علمی-آموزشی

تأثیر معدل در کنکور سراسری
مهر- فرشاد ابراهیم‌پور، نایب رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی آخرین اخبار و مباحث در مورد تأثیر معدل در کنکور سراسری را تشریح کرد و گفت: مجلس شورای اسلامی مصوب کرد که سیره قطعی معدل در پایه دهم نداشته باشیم. در پایه یازدهم تأثیر مثبت باشد و در پایه دوازدهم هم تأثیر قطعی ۴۰ درصدی داشته باشیم. همچنین سالی دو بار ترمیم معدل داشته باشیم و دیدگاه وزیر هم درخصوص تأثیر معدل تقریباً شبیه به مصوبه کمیسیون آموزش تحقیقات و فناوری بوده است. ابراهیم‌پور افزود: درخصوص ترمیم معدل درخواست اعضای کمیسیون را پذیرفتند و بنا شد که نظر خودشان را درخصوص ترمیم قطعی معدل سالی دو بار به شورای عالی انقلاب فرهنگی منعکس کند.

انتقاد خسروپناه
از تعطیلی سریالی دانشگاه‌ها
فارس- عبدالحسین خسروپناه، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با ابراز نگرانی از تعطیلی‌های پی‌درپی بویژه در دانشگاه‌ها به دلیل ناترازی انرژی و آلودگی هوا، خواستار ارائه و یافتن راهکارهای اساسی برای مقابله با آلودگی هوا شد و گفت:  این مسأله ضربه بزرگی به پیشرفت علمی و فناوری کشور می‌زند. این تعطیلی‌ها به تمدن اسلامی آسیب می‌رساند.
اگر آلودگی هوا دلیل این تعطیلی‌هاست، باید به دنبال راه‌حل‌های اساسی‌تر باشیم. 80 درصد خودروها و موتور سیکلت‌ها تأثیر بسزایی در آلودگی هوا دارند، باید حمایت‌هایی در این زمینه صورت بگیرد و خودروها تغییر کنند. وی بر لزوم مسأله‌شناسی دقیق و ارائه راهکارهای مناسب برای حل مشکلات تأکید کرد و افزود: باید به جای حل مشکلات با تعطیلی موقت، به دنبال ریشه‌یابی آنها و ارائه راهکارهای پایدار باشیم.

۱۵ درصد دانش‌آموزان کشور
در مدارس غیردولتی
ایسنا- بهنام نیک‌نژاد مدیرکل مدارس و مراکز غیردولتی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: حدوداً ۱۶ درصد مدارس کشور غیردولتی است و حدود ۱۵ درصد کل جمعیت دانش‌آموزی کشور در این مدارس در حال تحصیل هستند. در سطح کشور ۱۹ هزار و ۷۵۱ مدرسه غیردولتی داریم که این آمار  ۱۶.۲۴ درصد کل مدارس کشور را تشکیل می‌دهد.
وی از فعالیت ۴۹۱ هنرستان فنی حرفه‌ای غیردولتی در سطح کشور خبر داد و افزود: بیش از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار دانش‌آموز در مدارس غیردولتی تحصیل می‌کنند که معادل ۱۴.۹۳ درصد جمعیت دانش‌آموزی کشور را تشکیل می‌دهند.
نیک‌نژاد افزود: عدم تناسب ساختار با مأموریت‌ها، وجود دوقطبی‌ها، دوگانگی‌های گفتمانی و اجرایی نشدن قوانین مؤسسین از جمله موانع و چالش‌های مدارس غیردولتی است. همچنین سطح آموزشی و پرورشی، دوره تحصیلی، نرخ تورم رسمی، شرایط منطقه‌ای، فضای فیزیکی و تجهیزات، فعالیت‌های فوق برنامه و برنامه سال تحصیلی، از جمله موارد مؤثر بر اصلاح الگوی شهریه براساس ماده ۱۵ قانون مدارس غیردولتی است.
نیک‌نژاد برگزاری جشنواره آفرین و یا ابتکارات مدارس غیردولتی و نخستین رویداد ملی زبان‌های خارجی را از مهم‌ترین اقدامات در ۳ سال اخیر در حوزه مدارس غیردولتی دانست.

تعیین تکلیف امتحانات
دی ماه دانش آموزان
ایسنا- وزارت آموزش و پرورش در بخشنامه و دستورالعملی سازکار برگزاری امتحانات دی ماه دانش‌آموزان را اعلام کرد. بر این اساس، با توجه به اینکه تعداد داوطلبان شرکت در آزمون‌های نهایی دی ماه ۱۹۰ هزار نفر در ۹۰۰ حوزه اجرایی است، آزمون‌های نهایی طبق برنامه‌ریزی قبلی اعلام شده و بدون هیچ تغییری برگزار می‌شود. همچنین امتحانات داخلی طبق ماده ۳۷ آیین‌نامه آموزشی ارزشیابی پایانی نوبت اول از حدود ۵۰ درصد اول محتوای برنامه درسی در بازه زمانی دی ماه برگزار می‌شود (در این راستا اصلاح بخشنامه ارسالی قبلی مبنی بر محدود کردن مدارس به برگزاری آزمون‌ها تا ۲۴ دی ماه در دستور کار قرار گیرد). طبق ماده ۳۹ آیین‌نامه آموزشی برنامه‌ریزی و نظارت بر امتحانات پایانی غیرنهایی نوبت اول و دوم شهریور و دی ماه برعهده مدیر مدرسه است؛ بنابراین مدیران مدارس می‌توانند نسبت به برنامه‌ریزی برای آزمون‌های داخلی دی ماه اقدام کنند. همچنین اگر به هر دلیلی امکان برگزاری حضوری آزمون‌ها تا نیمه دی ماه وجود نداشت، کمیسیون معین تشکیل و نسبت به این مسأله تصمیم‌گیری خواهد کرد.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و ششصد و سی و هشت
 - شماره هشت هزار و ششصد و سی و هشت - ۰۶ دی ۱۴۰۳