چهلمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر به ایستگاه پایانی رسید
جذابیت آهنگهای ایرانی برای آهنگسازان خارجی
چهلمین جشنواره بینالمللی موسیقی فجر امشب (۲۹ بهمن ۱۴۰۳) با تجلیل از بزرگان موسیقی و معرفی برگزیدگان بخش غیررقابتی و جایزه باربد در تالار وحدت به کار خود پایان میدهد.
در آخرین شب از اجراهای این دوره از جشنواره که شامگاه یکشنبه برگزار شد و به بانو سیمین غانم تقدیم شده است، منتخبی از اجراهای موسیقی در ژانرهای بانوان، دستگاهی، نواحی، بینالملل، پاپ و... در سالنهای مختلف پایتخت به اجرا درآمد. همچنین بخش اجراهای خیابانی هم در قالب این جشنواره برگزارشد که با استقبال بسیاری همراه بود.
اما شنبهشب 27 بهمنماه در کنار اجراهای مختلف سالنهای تهران، تالار وحدت شب شلوغی را پشتسر گذاشت. کنسرت علی زندوکیلی که جشن تولدی هم به بهانه حضور و اجرایش در این تالار برگزار شد. این خواننده رو به مخاطبانش در سالن گفت: هر بار که به تالار وحدت قدم میگذارم برایم عجیب است که در این تالار که اینقدر بزرگ، زیبا، قدمتدار و خاص است میتوانم اجرا کنم. من سال ۸۰ که به این حوزه وارد شدم به عشق این بود که یک روز در این سالن کنسرت بدهم البته نه در زمینه خوانندگی چون من هنرستانی هستم و با نوازندههای هنرستان موسیقی کار میکردم. خدا را شاکرم که این فرصت را به من داده است تا در این سالن اجرا کنم. حجتالاسلام خسروپناه، دبیرکل شورای عالی انقلاب فرهنگی و رائد فریدزاده رئیس سازمان سینمایی از میهمانان ویژه آن بودند.
هنر، ملتها را به هم متصل میکند
اما از بخشهای جذاب جشنواره چهلم موسیقی فجر، بخش بینالملل بود که از استقبال خوبی برخوردار شد و مخاطبان بسیاری را با خود همراه کرد. لون توانیان، آهنگساز و نوازنده سازهای بادی از کشور ارمنستان یکی از میهمانان جشنواره چهلم بود که به همراه آرمن آساتوریان نوازنده پیانو، در تالار وحدت به اجرای برنامه پرداخت. او در این اجرا در کنار قطعات محلی فولکلور ارمنی و همچنین موسیقیهای قرون وسطای ارمنی، قطعاتی از کومیتاس از آهنگسازان بزرگ ارمنستان را هم اجرا کرد.
این نوازنده پیانو درباره جشنواره موسیقی فجر اظهار کرد: برگزاری چنین جشنوارهای قابل تحسین است و بسیار خرسندم فرصتی به دست آمد تا بتوانم موسیقی ملی کشورم را اجرا کنم و همیشه گفتهام، هنر ملتها را به هم متصل میکند و این جشنوارهها میتواند برای ارتباط ملتها بسیار مؤثر باشد.
توانیان درخصوص اشتراکات موسیقی ایران و ارمنستان بیان کرد: ما از قرون گذشته با ایران همسایه بودیم و هستیم و براین اساس با گذشت این همه سال نمیتوان تشابهی بین موسیقی ایران و ارمنستان یافت نکرد. باید بگویم علاقه بسیاری به موسیقی ایرانی دارم چرا که موسیقی بسیار عمیقی است و از شنیدن صدای استاد محمدرضا شجریان و همچنین آقای همایون شجریان بسیار لذت میبرم.
آرمن آساتوریان نوازنده و آهنگساز برجسته پیانو هم در این باره اظهار کرد: از نگاه من جشنواره موسیقی فجر رویداد بسیار خوبی است و باید چنین جشنوارههایی وجود داشته باشد. جشنواره موسیقی فجر ۴۰ ساله شده است و بخش بینالملل همیشه در این جشنواره حضور و اجرا داشته و از موسیقی ملتهای مختلف استفاده شده است. بنده طی چندین سال گذشته با آقای دکتر محمد اصفهانی در این جشنواره شرکت داشتهام. جالب است بدانید در ارمنستان به همراه آقای لون شبهای ایران و ارمنستان را اجرا کردیم و آقای لون گروه فولکلور ارمنی را روی صحنه آورد و بنده نیز به واسطه عباس سجادی برای سفارت ایران در ارمنستان دو جشنواره بسیار خوب برای عید نوروز و دهه فجر در سالن اپرای ارمنستان برگزار کردیم.
موسیقی شرق، بیش از موسیقی کلاسیک بر من تأثیر گذاشته است
یوهانوس دورینگ، نوازنده پرکاشن اهل کشور هلند دیگر نوازنده شرکتکننده بخش بینالملل چهلمین جشنواره موسیقی فجر بود که همراه با دو هموطن خود با همکاری خانم نیوشا بریمانی سرپرست گروه موسیقی نوشه، قطعاتی بیکلام را در تالار وحدت به اجرا درآوردند.
یوهانوس دورینگ در خصوص فضای کلی جشنواره اظهار کرد: «همیشه از حضور در ایران بسیار خوشحال میشوم. مردم مهربان، موسیقی فوقالعاده، غذاهای عالی و زبان زیبایی که شنیدنش لذتبخش است.» این هنرمند ساکن ترکیه، بار دوم است که در جشنواره حاضر میشود و پیش از این، سال 1387 در کنار کوروش بابایی، کمانچهنواز ایرانی در جشنواره بینالمللی موسیقی فجر روی صحنه رفته و 6 سال پیش نیز همراه با خانم نیوشا بریمانی، نوازنده کمانچه در ایران به اجرای برنامه پرداخته است. او در مورد تشکیل این گروه ایرانی- هلندی میگوید: «14 سال است که با خانم بریمانی همکاری میکنیم. 15 سال پیش، از ایشان برای کنسرتی مشترک در هلند، فرانسه و لندن دعوت کردم و در کنار آن چند آلبوم تولید کردیم و سالهاست که همچنان به کار با یکدیگر ادامه میدهیم.»
یوهانوس که به واسطه مادری اهل استانبول ترکیه و سالهاست با موسیقی شرقی آشناست، در مورد شناخت خود از موسیقی این منطقه و مقایسه با موسیقی هلند بیان کرد: «نوازندگان بینالمللی ایرانی مانند حسین علیزاده و کیهان کلهر را خوب میشناسم و آثارشان را بارها شنیدهام و صدای شجریان برایم نمادی از نفوذ موسیقی و آواز به روح و روان است. با آینور دوغان، خواننده کرد و آرتور، نوازنده ارمنی - ترک و بسیاری دیگر اجرای مشترک داشتهام. من در استانبول بزرگ شدم، بنابراین تأثیر موسیقی ترکی و بهطور کلی موسیقی شرقی بر من بیشتر از موسیقی غربی بوده است. هلند ساز کوبهای ندارد. طبل، تنبک و دف و اینطور سازها که عامل اصلی ریتم است، در موسیقی هلند دیده نمیشود. روحیه من با موسیقی شرقی پرریتم سازگارتر است. این نوع موسیقی محلی که در ایران یا ترکیه در مراسم مختلف عروسی یا مناسبتها نواخته میشود و اغلب با رقص همراه است، در هلند وجود ندارد. موسیقی آنجا کلاسیک است که مجموعههای درامز به آن اضافه شده و جز آن فرهنگ موسیقی زیادی وجود ندارد.»
این نوازنده سازهای کوبهای با اشاره به نقش موسیقی به عنوان عاملی برای تبادل فرهنگی بین کشورها، گفت: «موسیقی همیشه یک زبان بینالمللی بسیار قوی است. وقتی با کسی از طریق موسیقی ارتباط برقرار میکنید، حتی اگر زبان مشترکی نداشته باشید، بهراحتی حال یکدیگر را میفهمید. موسیقی چیزی جهانی است و فکر میکنم ما نوازندگان، هنگام اجرا با یکدیگر سخن میگوییم و شنونده هم بدون هیچ کلامی، وارد این گفتوگو میشود.»
رئیس سازمان سینمایی:
جشنوارههای فجر باید با یکدیگر پیوند عمیقتری داشته باشند
رائد فریدزاده، رئیس سازمان سینمایی کشور در ششمین شب جشنواره موسیقی فجر در تالار وحدت به تماشای کنسرت علی زندوکیلی نشست. او در حاشیه این اجرا در گفتوگو با «ایران» درباره جشنواره موسیقی فجر و تأثیرگذاری موسیقی بر سینما اظهار کرد: جشنواره موسیقی فجر همواره پر از شور و شوق و نشاط بوده و هست و تقارن برگزاری این دوره از جشنواره در اعیاد شعبانیه بر این شور و شوق افزوده است. او در ادامه افزود: همواره بین سینما و موسیقی نسبتی وجود داشته و میتوان گفت موسیقی صدای وجدان بشر است، براین اساس این شور و شوقی که شاهد بودیم، نویدبخش سال خوشی برای موسیقی خواهد بود. فریدزاده درباره رابطه جشنوارههای فیلم و موسیقی گفت: به نظرم جشنوارههای موسیقی و فیلم مکمل یکدیگر هستند. این جشنوارهها و نیز سایر جشنوارههای فجر در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران و در یک بازه زمانی مرتبط برگزار میشوند و همین مهمترین نقطه اشتراک آنهاست. رئیس سازمان سینمایی تأکید کرد: در چهار دهه گذشته همواره این جشنوارهها بر یکدیگر تأثیر گذاشتهاند و معتقدم باید پیوند عمیقتر و ارگانیکتر هم داشته باشند. تا امروز موسیقی یکی از بخشهای جشنواره فیلم فجر بوده و امیدوارم فیلم هم در جشنواره موسیقی لااقل در بخش ویدیوآرت دیده شود. این مدیر سینمایی تأکید کرد: محصولات فرهنگی باید متناسب با فضای عمومی اقتصاد کشور سنجیده شود و این محصولات اعم از فیلم، موسیقی و هنرهای تجسمی نباید از سبد خانوادههای ایرانی حذف شوند.