ضرورت استفاده از قطارهای برقی در حملونقل ریلی
سیدحسین میرافضلی
کارشناس انرژی
جهان به سرعت در حال حرکت به سمت برقی شدن است. در آینده نزدیک عمده خودروهای سبک و سنگین از جمله کامیونها و اتوبوسها برقی خواهند شد و با باتری حرکت خواهند کرد. طی چند سال آینده به مرور بر تعداد قطارهایی که باتری قوه محرکه آنهاست افزوده خواهد شد و برق نقش بسیار تعیینکنندهای در کل ارکان زندگی بشر خواهد داشت. انرژی خورشیدی منبع اصلی تأمین برق مورد نیاز جهان خواهد شد.
شبکه حملونقل برقی با باتریهای ذخیره برق حرکت خواهند کرد و این باتریها توان ذخیره حدود600کیلووات برق را دارند. لکوموتیوها برقی میشوند و با باتریهای با توان ذخیره 6 تا 10 مگاوات برق حرکت خواهند کرد. تا ده سال آینده بخش قابلتوجهی از شبکه حملونقل جهان برقی میشود و برق مورد نیاز باتریها در طول روز با انرژی خورشیدی تأمین میشود.
صدها هزار کامیون و میلیونها خودروی سبک در غروب آفتاب که اوج مصرف برق است قادرند بخشی از برق ذخیره شده در باتریهای خود را به قیمت بالاتر به شبکه سراسری بفروشند و شرکتهای مالک لکوموتیو و کشندههای ریلی نیز میتوانند از این مزیت استفاده کنند. به این ترتیب در جهان پیش رو مدیریت بسیار متفاوتی را در حوزه حملونقل و تولید و توزیع برق شاهد خواهیم بود.
مسئولان وزارت نیرو و حوزه حملونقل خود را برای همراهسازی و استفاده از ظرفیتهای دنیای جدید آماده کنند. وزارت نفت بهشدت با کمبود تقاضای نفت مواجه خواهد شد و از هماکنون میبایست وزارت نفت و حاکمیت خود را برای شرایط پسانفت آماده کنند.
برای احداث خطوط ریلی برقی پرسرعت دیگر نیازی به سیم و ستون برق نیست و با ریلگذاری مناسب میتوان با لکوموتیوهای برقی جدید صدها کیلومتر را با یک بار شارژ باتری طی نمود و این تحویل هزینه سرمایهگذاری جهت احداث و توسعه خطوط ریلی برقی پرسرعت را کاهش داده است.