پس از 15 سال بلاتکلیفی

مونوریل قم تا پایان سال تعیین‌تکلیف می‌شود

ایران‌زمین- ۱۵ سال از آغاز احداث مونوریل در قم می‌گذرد؛ پروژه‌ای نیمه‌تمام که کلنگش در بستر رودخانه قمرود به زمین خورد تا بخش قابل‌توجهی از بار ترافیکی شهر را به دوش بکشد. اما هزینه‌های گزاف اتمام و عدم تزریق اعتبارات از یک‌سو و نبود مسافر در این مسیر و فقدان توجیه اقتصادی از سوی دیگر، قدرت تصمیم‌گیری را از مسئولان آن گرفته و به رغم هزینه‌کرد 220 میلیارد تومانی، این پروژه عظیم را همچنان در ایستگاه ابهام و توقف باقی گذاشت؛ طرحی که از آن زمان تاکنون تنها تعدادی ستون برای مردم شهر قم به یادگار گذاشته و عایدی دیگری برای اهالی این شهر نداشته است. حال پس از گذشت سال‌ها انتظار، استاندار جدید قم خبر داده که نتیجه قطعی احداث مونوریل تا پیش از پایان سال تعیین‌تکلیف شده و به مردم اطلاع‌رسانی خواهد شد.
«اکبر بهنام‌جو» اعلام کرد: پروژه مونوریل در حال انجام مشاوره مهندسی است تا به چه شکل کار ادامه پیدا کند؛ لذا پس از رسیدن به نتیجه قطعی اعلام خواهیم کرد. وی افزود: مترو فاز اول از حرم به سمت جعفریه آماده و نیازمند واگن است که در سفر ریاست جمهوری به استان در بودجه سال آینده قرار گرفته اما شهرداری به دنبال این است که تأمین واگن زودتر انجام شود.
طبق گفته استاندار قم، ۱۲ هزار میلیارد تومان بودجه برای ادامه مترو تا مسجد جمکران نیاز است و مشکل مترو ایستگاه نکویی هم حل شده و بزودی پیمانکار، کار را پیش خواهد برد. وی تصریح کرد: زمانی که مردم به معنای واقعی پای کار بیایند نظرات ایشان بهتر از ما خواهد بود و برای طرح‌های شاخص چون مونوریل مردم باید در جریان کار باشند.
 
اعتبارات محدود شهرداری قم
پرونده مونوریل قم و عدم تکمیل پروژه به دلیل مشکلاتی نظیر احداث ستون‌های مونوریل در جوار حرم حضرت معصومه(س) و مغایرت‌ با ضوابط حریم میراثی حرم کریمه اهل‌بیت(ع)، این بار در حالی روی میز استاندار جدید قم قرار گرفته و با جدیت دنبال می‌شود که آبان سال گذشته مهندس «روح‌الله امراللهی» سخنگو و رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر قم به «ایران» گفت: در جلسه‌ای رسمی و علنی متشکل از 13 عضو شورای اسلامی شهر قم و با حضور شهردار محترم و معاونان، پروژه تکمیل مونوریل بار دیگر روی میز مذاکره قرار گرفته و پس از ارائه نظرات مختلف و جمع بندی، مشخصاً چندین محور مطرح شده است. همچنین مقرر شده ابتدا مطالعات امکان‌سنجی مونوریل در حدود مختلف شهر قم تا پایان آذرماه به اتمام برسد. در محور دوم نیز تأکید شده که مونوریل جزو پروژه‌های اولویت‌دار حوزه مدیریت شهری محسوب شده و باید نسبت به تکمیل آن و پیگیری جدی مطالبات از دولت محترم اقدام کرد. مهندس «روح‌الله امراللهی»، در عین حال به اعتبارات محدود شهرداری قم نیز اشاره کرده و گفت: شهرداری با این اعتبارات محدود، توان تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام را در مدت زمان کوتاه ندارد و هرگونه تأخیر و تعلل در تکمیل آنها، تبعات اجتماعی و اقتصادی بسیاری به همراه دارد. وی از دولت خواست با تزریق اعتبارات مورد نیاز، مدیریت شهری را در تکمیل نهایی این پروژه‌های حیاتی یاری کند، چرا که با آبادانی و توسعه شهر قم، افتخاری دیگر به افتخارات ایران‌زمین افزوده خواهد شد.
 
ادامه مونوریل تا پردیسان توجیه ندارد
چندی پیش، «محسن محرری» رئیس کمیسیون حقوقی و نظارت شورای شهر قم با بیان اینکه نتایج بررسی‌های مشاور نشان می‌دهد، ادامه مونوریل تا پردیسان توجیه مناسبی ندارد، بر لزوم تعیین‌تکلیف این پروژه تا میدان مطهری تأکید کرد. وی افزود: نگرانی همیشه این بوده که با امتداد مونوریل به سمت پردیسان، خط دو مترو حذف خواهد شد؛ چرا که منابع دولت محدود است. در نهایت نیز نتیجه مشاور مشخص کرد که ادامه منوریل تا پردیسان توجیه کافی ندارد، چرا که مسیر مترو در خط دوم با این پروژه منوریل قابل مقایسه نیست. وی افزود: ادامه دادن منوریل پس از میدان مطهری نیز توجیه فنی و اقتصادی ندارد؛ از طرفی مسأله عبور از مقابل حرم مطهر نیز دچار مشکلاتی است که همچنان لاینحل باقی مانده است.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و ششصد و بیست و هفت
 - شماره هشت هزار و ششصد و بیست و هفت - ۲۱ آذر ۱۴۰۳