گزارش خبری

بازگشت هواپیماهای زمین گیر «ای‌تی‌آر» هما به خط پرواز

حسین خانلری، مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ا‌یران «هما» در نشست خبری، وضعیت کنونی این ایرلاین ملی را تشریح کرد و گفت: در حال حاضر 17 هواپیما سرخط در هما فعال است که قرار است با تعمیر هواپیماهای «ای تی آر» تعداد ناوگان فعال هما افزایش یابد.
ایران ایر مالک 13 هواپیمای ای تی آر است که بعد از معاهده برجام به ناوگان هما اضافه شد. اما مفاد قرارداد خرید هواپیما که شامل تأمین قطعات نیز بود، با خروج آمریکا از برجام، نیمه کاره ماند. مدیرعامل ایران ایر در این خصوص اظهار کرد: قطعات هواپیما بر اساس Calender Time تعویض می‌شود. الان هواپیماهای ای تی آر ما به Calender Time رسیده‌اند که بیشتر مختص به لندینگ‌گیر (Landing Gear) است. این جزو برنامه‌های ما است که اینها را تعمیر و مجدداً آنها را به خط پروازی برگردانیم.
(Calender Time) در هواپیماسازی به مدت زمان تقویمی که یک فرآیند، تعمیر، یا بازرسی نیاز دارد، اشاره دارد. این زمان شامل تمام روزهای کاری و غیرکاری می‌شود، یعنی از لحظه شروع پروژه تا پایان آن، بدون در نظر گرفتن تأخیرهای ناشی از تعطیلات، مشکلات تأمین قطعات یا سایر عوامل.
به دلیل تحریم، قطعات ای تی آر‌ها به‌موقع تأمین نشد و به‌صورت دوره‌ای از 13 هواپیما حداقل 11 فروند زمین‌گیر شدند. خانلری افزود: «بودجه خوبی از طرف وزارت راه و شهرسازی به این موضوع خاص اختصاص یافته و تلاش می‌کنیم در نیمه اول سال آینده هواپیماهای ای تی آر به چرخه خدمات‌‌رسانی برگردد.»
وی توضیح داد: «با تأمین منابع مالی، در تلاش هستیم که این هواپیماها را طی ۶ ماه اول سال آینده دوباره به خطوط پروازی بازگردانیم.»
بر اساس این گزارش بیشترین زیان انباشته هما مربوط به هزینه خرید ای تی آر‌ها است که با نرخ روز دلار به حدود 700 میلیون دلار رسیده است. هزینه خرید ای تی آر‌ها از تسهیلات صندوق توسعه ملی و تسهیلات ارزی بانکی تأمین شده که هنوز تسویه نشده است.
صفحات
  • صفحه اول
  • سیاسی
  • دیپلماسی
  • جهان
  • اقتصادی
  • دولت دارد چه کار می‌کند
  • گزارش
  • علم و فناوری
  • اطلاع رسانی
  • اندیشه
  • حوادث
  • اجتماعی
  • ایران زمین
  • صفحه آخر
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و ششصد و هشتاد و دو
 - شماره هشت هزار و ششصد و هشتاد و دو - ۰۱ اسفند ۱۴۰۳