مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی در گفتوگو با «ایران»:
متوسط عمر ناوگان هما ۱۰ سال بیشتر نیست
افزایش ۲۰ درصدی صندلیهای پروازی در ایام نوروز
حسین خانلری، مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی (هما) برنامه ایرلاین ملی را در ایام نوروز تشریح کرد و با تأکید بر اینکه قیمت بلیت هما برای نوروز افزایش نخواهد یافت، از نوسازی و کاهش عمر ناوگان هما به ۱۰ سال خبر داد. به گفته خانلری هواپیمایی هما ۴۱ نقطه پروازی و ۳۷۵ پرواز داخلی را برای نوروز پیشبینی کرده است. پروازهای خارجی هما با مقاصد مختلف از جمله، استانبول، باکو، ایروان، بمبئی، کابل، کراچی، کویت، دبی، دهلی و... است که شامل ۴۰۵ پرواز میشود. خانلری با اشاره به تکلیف ایران ایر به افزایش پروازها و ارائه پروازهای برنامهای خاطرنشان کرد: ایرلاین ملی قیمت بلیت را در ماههای گذشته افزایش نداده و بنا بر این است که قیمت بلیت پروازهای نوروزی هما افزایش نداشته باشد.
سهیلا یادگاری
گروه اقتصادی
بلیت هواپیما بویژه در سفرهای نوروزی با فشار عرضه روبهرو میشود که اثرات آن نیز در بازار سیاه از چند ماه پیش دیده شده و به نظر میرسد که با طیف گستردهای از واسطهگری در بلیت هواپیما روبهرو هستیم. در این باره چه سیاستی دارید؟
با آمادهسازی و افزایش ناوگان و پروازهای فوقالعاده در مسیرهای پرمتقاضی مثل مشهد، شیراز، بندر عباس، قشم، کیش و... خدماترسانی «هما» در این ایام افزایش پیدا خواهد کرد. در خصوص سوداگری، این امر پدیده جدیدی نیست و در مناسبتهای مختلف از جمله تعطیلات نوروز یا مثلاً بازه اربعین حسینی هر ساله قابل پیشبینی و انتظار است. لذا تدابیر و ساز و کار نظارتی بر فروش و تنبیهی در عملکرد آژانسهای مسافرتی که عاملیت فروش «هما» را دارند، اتخاذ شده است و با آمادگی کامل جهت جلوگیری از هر گونه تخلف بازار را همواره رصد میکند. همچنین فروش بلیتهای هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در مسیرهای داخلی و خارجی بهصورت سیستمی خواهد بود که این امر علاوه بر امکان استرداد بلیت برای متقاضیان در راستای مقابله با افزایش نامتعارف قیمتها انجام شده است.
مسافران هر روز با تأخیر و کنسلی پرواز روبهرو هستند. علت این امر چیست؟
در این مواقع شاهد برخوردهای بدی با مسافرین معترض هستیم. هزینه کنسلی هم کامل پرداخت نمیشود و با تأخیر زیاد همراه است.
وقوع تأخیر یا کنسلی پرواز دلایل مختلفی دارد و در صنعت هواپیمایی در همه جای دنیا بروز آن اجتنابناپذیر است. بدیهی است که در صورت حصول اطمینان از تداوم شرایط جوی ناپایدار که بر اساس دستورالعملهای ایمنی مجوز انجام پرواز صادر نمیگردد، چارهای جز ابطال پرواز وجود ندارد یا در صورت بروز هر گونه اشکال فنی در مواردی تأمین و ارسال قطعه به فرودگاه مربوطه زمانبر خواهد بود و انجام پرواز به دلیل عدم احراز استانداردهای ایمنی غیر ممکن است و چه بسا این تأخیر غیر قابل اجتناب، تأثیر و تبعات انعکاسی روی پروازهای بعدی داشته باشد که با آن هواپیما برنامهریزی شده است همواره مساعی لازم برای اتخاذ تصمیم بموقع و استفاده از هواپیمای جایگزین در چنین مواقعی صورت میپذیرد. همچنین بر اساس دستورالعملهای رسمی سازمان هواپیمایی کشوری فرآیند پذیرایی از مسافران استرداد بلیت و حتی اسکان ایشان مبتنی بر شرایط پیشبینی شده در دستورالعمل مذکور انجام میپذیرد. لازم به ذکر است در این مواقع شرکتهای هواپیمایی موظف به استرداد بهای بلیت بدون کسر هیچگونه هزینه هستند. ممکن است در صورت خرید و تهیه بلیت برخی از سایتها و دفاتر خدمات مسافرتی فرآیند استرداد از طریق آنها اندکی بهطول انجامد که در صورت بروز تأخیر نامتعارف میبایست با مراجعه به شرکت هواپیمایی و طرح شکایت از آژانس مربوطه درخواست پیگیری و تسریع در فرآیند مربوطه انجام پذیرد.
با وجود تحریمهای موجود برای نوسازی و بهسازی ناوگان هوایی چه برنامهای دارید؟ به لحاظ ناوگان هوایی خرید یا تعمیر، لطفاً بفرمایید آخرین خبرها چیست؟ آیا خرید هواپیمای جدید را در برنامه دارید؟
توسعه ناوگان در قالب هر دو فرآیند اجاره یا خرید هواپیما در دستور کار میباشد و مذاکرات خوبی با تأمین کنندگان صورت گرفته است که بزودی اطلاعرسانی خواهد شد. همچنین پروژههای همکاری مشترک با شرکتهای دانشبنیان و تکیه بر توانمندیهای تخصصی و علمی داخل کشور برای جلوگیری از خروج ارز و شکوفایی صنایع داخلی در راستای به خط کردن و اورهال اساسی هواپیماها به منظور افزایش ظرفیت صندلی در بازار مورد نظر است.
تعداد ناوگان زمینگیر هوایی در کشور چگونه است؟ آمارش را اعلام میکنید؟
در خصوص زمینگیری هواپیماها بهصورت دقیق نمیتوان اظهار نظر نمود چرا که هواپیماها با فرارسیدن چکهای دورهای AC و S در بازه زمانی معین مطابق با دستور العملهای تدوینی از سمت کارخانه سازنده و همچنین زمانبندی چکهای دورهای موتور، ارابه فرود و سایر تجهیزات اویونیکی (الکترونیک هوانوردی) روبهروست. به همین دلیل گاهی ممکن است هواپیمایی تمامی مراحل تعمیراتی را طی کرده باشد و صرفاً نیازمند تأمین پخش یا قطعه کوچکی از تجهیزات مورد نظر است. لذا بخش عمدهای از ناوگان هوایی عمدتاً نیازمند رفع نیازمندیهای کوچکی خواهند بود که به محض تأمین به ظرفیت عملیاتی کشور بازخواهند گشت. به همین دلیل حضور شرکتهای دانشبنیان با سطح فنآوری بالا و تکیه بر نیروهای متخصص و با بکارگیری ابزار هوش مصنوعی، میتوان پاسخ مناسبی به افزایش تقاضای بازار و افزایش ناوگان هوایی کشور داد.
آیا نوروز ۱۴۰۴ افزایش قیمت بلیت هم خواهیم داشت؟
خیر. هواپیمایی جمهوری اسلامی «هما» برنامهریزی لازم جهت افزایش پرواز و عرضه صندلی بویژه در مسیرهای داخلی را به منظور پاسخ به تقاضای موجود در دستور کار دارد. رسالت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران خدماترسانی به آحاد مردم با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه و ایجاد رفاه با برقراری پروازهای ایمن و در چهارچوب سیاستهای نرخی وزارت راه و شهرسازی و دولت وفاق خواهد بود. در نوروز به 41 مسیر داخلی پرواز خواهیم داشت و مجموع پروازهای داخلی و خارجی به 780 پرواز میرسد. در صورت تقاضا امکان افزایش 20 درصدی صندلیهای پروازی را داریم.
آیا پرواز تهران - بیروت برقرار میشود؟ شما در این زمینه مذاکراتی با وزارت امور خارجه داشتهاید؟
هواپیمایی جمهوری اسلامی (هما) سالهاست که در مسیر تهران - بیروت - تهران و در مواردی در مسیر مشهد- بیروت- مشهد پرواز داشته است و جهت تردد اتباع دو کشور ارائه خدمت کرده است. تداوم انجام پروازهای برنامهای در نظر بوده است اما رویدادهای سیاسی اخیر و تشدید تنشها سبب شده است که بطور موقت انجام این پروازها متوقف شود. به منظور برقراری مجدد پروازها رایزنی و پیگیریهای متعدد با وزارت امور خارجه در حال انجام است و همچنین مکاتبهای با سازمان هواپیمایی کشوری لبنان نیز انجام شده است. امید است در آینده نزدیک شاهد برقراری مجدد پروازهای «هما» در این مسیر باشیم.