مدرسه خیریه استثنایی زمینه تحصیل ۱۷۰ دانشآموز را فراهم کرد
ساعتها به عشق توانیابان کوک شدند
عقربههای ساعت در اینجا زمان عشق و محبت را به کودکانی نمایش میدهد که دنیایشان با همه ما فرق میکند. در دنیای این کودکان زندگی کنار انسانهایی که با همه وجود به آنها خدمت میکنند معنا پیدا میکند. انسانهایی که همه زندگیشان را وقف کودکان معلول ذهنی و جسمی میکنند تا این فرشتهها بدون هیچ دغدغهای تحصیل کنند. کارخانهای که تا چندی قبل با تولید ساعت، سرعت گذر زمان را به مردم یادآوری میکرد امروز تبدیل به مدرسهای شده است تا مسیر شکوفایی دانشآموزان معلول را هموار کند. بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور امسال ۱۰ هزار دانشآموز با نیازهای ویژه در مدارس استثنایی مشغول به تحصیل هستند. سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور یکی از مردمیترین سازمانهای وزارت آموزش و پرورش است که حضور نهادهای مدنی، سازمان مردم نهاد، خیرین و متخصصین در کنار اولیای این دانشآموزان باعث میشود تا این سازمان دولتی عملکرد موفقی داشته باشد. مدرسه زمردیان استان البرز یکی از مدارسی است که توسط یکی از خیرین ساخته شده و با فراهم کردن امکانات و حمایتهای ویژه، شرایطی مناسب را برای رشد و شکوفایی این دانشآموزان ایجاد کرده است.
مرجان قندی
خبرنگار
از ساعتسازی تا مدرسهسازی
وقتی پای حرف خیرین مدرسهساز مینشینی از روزهایی میگویند که به عشق دیدن لبخند کودکان مناطق محروم آستین بالا زدند و مدرسهای برای آنها ساختند. حالا وقتی بچهها را پشت نیمکت مدرسه میبینند برای ساخت مدرسهای دیگر چندبرابر انگیزه پیدا میکنند. چهرههای شناخته شده در جهان میدانند نمایش نیکوکاریشان چه تأثیر عمیقی بر جامعه میگذارد. آنها میدانند کارهای انساندوستانهشان چگونه موجی از همدلی برخواهد انگیخت. مسعود زمردیان، خیر و مؤسس یکی از مدارس استثنایی است. مدرسهای که قبلاً کارخانه ساعتسازی بوده و حالا فرشتگان در آن تحصیل میکنند. او با اشاره به اینکه در سال 1380 به همراه خانواده خود این مرکز خیریه آموزشی را با سرمایه شخصی احداث و راهاندازی کرده است، میگوید: «درحال حاضر 170 دانشآموز توانیاب با معلولیتهای جسمی، حرکتی، سندروم داون، نیمهبینا، نیمهشنوا، اوتیسم و چندمعلولیتی از سن ۶ تا ۲۲ سال در مقاطع ابتدایی تا پیشحرفهای زیر نظر۴۰ همکار آموزشی و پرورشی، کاردرمان، گفتاردرمان و... تحصیل میکنند.»
زمردیان معتقد است خدمت به معلولان، ارزش معنوی ویژهای دارد. او میافزاید: «ساختمان این مدرسه قبلاً کارخانه ما بود و آنجا تولید ساعت دیواری داشتیم. 23 سال قبل تصمیم گرفتم یک کار خیر و ماندگار برای خودم و خانوادهام انجام بدهم. بعد از مشورتهایی که با افراد مختلف انجام دادم به این نتیجه رسیدم در منطقه فردیس کرج و نزدیک محل کارخانه دانشآموزانی هستند که اگر از آنها حمایت شود، میتوانند پلهپله تواناییشان را بالا ببرند. اتفاقاً تجربه ما در این سالها ثابت کرد این موضوع کاملاً درست است و دانشآموزان با نیازهای ویژه در تمامی عرصهها از جمله آموزش اگر به فرصتهای برابر دست یابند میتوانند پتانسیلهای خود را شکوفا کنند. اما آن زمان کمتر سازمانی از این بچهها حمایت میکردند. با تحقیقاتی که انجام دادیم متوجه شدیم مشکلات والدین این دانشآموزان هم بسیار زیاد است و خانوادههای آنها وضعیت اقتصادی مناسبی ندارند. آنها میگفتند: «وقتی بچهها به مدرسه میآیند ما میتوانیم سر کار برویم و درآمد داشته باشیم. اما اگر این بچهها خانه باشند نمیتوانیم بچهها را در خانه تنها بگذاریم و باید بمانیم و از بچهها مراقبت کنیم.» بعد از چند سال دانشآموزانی که در این مدرسه مقطع دبستان را تمام کردند باید به مرکز آموزشی دیگری میرفتند. آن زمان خانوادهها از ما خواستند شرایط را برای حضور دانشآموزان در مقطع بالاتر هم فراهم کنیم. زندگی من در این سالها خدمت به این بچهها شده است و وقتی شادی این بچهها را میبینم در پوست خود نمیگنجم. تصمیم گرفتم آنها را در ادامه این راه همراهی کنم. بنابراین کلاسهایی را که بزرگ بود به دو قسمت تقسیم کردیم تا این دانشآموزان مقاطع بعدی آموزشی را هم در همین مدرسه بگذرانند.»
این خیر مدرسهساز با تأکید بر اینکه با تشویق دیگران به مدرسهسازی میتوان آینده روشنی برای کشور رقم زد، ادامه میدهد: «سالهاست بهواسطه شغلی که داشتم در جامعه با افراد بسیاری روبهرو میشوم که به دنبال طعم خوش زندگی و سلامتیاند. هر کدام کم یا زیاد چیزی را جستوجو میکنند و میخواهند مفید باشند و برخی از ما میتوانیم به آنها کمک کنیم و راهنمایی بدهیم. به عنوان کسی که شیرینی کار خیر را چشیدهام باید از خیرین دعوت کنم. دولت هم باید حمایت کند. یکی از دوستان ما میخواست کار خیر انجام دهد اما از روند کار اطلاعی نداشت، سعی کردم راهنماییاش کنم. در نهایت او هم با هزینه 10 میلیارد تومان موفق شد دو مدرسه در منطقه چهاردانگه بسازد تا بچههای آن منطقه به صورت رایگان بتوانند در آن مدارس تحصیل کنند. شاید مدیریت این کار برای افرادی مثل ما سخت باشد اما در این مسیر کسانی هستند که میتوان روی کمکشان حساب کرد. به طور مثال در حال حاضر شرایط برای اینکه خودم به طور دائم در مدرسه حضور داشته باشم نیست اما به طور دائم با مدیر مدرسه در ارتباط هستم و در جریان حال و اوضاع مدرسه و بچهها قرار میگیرم. سعی میکنم در مراسم رسمی مدرسه مثل جشنی که برای روز جهانی معلولین برای این دانشآموزان گرفتیم به آنجا بروم و به آنها سر بزنم و ارتباطم را همیشه با آنها حفظ کنم.»
چراغ این مدرسه همیشه روشن است
صدیقه صالحی، مدیر مدرسه استثنایی زمردیان که 40 سال سابقه کار آموزشی دارد از امر خیرخواهانه خیر مدرسهساز برای دانشآموزان استثنایی به عنوان وظیفه اجتماعی یاد میکند و میگوید: «این مدرسه برای دختران معلول ساخته و آماده شده و با این هدف نیز وقف شده است تا همیشه چراغ این مدرسه برای آنها روشن بماند. طی این سالها آموزش و امکانات برای دانشآموزان مدرسه کاملاً رایگان بوده است وهیچ هزینهای طی سال دریافت نمیشود.»
صالحی می افزاید: «روند آموزشی در این مدرسه کاملاً همسطح دانشآموزان عادی است وهیچ محدودیتی وجود ندارد فقط روند پیشرفت آنها کند است. همه 40 همکار ما در این مدرسه با سابقه و تحصیلات مرتبط هستند و تنها دلیل پایبندیشان در انجام وظایفشان عشق به این بچههاست. حسرت من و همکارانم این است که دانشآموزان استثنایی و معلول گاهی به دلیل محرومیت و عدم توانایی در پرداخت هزینهها از تحصیل بازمیمانند. تأکید میکنم تا کسی از نزدیک به آنها خدمت نکند و به آنها نزدیک نشود درک نمیکند این بچهها کارهایی میتوانند انجام بدهند که گاهی ما باید آنها را الگوی خود قرار بدهیم.»
مسئولان آموزش و پرورش استان البرز از فعالیتهای مدرسه استثنایی زمردیان به عنوان یکی از نمونههای موفق در پرورش استعدادهای دانشآموزان با نیازهای ویژه یاد میکنند. مدیر این مدرسه در این باره میافزاید: «این مدرسه با امکانات ویژه و کادر آموزشی متخصص خود، بهعنوان الگوی موفق در استان البرز شناخته میشود. دانشآموزان این مدرسه از استعداد ویژهای برخوردار هستند و باید با اعتماد کردن به آنها، شرایط را برای شکوفایی استعدادشان فراهم کرد. این دانشآموزان با نیاز ویژه به ظاهر دچار نقص هستند اما با مشاهده موفقیت آنها میتوان به توانمندی آنها اذعان داشت.»
صالحی یادآور میشود: «در تهران و استانهای دیگر مؤسسههای خیریه زیادی در این حوزه فعالیت میکنند که با کمی پرسوجو و جستوجو در اینترنت میتوان تعدادی از آنها را پیدا و به هر کدام از آنها که میتوانیم کمک کنیم تا هیچ کدام از این بچهها به دلیل عدم توانایی پرداخت هزینهها از تحصیل و آیندهای که میتواند پیش روی شان باشد محروم نشوند. باید مرهمی بر زخمهای مشکلات اجتماعی و فقر خانوادههای این دانشآموزان باشیم.»