از ۳ مترمربع، در اطلس نظام مسائل استان احصا شد. رکن رکین این نهضت عظیم ملی، مردم عزیز و خیراندیش هستند. برای هدایت و راهبری نهضت توسعه عدالت در فضاهای آموزشی و پرورشی ومسئولیتپذیری اجرای پروژهها و تقسیم کار و تسهیلگری با مشارکت مردم، ساختار چند سطحی تعریف شده است.
استانها هر کدام به طور جداگانه آمار توسعه فضاهای آموزشی را اعلام کردند. کدام شهرها بیشترین مشکل را در فضای آموزشی مدارس دارند؟
در این زمینه بیشتر کلانشهرها و پایتخت با مشکل تراکم بالای کلاس درس مواجه هستند که طبیعتاً آن هم به دلیل جمعیت بالا در این شهرهاست. همچنین در بعضی مناطق کوهستانی و کم برخوردار مدارس سنگی و کانکسی را داریم که برای برچیده و جایگزین شدن با مدارس جدید برنامه هایی تعریف شده است.
برای رفع نیازهای مورد نظر درباره فضای آموزشی، چه زمانی نیاز است؟
زمانبندی مورد نظر رئیس محترم جمهوری برای رفع مشکلات مدارس در مناطق محروم (مدارس سنگی و کانکسی) یک سال است که با تلاشهای در حال انجام به امید خدا محقق خواهد شد. بقیه فضاها همه به ترتیب پیگیری و نهایی خواهند شد.
بودجه مورد نیاز سازمان برای اینکه بتواند توسعه مدرسهسازی را پیش ببرد، چقدر است؟
منابع مورد نیاز حسب فضاها و مناطق مختلف کشور متفاوت است که همگی در اطلس نظام مسائل استانها به تفکیک مشخص شده است. البته برخی منابع در برنامه توسعه هفتم پیشبینی شده است که در صورت تحقق کمک شایانی به نهضت مدرسهسازی کشور خواهد کرد.
در حال حاضر روند کار به چه صورتی است و توسعه زیرساختها در کدام استانها در حال انجام است؟
روند کار با اجرایی شدن الگوی عمل نهضت توسعه عدالت در فضاها و تجهیزات آموزشی و حضور پررنگ استانداران و فرمانداران شتاب گرفته است. برای راهبری و استفاده از تمامیظرفیتها، تیم بین بخشی در استانها با مسئولیت استاندار تشکیل شده و با اولویت بخشی نیازهای سطح هر استان مبتنی بر عدالت، نقش تمامینهادها و دستگاههای استانی برای بسیج امکانات و مردم را مشخص کرده و برای هر پروژه از بین مردم منطقه مسئول پروژه تعیین شده است.
جدول: هدفگذاری یک ساله استانها در راستای تحقق دستور رئیسجمهوری و« توسعه عدالت آموزشی»