«ایران» از استانداردسازی تجهیزات گرمایشی مدارس آذربایجان شرقی و غربی گزارش می‌دهد

بهینه‌سازی برای مقابله با سرما

بیتا میرعظیمی
خبرنگار


با آغاز فصل سرما، استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس بار دیگر در دستور کار ادارات نوسازی کشور قرار گرفته تا با تأمین سیستم حرارتی ایمن و مناسب برای جلوگیری از خطرات احتمالی، محیطی گرمی برای تحصیل دانش‌آموزان و حضور معلمان در کلاس‌های درس فراهم شود. برچیدن بخاری‌های نفتی و جایگزینی بخاری‌های گازی با سامانه‌های استاندارد از سطح کلاس‌های درس از مدت‌ها پیش به همت تلاش‌های شبانه‌روزی تیم نوسازی با هدف ارتقای ایمنی و تأمین گرمای مدارس عملیاتی شده و حالا دولت استانداردسازی سیستم‌های گرمایشی مدارس را در راستای بهینه‌سازی مصرف انرژی با جدیت دنبال می‌کند. در همین راستا، سالانه از محل بند ب ماده ۶۵ قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت، منابعی برای سیستم‌های گرمایشی پیش‌بینی شده تا نگرانی‌ها نسبت به وجود سیستم‌های گرمایشی غیراستاندارد و خطرآفرین در مدارس به حداقل برسد. در چنین شرایطی، ضرورت تأمین سیستم گرمایشی استاندارد در مدارس استان‌های سردسیر مانند آذربایجان شرقی و غربی دوچندان شده و تأمین سامانه گرمایشی ایمن برای تحصیل بهتر دانش‌آموزان در روستاهای دورافتاده و سخت‌گذر با جدیت بیشتری دنبال می‌شود؛ دانش‌آموزانی سختکوش که با وجود سرمای شدید و برودت هوا از مسیرهای سخت‌گذر روستایی و مملو از برف و یخ عبور کرده و تحصیل در محیطی گرم و ایمن را انتظار می‌کشند.
 «فرهاد فرهودی» مدیرکل نوسازی مدارس آذربایجان شرقی از تعمیر اساسی موتورخانه و سامانه گرمایشی ۲۵ مدرسه و رفع مشکل رادیاتور در ۷۰ مدرسه طی یک ماه گذشته خبر داده و به «ایران» می‌گوید: در حال حاضر ۲۹0 کلاس درس با زیرساخت گازی، نیازمند استانداردسازی سیستم گرمایشی است که در صورت تأمین 180 میلیارد ریال اعتبار در سال مالی ۱۴۰۳ نسبت به استانداردسازی آنها اقدام خواهد شد. این در حالی است که از نیمه دوم سال 1402 تا نیمه اول 1403، سامانه گرمایشی ۱۱۰ مدرسه شامل ۸۰۶ کلاس درس، بهینه‌سازی، استانداردسازی و تعمیر شده است.
تأمین گرمایش مدارس روستایی
وی با اشاره به تأمین تأسیسات گازی 25 روستای استان می‌افزاید: تأمین سیستم گرمایشی این روستاها در اولویت قرار داشته و به مرور، سیستم گرمایشی باقی روستاها نیز تأمین خواهد شد. در حال حاضر، سیستم گرمایشی غیراستاندارد در مدارس شهری وجود  ندارد و مشکل اصلی مناطق روستایی در شهرستان‌های مختلف استان است.
فرهودی به ساماندهی مدارس کانکسی مستقل بالای ۱۰ نفر در استان آذربایجان شرقی اشاره کرده و می‌گوید: در مردادماه سال ۱۴۰۱، ۶۶ مدرسه کانکسی بالای ۱۰ نفر در استان وجود داشت که تاکنون ۶۳ مورد آنها ساماندهی و ساختمان جدید برای دانش‌آموزان ساخته شده است. مدارس کانکسی باقیمانده در استان زیر ۱۰ نفر دانش‌آموز داشته و ساماندهی آنها در اولویت‌های بعدی قرار دارد. گرمایش مدارس کانکسی در حال حاضر با هیترهای (بخاری) استاندارد برقی تأمین شده و با مشکل خاصی مواجه نیستند. مدیرکل نوسازی مدارس آذربایجان شرقی با امیدواری برای سپری کردن زمستان گرم برای دانش‌آموزان، به مدیران و مسئولان نوسازی مدارس توصیه می‌کند، اصول و قواعد نوسازی مدارس در ابتدای سال تحصیلی آینده را رعایت کرده و سرویس‌کاری موتورخانه‌ها، پکیج و هیترهای برقی را در اولویت قرار دهند تا با افزایش عمر سیستم گرمایشی، از رخداد خطرهای ناگوار جلوگیری شود.

استانداردسازی تجهیزات گرمایشی
«پیام صدقی» مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان‌غربی نیز از تخصیص ۴۳ میلیارد تومان به منظور اجرای طرح‌های شهید عجمیان و شهید عرب با هدف ساماندهی سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی در مدارس استان خبر داده و به «ایران» می‌گوید: اردیبهشت ماه سال‌جاری با اجرای طرح شهید عرب، تجهیزات گرمایشی و سرمایشی ۱۱۸ مدرسه آذربایجان‌غربی در دو مرحله ساماندهی و بهسازی شده است. بر این اساس، در فاز اول ۳۸ مدرسه و در فاز بعدی ۸۰ مدرسه دیگر در استان آذربایجان‌غربی مشمول طرح شده و وسایل و تجهیزات لازم خریداری و تحویل گروه‌های جهادی مجری طرح شده است. همچنین تعمیرات و استاندارد‌سازی ٢١٣ کلاس درس در شهرستان‌های ارومیه، انزل، پیرانشهر، مهاباد، تکاب، نقده، خوی و چالدران در قالب طرح شهید عجمیان عملیاتی شد.
وی به ساماندهی و استانداردسازی سیستم گرمایشی در 99.9 درصد مدارس استان اشاره کرده و می‌گوید: هیچ مشکلی درخصوص استانداردسازی سیستم گرمایشی مدارس وجود نداشته و حدود 26 هزار کلاس درس در سراسر استان استانداردسازی شده است. البته هنوز 30-20 کلاس درس در روستاهای مختلف باقی مانده که به دلیل نبود گاز مجبورند گرمایش کلاس‌های درس را با هیترهای برقی استاندارد تأمین کنند.
به گفته مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان‌غربی، به دلیل سرمای شدید در ماه‌های سرد سال و کوهستانی بودن این منطقه، هیترهای برقی در تعدادی از روستاها پاسخگو نبوده و مدیران بعضی وقت‌ها  برای تأمین گرمای بیشتر در تعدادی از کلاس‌های درس، از بخاری‌های نفتی استفاده می‌کنند. در همین ارتباط و در صورت ارائه گزارشی مبنی بر وجود بخاری‌های ناایمن و غیراستاندارد در مدارس، اداره نوسازی مدارس نسبت به جمع‌آوری سیستم‌های گرمایشی غیراستاندارد اقدام کرده و آنها را با وسایل گرمایشی استاندارد جایگزین خواهند کرد.

ساماندهی مدارس سنگی و ناایمن
وی تصریح می‌کند: همه ساله با شروع فصل سرما، دستورالعمل بهسازی و استانداردسازی تجهیزات گرمایشی به مدارس ابلاغ می‌شود تا مدیران در صورت مشاهده ایرادات جزئی، نسبت به نوسازی و بهسازی سیستم گرمایشی در اسرع وقت اقدام کنند. همچنین در صورت مشاهده ایرادات اصلی نیز می‌توانند با اداره نوسازی مدارس تماس گرفته و برطرف کردن آن را در دستور کار قرار دهند.
صدقی به ساماندهی مدارس کانکسی بالای 10 دانش‌آموز مطابق طرح شهید پناهی نیز اشاره کرده و می‌گوید: نیمی از 60 مدرسه کانکسی استان جمع‌آوری شده و به جای آن ساختمان‌های ایمن و محکم ساخته شده و قرار است مابقی مدارس کانکسی نیز تا آخر بهمن ماه سال‌جاری جمع‌آوری شود. لازم به ذکر است که گرمایش مدارس کانکسی با هیتر برقی تأمین می‌شود. علاوه بر وجود مدارس کانکسی، 350-300 مدارس کانکسی ضمیمه نیز در استان وجود دارد. این مدارس با توجه به افزایش جمعیت دانش‌آموزان تعبیه شده و مقرر است تا سال 1405 و با تأمین زمین مناسب، جمع‌آوری شده و کلاس‌های درسی استاندارد جایگزین آن شود.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس آذربایجان‌غربی  می‌گوید: یکی از رویکردهای جدی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، ساماندهی مدارس سنگی و ناایمن بالای ١٠ دانش‌آموز در کشور است که در استان آذربایجان غربی نیز این مدارس شناسایی و ان‌شاءالله با بهره‌گیری از ظرفیت خیرین و اعتبارات دولتی ساخت مدارس جدید آغاز خواهد شد. این موضوع ذیل برنامه مدون محرومیت‌زدایی از فضاهای آموزشی کشور است که بزودی توسط نهاد ریاست جمهوری ابلاغ خواهد شد.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و ششصد و بیست و سه
 - شماره هشت هزار و ششصد و بیست و سه - ۱۷ آذر ۱۴۰۳