کلان پروژه معطل مانده پس از 20 سال افتتاح شد

تردد در زیر زمین با قطارهای ایرانی

معاون رئیس جمهوری: پروژه بعدی ساخت قطارهای پر سرعت خواهد بود

کلان‌پروژه قطار ملی که حاصل بهره‌گیری از توان و تخصص مهندسان داخلی است، روز گذشته به مناسبت هفته حمل‌و‌نقل آغاز به کار کرد. این اتفاق صرفه‌جویی ارزی را در تولید انبوه به همراه داشته و کاهش قابل توجه قیمت تمام شده ساخت واگن مترو را به دنبال دارد. تولید انبوه قطار مترو ملی با هدف رفع انحصار و وابستگی مطلق به شرکت‌های خارجی، استفاده از حداکثر ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و نیز ارگان‌های داخلی، توجه به موضوع تعمیرات و نگهداری قطارها و تهیه اسناد فنی منطبق بر استانداردهای روز دنیا و با تکیه بر توانمندی مهندسان و صنعتگران داخلی شکل گرفت. همچنین قرارداد ساخت 113 دستگاه واگن مترو که شامل 15 رام قطار 7 واگنی و یک رام قطار 8 واگنی است به تولید برسد.

مهسا قوی قلب
خبرنگار

حضور 40 شرکت دانش‌بنیان
در کلان پروژه تولید انبوه قطار مترو ملی
حسین افشین، معاون علمی رئیس‌جمهوری در مراسم افتتاح پروژه تولید انبوه قطار مترو ملی با اشاره به عقبه‌دار بودن نسبت خود با این پروژه گفت: دو روز بعد از اینکه بیستم مردادماه سال ۱۴۰۳ حکم انتصاب معاونت علمی ریاست‌جمهوری را دریافت کردم، در جلسه‌ای با محوریت قطار ملی شرکت داشتم. این جلسه برای من با جلسات معمول تفاوت ویژه‌ای داشت و به نوعی نوستالژیک بود چراکه چیزی حدود بیست سال پیش یعنی در سال ۱۳۸۵ با این پروژه گره خورده بودم. آن زمان هفته‌ای یک‌بار برای آموزش نرم‌افزارهای مکانیک به زرند می‌رفتم. برآیند آن جلسات آموزشی مرا به این ارزیابی رساند که ما از ظرفیت و قابلیت داخلی‌سازی بدنه واگن مترو برخوردار هستیم. این مهم را به مدیرعامل انتقال دادم، نیت کردیم و در نهایت ساختیم.
او با اشاره به اینکه سال ۱۳۸۷ بدنه مترو ساخته شد، اضافه کرد: در ادامه دانشگاه علم و صنعت برای انجام تست‌ها پای کار آمد و به خاطر دارم تا یک ماه در خط با کیسه‌های شن و بدون مسافر، واگن‌ها تست می‌شدند. آن زمان مهندس محسن هاشمی، شهردار تهران بود و شاید اگر یک‌سال‌ونیم بیشتر در این سمت باقی می‌ماند، همان موقع پروژه قطار ملی به بار می‌نشست و واقعاً جای تأمل دارد که چرا رقم خوردن یک اتفاق بیست سال زمان برد!
معاون علمی رئیس‌جمهوری ادامه داد: دغدغه دیگری که در طراحی این واگن‌ها مدنظر داشتم، طراحی داخلی و خارجی آن با المان‌های ایرانی بود چراکه واگن ملی باید دارای مؤلفه‌های هویت ایرانی باشد.
افشین در ادامه بیان کرد: منابع تأمین مالی این پروژه ۷۰ میلیون دلار است که حدود ۳۰ میلیون دلار آن تأمین شده و قسمت متناظر آن متوجه شهرداری است. 40 شرکت دانش‌بنیان نیز در این پروژه همکاری داشتند و نکته‌ای که نباید از نظر دور داشت این است که تکنولوژی‌های بزرگ، تکنولوژی‌ساز هستند و پروژه بعدی ما در این حوزه باید قطار پرسرعت باشد. تکنولوژی قطار پرسرعت به تکنولوژی مترو نزدیک است، به محض اینکه یک قسمت کار قطار پرسرعت را کلید بزنیم، مسیر کار هموار خواهد شد.

بومی‌سازی 85 درصدی
در ساخت واگن
شهردار تهران نیز در مراسم آغاز تولید انبوه قطار مترو ملی بیان کرد: میزان بومی‌سازی در ساخت واگن ۳۵ درصد بوده و اکنون به ۸۵ درصد رسیده است.
علیرضا زاکانی توضیح داد: این موفقیت به دست متخصصان داخلی رقم خورده و با توجه به اینکه طبق برآورد تا ۱۰ سال آینده کشور به 8 هزار واگن نیاز دارد، می‌تواند نوید‌بخش انجام کاری بزرگ باشد. تهران از این 8 هزار واگن سهم 4 هزار تایی دارد و به عبارتی ۵۰ درصد از نیازهای واگن کشور است، به همین منظور تلاش‌های بسیاری در این بخش صورت گرفته است.
به گفته او، تلاش داریم اولین رام قطار مترو ملی را در بهمن‌ماه راه‌اندازی کنیم و بعدی نیز در اسفندماه و عملاً از سال آینده مراحل ساخت تولید انبوه واگن و قطار ملی در داخل دنبال می‌شود.
تولید هر ماه یک رام
معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک‌ شهرداری تهران هم با بیان اینکه کمبود واگن در کشور بالای ۸ هزار دستگاه است، گفت: در حال حاضر ۱۱۸۱ واگن موجود است و قرارداد ۱۱۸۴ واگن را بسته‌ایم.
محسن هرمزی بیان کرد: در شرکت واگن‌سازی تهران ظرفیتی با این قرارداد ایجاد کردیم که بتوانیم به طور متوسط در روز یک دستگاه واگن تولید کنیم، به طوری که تا دهه فجر در بهمن‌ماه یک رام قطار، اسفند‌ماه رام دوم و ابتدای سال آینده رام سوم تحویل شهرداری تهران خواهد شد.
وی ادامه داد: بدنه رام اول به مرحله نصب کفپوش رسیده است؛ علاوه بر اینکه سهم داخل را افزایش می‌دهیم، صرفه‌جویی ارزی، قریب به ۵۰ درصد قیمت یک واگن است که تا حدود 3/1 میلیون یورو قیمت دارد. در این یک سال، کار جهادی توسط مهندسان دخیل در امر پیش رفت. بنا و ساختاری که گذاشتیم این است که تمامی نیاز مجموعه واگن کشور را پوشش دهیم. اعتبار مورد نیاز این پروژه با کمک وزارت نفت و سازمان برنامه و بودجه تأمین شده و با اعتبار فعلی که ۷۷ میلیون یورو است می‌توانیم پایه شرکت دانش‌بنیان مورد نیاز را بگذاریم.

صرفه‌جویی 700 هزار یورویی
با تولید واگن‌های داخلی
مدیرعامل شرکت واگن‌سازی تهران هم در این مراسم گفت: این قطارها با 7 واگن تا پایان سال برای بهره‌برداری تحویل شهرداری تهران می‌شود.
علیرضا شیخ‌طاهری در ادامه اظهار کرد: تا اواسط سال ۱۴۰۲ مراحل ساخت یک رام قطار مترو پس از اخذ مجوزهای لازم انجام و این قطار در خط مترو پرند به کار گرفته شد و این رام قطار بیش از ۶۰ هزار کیلومتر پیمایش شد. اکنون در مسیری قرار گرفتیم که می‌توانیم ایرادات واگن ساخته شده را برطرف کنیم و با تلاش شهرداری تهران، معاونت علمی ریاست‌جمهوری، جهاد دانشگاهی و شرکت مپنا و تلاش مهندسان و متخصصان کشورمان، اکنون میزان داخلی‌سازی واگن‌های مترو به بیش از ۸۰ درصد رسیده است.
شیخ‌طاهری گفت: با تولید واگن‌های داخلی به ازای هر واگن ۷۰۰ هزار یورو صرفه‌جویی و برای ۱۲ هزار نفر اشتغال مستقیم ایجاد شده و میزان داخلی‌سازی ساخت واگن نیز به ۸۵درصد رسیده است.

صفحات
  • صفحه اول
  • سیاسی
  • دیپلماسی
  • جهان
  • اقتصادی
  • زیست بوم
  • حوادث
  • ایران زمین
  • اجتماعی
  • ورزشی
  • صفحه آخر
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و ششصد و بیست و نه
 - شماره هشت هزار و ششصد و بیست و نه - ۲۵ آذر ۱۴۰۳