محل تحویل سوخت نیروگاهها، مخازن ذخیرهسازی آنهاست و اگر سوخت مصرفی در مسیر فرآیند تحویل با تخلف روبهرو شود در حوزه نیروگاههای کشور نیست.
ناصر اسکندری سرپرست معاونت راهبری تولید شرکت برق حرارتی با اشاره به انتشار برخی شایعات مبنی بر اینکه سالانه حدود یک میلیارد لیتر از سوخت نیروگاهها در مسیر تحویل به نیروگاهها منحرف شده و یا قاچاق میشود، گفت: موضوع قاچاق سوخت از مخازن نیروگاهها با توجه به نظارت سهجانبه و تطبیق میزان تولید و سوخت دریافتی غیرممکن است.
وی افزود: از زمانی که سوخت وارد مخزن میشود به هیچ وجه امکان قاچاق از این مخازن وجود ندارد، چراکه به محض اینکه نفتکش وارد نیروگاه میشود، به صورت اتوماتیک روی باسکول ورودی نیروگاه وزنسنجی و پارامترهای فیزیکی آن کنترل و میزان ناخالصی آن پایش میشود و همه مشخصات بارنامه، تانکر، وزن و پارامترهای سوخت ثبت میشود.
اسکندری با بیان اینکه مخزن تنها یک مسیر خروج سوخت دارد که آنهم به سمت واحد برای تولید برق است، ادامه داد: بر اساس همین موضوع نظارت روزانه و ماهانه انجام و میزان انرژی تولیدی نیروگاه و راندمان نیز ماهانه کنترل میشود و میزان سوخت تحویلی دقیقاً با میزان تولید انطباق دارد.