«زن و بچه» در بخش مسابقه جشنواره کن هفتاد و هشتم به رقابت خواهد پرداخت

خیز دوباره سینمای اجتماعی

کن، تسلیم شایستگی‌های سینمای سعید روستایی شد
هوشنگ گلمکانی، منتقد سینما با اشاره به تداوم حضور مستمر جریان غیر رسمی سینمای ایران یا سینمای زیر زمینی در جشنواره‌های جهانی، درباره راه یافتن فیلم سعید روستایی به بخش مسابقه جشنواره کن پس از سه سال غیبت جریان رسمی سینمای ایران از محافل سینمایی می‌گوید:« در سه سال اخیر این گرایش در جشنواره‌های جهانی وجود داشت که صرفاً فیلم‌های خارج از جریان رسمی سینمای ایران را بپذیرند اما امسال یک فیلم از سینمای ایران را که در مناسبات رسمی ساخته شده، قبول داشته‌اند و به نظر می‌رسد فیلم سعید روستایی آنقدر کیفیت داشته که به نوعی انگار خودش را به جشنواره کن تحمیل کرده است.» او در پاسخ به سؤالی درباره برخی حواشی و موضع‌گیری‌های منفی نسبت به راهیابی «زن و بچه» به بخش مسابقه کن و قیاس فضای این فیلم با سینمای زیرزمینی، درباره اهمیت ادامه حیات فیلم‌هایی که بخش رسمی سینمای متفکر را سرپا نگه داشته‌اند، توضیح می‌دهد: « اینکه هیچ فیلمسازی نباید با معیارهای مورد نظر معترضان فیلم بسازد، خودخواهانه است. این نوع برخوردها و این نگاه که اگر فیلمسازی نمی‌تواند با فاکتورهای مورد تأیید معترضان فیلم بسازد، باید خانه‌نشین شود، دموکراتیک نیست. این رفتارها ادامه همان دعوایی است که سال‌ها بوده و در سه سال اخیر شدیدتر شده است و برخی هم در محافل سینمایی خارج از ایران به این فضا دامن می‌زنند و می‌خواهند توجه‌ها را از فیلم‌های خوب سلب کنند و به نفع فیلم‌های زیر زمینی پیش ببرند. هر فیلمی که واجد ارزش‌های سینمایی خوب است باید به حقش برسد همان‌طور که هر کسی که می‌تواند فیلم خوب بسازد حقش این است که فیلم بسازد.»
 
امیدوارم من اشتباه کنم
 همزمان با اعلام راه یافتن فیلم تازه سعید روستایی به جشنواره کن، خبر فعالیت تازه دیگر فیلمساز شاخص سینمای ایران، اصغر فرهادی، کام علاقه‌مندان سینما را شیرین کرد. همکاری ستارگان برجسته سینمای فرانسه از دیگر نکات دارای ارزش خبری دهمین فیلم اصغر فرهادی است. ایزابل هوپر، ونسان کسل، ویرجینی افیرا، پییر نینی و آدام بئسا با حضور کاترین دونو بازیگران «داستان‌های موازی» (Parallel Tales) هستند. فیلم پر ستاره «داستان‌هاى موازی» محصول مشترک فرانسه، آمریکا، ایتالیا و بلژیک، سپتامبر امسال در پاریس کلید خواهد خورد. ساخت این فیلم از سوی کمپانی آمریکایی انانیموس کانتنت (Anonymous Content) به فرهادی پیشنهاد شده و کمپانی فرانسوی ممنتو (Memento Production) به همراه اصغر فرهادی دیگر تهیه کنندگان «داستان‌های موازی» خواهند بود. بودجه فیلم ۱۲ میلیون یورو و پایان فیلمبرداری اواخر ماه نوامبر پیش‌بینی شده است. هوشنگ گلمکانی که بهمن سال 1402 همزمان با اعلام خبر خداحافظی فرهادی با فیلمسازی در ایران در یادداشتی با عنوان «روزی روزگاری فرهادی» پیش‌بینی کرده بود که فرهادی اعتبار گذشته‌اش را
[با فیلمسازی] در غرب نخواهد داشت، در واکنش به این خبر به «ایران» می‌گوید: «اصغر فرهادی یک فیلمساز بین‌المللی ایرانی است. در طول تاریخ سینما خیلی اتفاق افتاده که فیلمسازها از کشور خودشان مهاجرت کرده و در کشورهای دیگر فیلم ساخته‌اند که برخی هم موفق بوده‌اند. من در آن یادداشت عنوان کردم که یک سال قبل پیش‌گویی کردم که «فرهادی در ایران تمام شده» و فرهادی در زمان نوشتن این یادداشت خودش با اعلام خداحافظی آن را تبدیل به خبر کرد. در انتهای این یادداشت یک پیش‌بینی دیگر هم کردم اینکه ممکن است فرهادی نتواند موقعیتی که در ایران داشته را در خارج تکرار کند و در ادامه همان یادداشت نوشته بودم که امیدوارم من اشتباه کرده باشم. الان هم همین را می‌گویم امیدوارم اصغر فرهادی به عنوان یک فیلمساز با استعداد و توانا بتواند در هر جا که دوست دارد فیلم خوب بسازد.»

صفحات
  • صفحه اول
  • سیاسی
  • دیپلماسی
  • جهان
  • اقتصادی
  • زیست بوم
  • گزارش
  • اطلاع رسانی
  • ایران زمین
  • ورزشی
  • حوادث
  • اجتماعی
  • فرهنگی
  • صفحه آخر
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و هفتصد و بیست و سه
 - شماره هشت هزار و هفتصد و بیست و سه - ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۴