همنشینی تنبور و تنبک

داستان تنبورنوازی علی اکبرمرادی از یک روزپاییزی آغاز می‌شود. 6 سالش بود که به اتفاق خانواده به دیدن اقوام مادر می‌روند ودرمسیر بازگشت به خانه، بارانی سخت ناچارشان می‌کند در روستایی میان راه پناه بگیرند که درآنجا یک نوازنده تنبور زندگی می‌کرد؛ خرید این ساز توسط پدر و تشویق پدربزرگ برای آموختن آن، شروع داستان دلبستگی اوبه این سازاست تا آنجا که با گذشت نیم قرن تلاش درعرصه موسیقی و تنبورنوازی همچنان خود را سرباز این ساز می‌داند و نمی تواند از تنبور و موسیقی دور بماند و به گفته خودش «اگر آن روز آن باران نمی‌بارید شاید هرگزتنبور به دست من نمی‌رسید و مسیر دیگری را انتخاب می‌کردم...» حال ازآن روزگارتا به امروز، این نوازنده پیشکسوت ساز تنبورهمچنان به عشق و دلدادگی این سازاسرارآمیز که مسحور آن است ادامه داده و به پاس میراث گرانبهایی که درآموختن آن سعی بسیارکرده، تلاش دارد با انتشار آثارموسیقایی، نام تنبور، این سازکهن را همچنان صیانت کند و رسالت خود را در گسترش نام و نوای آن ادامه بدهد.
علی اکبر مرادی درمجموعه «مهر و ماه» با همراهی پژمان حدادی که به تازگی برخی از قطعات آن منتشر شده است، تنبور را همنشین تنبک کرده و اثر موسیقایی شنیدنی را به مخاطبان عرضه داشته است.
«مهر و ماه» عنوان یکی از پروژه‌های موسیقایی تازه انتشار یافته در فرآیند تولید و عرضه محصولات موسیقی کشورمان است که با هنرمندی علی اکبر مرادی نوازنده پیشگام حوزه تنبورنوازی و پژمان حدادی نوازنده سازهای کوبه‌ای در قالب ۲ نسخه مجازی پیش روی مخاطبان و علاقه‌مندان موسیقی ایرانی قرار گرفته است.
در توضیح این مجموعه موسیقایی آمده: «مهر و ماه» از مجموعه نواهایی است که سال ۱۹۹۸ میلادی در امریکا اجرا شده است. این اثر دونوازی تنبور و سازهای کوبه‌ای تنبک و دف بوده و بیشتر قطعات آن به صورت بداهه نواخته شده است. موسیقی این اثر نیز تلفیقی است که بنیان آن مقام‌های تنبور، موسیقی فولکلوریک کردی و موسیقی سنتی ایران است. در پروژه «مهر و ماه» برای اولین بار ساز تنبک با نوای تنبور همراه شده که تجربه‌ای موفق به نظر می‌رسد. یکی دیگر از مجموعه‌های این دو هنرمند موسیقی ایرانی که در کنار مجموعه «مهر و ماه ۱ و ۲» پیش روی شنوندگان موسیقی ایرانی قرار گرفته، مجموعه‌ای به نام «بانگ به یان - سرود سپیده» است. «خدمت گزیده»، قطعه آوازی براساس مقام‌های تنبور، «مناجات سحر»، قطعه آوازی براساس مقام «سه حه ری»، «به یان ده - سحر می‌آید»، «وه رده به زم شاهو - زمزمه‌های شاهو»، قطعه آوازی براساس ملودی‌های هورامان، «سماع سحر»، قطعه آوازی براساس مقام «سه حه ری»، «سماع نور»، «سه حه ری»، «لیسک خه ور - شعاع آفتاب»، «گلبانگ روژ - گلبانگ روز» آثاری هستند که در این آلبوم گنجانده شده‌اند. علی اکبرمرادی سال ۱۳۳۶در روستای بان‌زلان درشهرستان دالاهو متولد شد؛ معلم، مقام دان، مقام خوان، آهنگساز، خواننده کرد و نوازنده صاحب سبک تنبور. فعالیت حرفه‌ای او در تنبورنوازی به دوران کودکی‌اش بر می‌گردد و تا سن 30 سالگی نواختن تمامی ۷۲مقام موسیقی مقامی کردستان را با تنبور آموخت و طی سال‌ها تلاش در این عرصه علاوه بر تولید آثار بسیار دراین زمینه و اجرای کنسرت‌های مختلف در داخل و خارج از ایران با همراهی شهرام ناظری و کیهان کلهر و...داشته و موفق به دریافت جوایز ارزنده‌ای از جشنواره‌های مختلف دنیا هم شده است.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و ششصد و بیست و سه
 - شماره هشت هزار و ششصد و بیست و سه - ۱۷ آذر ۱۴۰۳