برخی ابعاد اصلاح قیمت محصولات خودروسازان

 اگرچه بیش از یک سال از آخرین به‌روزرسانی قیمت محصولات خودروسازان می‌گذرد، اما این شرکت‌ها به‌تازگی اقدام به اصلاح قیمت‌های فروش محصولات خود کردند.
 خودروسازان با توجه به افزایش مستمرهزینه‌های تولید و تغییرات اقتصادی کشور، از جمله افزایش نرخ دلار و تورم، تصمیم به اصلاح قیمت محصولات خود گرفتند که این اقدام طبق مصوبه شماره ۶۱۱ شورای رقابت که در تاریخ ۲۵ مهرماه ۱۴۰۲ به تصویب رسید، صورت گرفت. در این بین باید توجه داشت که قیمت‌های جدید بر اساس هزینه‌های واقعی تولید، از جمله مواد اولیه، دستمزدها و دیگر اقلام هزینه‌ای که در صورت‌های مالی شرکت درج شده، تعیین و ابلاغ شده است.
 باید در نظر داشت فولاد، آلومینیوم، محصولات پلیمری و سایر مواد اولیه خودروسازی طی یک سال گذشته، همه با افزایش جدی نرخ همراه شده‌اند. در این بین واردات مواد اولیه مورد نیاز تولید نیز با توجه به افزایش قیمت ارز دچار رشد جدی شد و در چنین شرایطی نمی‌توان انتظار داشت محصول نهایی صنعتی که نهاده‌های تولید خود را گران‌تر از قبل خریداری می‌کند، ثابت بماند. حال اگر بخواهیم با این وضعیت رشد قیمت نهاده‌های تولید، قیمت‌ها را ثابت نگه داریم، بنگاه‌های تولید خودرو غرق در ضرر می‌شوند و برای جلوگیری از این زیان باید قیمت محصول نهایی با نرخ نهاده‌های تولید همخوانی داشته باشد.
 بدین سبب می‌توان دریافت که این افزایش قیمت‌ها ناگهانی نبوده‌اند و بر اساس فرآیند‌های قانونی صورت گرفته‌اند. گواه این مسأله نیز آن است که اصلاح قیمت محصولات خودروسازان اثر چندانی بر بازار آزاد نداشته و شاهد آنیم که نرخ‌های جدید نیز تأثیر مشهودی بر بازار آزاد نداشته‌اند. به عبارت دیگر بازار تخصصی خودرو به خوبی می‌دانست که با افزایش نرخ نهاده‌های تولید، قیمت محصولات نهایی نیز باید افزایش یابد و به همین دلیل نیز نرخ‌ها در بازار آزاد دچار هیجان نشدند.
 یکی از دلایل اصلی این اصلاحات، تداوم تولید و عرضه خودرو در شرایط اقتصادی ناپایدار است. افزایش هزینه‌های تولید که ناشی از تورم و نوسانات ارزی است، خودروسازان را مجبور به تغییر قیمت‌ها می‌کند تا بتوانند به‌طور معقول و پایدار، روند تولید و عرضه محصولات خود را ادامه دهند.
 از سوی دیگر، توسعه صنعت خودرو در کشور نیازمند تزریق نقدینگی به این صنعت است که با اصلاح قیمت‌ها می‌توان به این هدف کمک کرد. با توجه به اینکه صنعت خودرو در ایران در شرایط زیاندهی به‌سر می‌برد، افزایش قیمت‌ها می‌تواند منجر به جلوگیری از زیان بیشتر شود و در نتیجه، ظرفیت تولید و ارتقای کیفیت خودروها افزایش یابد.
 در نتیجه این اصلاحات، خودروسازان تلاش دارند تا بتوانند علاوه بر کاهش قیمت‌های حاشیه بازار، امکان خرید مستقیم محصولات را برای مصرف‌کنندگان واقعی تسهیل کنند که این امر می‌تواند به‌طور قابل توجهی تقاضای کاذب را کاهش داده و از واسطه‌گری‌های موجود در بازار جلوگیری کند. این در حالی است که افزایش تولید خودرو به همراه ارتقای کیفیت محصولات، می‌تواند در نهایت موجب جلب رضایت بیشتر مشتریان و تقویت بازار داخلی خودرو شود.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و ششصد و دوازده
 - شماره هشت هزار و ششصد و دوازده - ۰۳ آذر ۱۴۰۳