مدیرکل ساخت و توسعه راههای منطقه شمال شرق کشور پاسخگوی یک مطالبه دیرینه مردمی شد
تکمیل تنها آزادراه خراسان شمالی تا سال ۱۴۰۵
بیتا میرعظیمی
خبرنگار
اجرای طرح بزرگراهی بجنورد به جنگل گلستان، در سفر کاروان دولت وفاق به خراسان شمالی با تزریق 500 میلیارد تومان اعتبار شتاب گرفته و امیدها برای تحقق یکی از مطالبات دیرینه مردم این خطه از شمال شرق کشور را افزایش داده است. طبق گفته مدیرکل ساخت و توسعه راههای منطقه شمال شرق کشور به «ایران»، در سفر ریاست جمهوری و هیأت دولت چهاردهم به خراسان شمالی، 20 کیلومتر از طرح مذکور به صورت رسمی افتتاح و به بهرهبرداری رسیده و 20 کیلومتر باقی مانده نیز تا پایان شهریور 1404 تکمیل و به بهرهبرداری خواهد رسید. با تکمیل این طرح بزرگراهی پس از 14 سال وقفه، علاوه بر کاهش تصادفات جادهای و افزایش ایمنی و کاهش هزینههای اقتصادی، تحولی مهم در شبکه حملونقل استان رخ داده و با تسهیل تردد مسافران و گردشگران، ظرفیتهای اقتصادی و تجاری استان خراسان شمالی تقویت خواهد شد.
استانی بدون آزادراه
2دهه از تشکیل خراسان شمالی میگذرد؛ استانی واقع در شمال شرق کشور که تا امروز حتی یک کیلومتر آزاد راه نداشته و علیرغم تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر قرارگیری در میان 10 استان برتر، همچنان در ردههای آخرین قرار داشته و در اکثر شاخصهای اقتصادی نیز جایگاهی نامناسب دارد. خراسان شمالی که حالا لقب دومین استان کم برخوردار کشور را یدک میکشد، تاکنون بیش از ۱۱ استاندار و سرپرست استانداری را به خود دیده و علیرغم وعدههای مکرر آنها، همچنان چشماندازی روشن برای رفع محرومیتها و چالشهای موجود در حوزه زیرساختهای جادهای وحمل ونقل آن ترسیم نشده است؛ مؤلفهای مهم که توسعه استان را نشانه رفته و علاوه بر آسیب زدن به صنعت گردشگری، آمار تصادفات و تلفات جادهای را نیز دوچندان کرده است.
محور بجنورد به جنگل گلستان موسوم به «جاده مرگ» یکی از راهها و مسیرهای اصلی خراسان شمالی است که سالانه بیش از ۲۰ میلیون زائر حرم امام رضا(ع) از آن تردد میکنند؛ یکی از شاهراههای ارتباطی و ترانزیتی شرق کشور که نقش مهمی در حملونقل مسافران و کالا میان استانهای شمالی و شمال شرق کشور ایفا کرده و تکمیل آن علاوه بر کاهش تصادفات جادهای و افزایش ایمنی، موجب بهبود کیفیت حملونقل و کاهش هزینههای اقتصادی خواهد شد.
تزریق قطره چکانی اعتبار!
اجرای طرح راهسازی محور بجنورد به جنگل گلستان 14 سال پیش آغاز و در دولتهای مختلف و سفرهای استانی، اعتباراتی برای آن مصوب شد؛ اما هر بار سرعت تکمیل و بهرهبرداری طرح در دستانداز بیپولی وکمبود اعتبار معطل مانده و با پیشرفت لاک پشتی، زمینه مرگ و از کار افتادگی هزاران انسان بیگناه را فراهم کرده است. این محور قرار بود تا پایان سال 1396 به طور کامل چهاربانده شده و به بزرگراهی مناسب تبدیل شود. اما این اتفاق نه تنها نیفتاد بلکه تا روزهای پایانی عمر دولتهای دوازدهم و سیزدهم نیز این طرح تکمیل نشد و همچنان بخشهای زیادی از این محور دو بانده باقی ماند! هر بار نیز مسئولان بار تقصیر را به گردن کمبود اعتبارات انداخته و به بهانه کوهستانی بودن استان و قابلیت اجرایی نشدن پروژههای عمرانی در فصول سرد از تکمیل و بهرهبرداری آن طفره رفتند. حال در چنین شرایطی دولت چهاردهم کمر همت بسته تا با سرعت دادن به طرح مذکور با تزریق اعتبارات جدید، کام مردم و مسافران را تا پایان شهریور 1404 شیرین کند.
بهسازی جاده مرگ در دولت وفاق
«محمد دانشفر»، مدیرکل ساخت و توسعه راههای منطقه شمال شرق کشور به «ایران» میگوید: «طرح احداث باند دوم بزرگراه بهشهر – گرگان – آزادشهر – بجنورد – شیروان – قوچان یکی از مهمترین کریدورهای ترانزیتی وگردشگری در مسیر شمال غرب، شمال و شمال شرق کشور محسوب میشود که عمده زائرین حضرت علی بن موسی الرضا(ع) از شمال غرب کشور را از طریق این محور به مشهد مقدس متصل مینماید. همچنین بخشی از بار ترانزیتی از سمت سرخس و اینچه برون از این محور عبور کرده و روانه پایانههای باری شمال غرب کشور میشود.» وی به زحمات گسترده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور در تکمیل طرح مذکور اشاره کرده و میگوید: «محور بجنورد-جنگل گلستان از 4 استان(خراسان رضوی، خراسان شمالی، گلستان و استان مازندران) عبور میکند. بخشی از این محور که در استانهای خراسان رضوی و مازندران قرار دارد، تکمیل شده و 30 کیلومتر آن واقع در استان خراسان شمالی و حدود 17 کیلومتر در استان گلستان باقی مانده است.»
مدیرکل ساخت و توسعه راههای منطقه شمال شرق شرق کشور، اعتبارات لازم جهت تکمیل نهایی محور بجنورد به جنگل گلستان در 2 استان باقی مانده (خراسان شمالی و گلستان) را 5 همت دانسته و تأکید میکند: «طول این پروژه 562 کیلومتر است که 268 کیلومتر آن در خراسان شمالی واقع شده است. تاکنون 238 کیلومتر این پروژه تکمیل شده و 30 کیلومتر آن در دست اجرا است؛ طرحی که تاکنون 81 درصد پیشرفت فیزیکی داشته و علیرغم محدودیتهای اعتباری طی سالهای گذشته و تخصیص نیافتن اعتباری از سوی سازمان برنامه و بودجه از محل بودجه سنواتی در سالجاری، طرح مذکور از طریق فروش اوراق مالی اسلامی تأمین مالی شده است. در سفر ریاست جمهوری و هیأت دولت چهاردهم به خراسان شمالی، حد فاصل ۲۰ کیلومتر از این بزرگراه شامل (۶ کیلومتر حدفاصل روستای تاتار تا پیچ پرستار، ۹ کیلومتر حدفاصل چمن بید به سمت جوزک و 5 کیلومتر حدفاصل آرمادلو به سوی چشمه خان) به صورت رسمی افتتاح و به بهرهبرداری رسید؛ از طرفی برنامهریزی شده تا 20 کیلومتر از 30 کیلومتر باقی مانده این طرح در استان خراسان شمالی شامل (۱۲ کیلومتر حدفاصل جوزک تا زمان صوفی و ۸ کیلومتر حدفاصل چشمه خان تا پاسگاه چوبی) را تا پایان شهریور 1404 تکمیل کرده و به بهرهبرداری برسانیم. با این حال، تزریق 500 میلیارد تومان برای تکمیل 20 کیلومتر باقی مانده در سه ماهه اول سال جدید، امری ضروری است.»
توسعه ظرفیتهای اقتصادی خراسان شمالی
طبق گفته «محمد دانشفر»، در سفر دکتر پزشکیان به استان خراسان شمالی 500 میلیارد تومان به تکمیل 20 کیلومتر از جاده جنگل گلستان تخصیص پیدا کرد؛ این در حالی است که در بودجه سنواتی، جهت تکمیل این طرح در 2 استان، 500 میلیارد تومان اختصاص پیدا کرده است. با این حال، اعتبارات پیشنهادی در بودجه 1404، با پروژههای باقی مانده طرح و مصوبات رئیسجمهوری همخوانی ندارد. در همین راستا نیز پیگیریهای لازم جهت افزایش اعتبار در مجلس توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور انجام شده و انشاءالله با مساعدت مجلس شورای اسلامی، اعتبار کافی جهت اتمام پروژههای باقی مانده در 2 استان، تزریق خواهد شد. وی ادامه میدهد:« 10 کیلومتر انتهایی این بزرگراه بین استانهای گلستان و خراسان شمالی به عنوان قطعهای بحرانی و ویژه برای 2 استان که پیوسته به دلیل وقوع سیلاب در سالهای اخیر بسته میشود، باقی مانده است. در همین راستا نیز طراحی ویژه برای این جاده در نظر گرفته شده و با ساماندهی رودخانه جهت کاهش سرعت سیلاب، تمهیدات ویژه نیز جهت مسدود نشدن دوباره جاده دیده شده است. این 10 کیلومتر به اضافه اقدامات باقی مانده محور مانند دوربرگردان، زیرگذر و... به حدود 1300 میلیارد تومان اعتبار دیگر نیازمند است. البته پیگیریهای لازم از استانداری محترم خراسان شمالی، ستاد بحران کشور و سازمان برنامه و بودجه برای تکمیل 10 کیلومتر باقی مانده که یکی از بحرانیترین نقاط محور محسوب میشود، انجام شده و با مساعدت سازمانهای فوق الذکر و تأمین اعتبارات لازم، تا سال1405 به بهرهبرداری خواهد رسید.» مدیرکل ساخت و توسعه راههای منطقه شمال شرق کشور خاطرنشان میکند:« محور بجنورد - جنگل گلستان بهعنوان یکی از شاهراههای ارتباطی و ترانزیتی، نقش مهمی در حملونقل مسافران و کالا بین استانهای شمال غربی، شمالی و شمال شرقی کشور دارد. تکمیل این محور علاوه بر کاهش تصادفات جادهای و افزایش ایمنی، موجب بهبود کیفیت حملونقل و کاهش هزینههای اقتصادی خواهد شد. از طرفی، تخصیص اعتبار لازم برای پروژه بجنورد به جنگل گلستان، تحولی مهم در شبکه حملونقل استان ایجاد کرده و علاوه بر تسهیل تردد مسافران و گردشگران، ظرفیتهای اقتصادی و تجاری استان خراسان شمالی را نیز تقویت خواهد کرد.»