۱۰ درصد از اهداف ترانزیتی ریلی محقق شد
ترانزیت ۱۵ میلیون تنی در کریدور شمال-جنوب
بر اساس آمار رسمی، ترانزیت از ابتدای امسال به ۱۰ میلیون تن رسیده و پیشبینی این است که تا پایان سال ترانزیت ۲۰ میلیون تنی در کشور ثبت شود.
سهیلا یادگاری
خبرنگار
برنامهریزی برای رشد ترانزیت 40 میلیون تنی که در برنامه هفتم توسعه آورده شده، در دستور کار دولت قرار گرفته است. کریدور شمال-جنوب، محور اصلی عبور کالای ترانزیتی از کشور است. شریانهای مختلف این کریدور در حال تکمیل یا احداث است که بر پایه توسعه زیرساختها و ناوگان بویژه در بخش ریلی، مورد توجه است. طبق برنامه هفتم توسعه، سهم ترانزیت ریلی در مدت 5 سال برنامه هفتم باید به 30 درصد برسد که این سهم در حال حاضر 10 درصد است.
بر اساس آمار رسمی، ترانزیت از ابتدای امسال به 10 میلیون تن رسیده و پیشبینی این است که تا پایان سال ترانزیت 20 میلیون تنی در کشور ثبت شود. به منظور دستیابی به رشد پایدار ترانزیت، جذب سرمایه برای توسعه همهجانبه حملونقل و تسهیل عبور بار از قلمرو سرزمینی، از سیاستهای دولت در این بخش است.
آمادگی حمل بار از بندر کاسپین به بندرعباس
در خصوص سیاستهای اجرایی رشد ترانزیت و کسب درآمدهای پایدار ارزی، جبارعلی ذاکری، مدیرعامل راه آهن در حاشیه هشتادویکمین اجلاس شورای حملونقل ریلی کشورهای مستقل مشترکالمنافع با «سائورنبایف» رئیس هیأت مدیره راهآهن قزاقستان دیدار کرد و از آمادگی ایران برای حمل سالانه ۱۰ الی ۱۵ میلیون تن بار از محورهای سرخس، اینچهبرون، امیرآباد، بندر کاسپین و در غرب از طریق آستارا خبر داد. مدیرعامل راهآهن گفت: برای فعال کردن کریدور شمال-جنوب باید حجم مبادلات را بالا برد و برای این موضوع گلوگاههایی وجود دارد که در صورت اطمینان از حجم بار، امکان افزایش ظرفیت وجود دارد. آمادگی راهآهن ایران برای حمل زغالسنگ، حمل بار از بندر کاسپین به بندرعباس، حمل بار از مرز ریلی اینچهبرون و سرخس و نیز ایجاد کارگروه برای بررسی مسائل دو طرف، از دیگر موضوعاتی بود که مدیرعامل راهآهن بر آن تأکید کرد.
تحقق کاهش تعرفه حمل بار و زمان گردش
رئیس هیأت مدیره راهآهن قزاقستان با اشاره به علاقه این کشور به توسعه ترانزیت و همکاری با کشورهای همسایه گفت: موقعیت راهآهن قزاقستان به گونهای است که نقش اساسی در ترانزیت دارد و امیدوارم با همکاری یکدیگر بتوانیم در زمینه حمل ۴ میلیون تن بار از راهگذر شمال-جنوب فعالیت کنیم. سائورنبایف با تشکر از اقدام راهآهن ایران در کاهش تعرفه حمل بار و کاهش مدت زمان گردش واگنها افزود: کشور قزاقستان توانایی ارسال سالانه ۱۵میلیون تن بار را از این کریدور دارد و برای این منظور نیازمند همکاری بیشتر کشور ایران هستیم. وی پیشنهاد داد که در سطح مدیران میانی جلساتی برگزار شود تا در مورد نوع واگن و بار و مبدأ و مقصد بارها برای رسیدن به هدف مشترک برنامهریزی صورت گیرد. رئیس هیأت مدیره راهآهن قزاقستان همچنین از مدیرعامل راهآهن ایران برای سفر به قزاقستان برای تهیه نقشه راه به منظور حمل بارهای بیشتر از کریدور شمال-جنوب دعوت کرد.
الزام تکمیل حلقههای ترانزیتی
در حال حاضر مهمترین محورهای ریلی ترانزیتی در حال احداث در کریدورهای کشور، بخصوص در کریدور شمال-جنوب، رشت-آستارا، چابهار-زاهدان و اتصال ریلی ایران به عراق از دو مرز شلمچه و خسروی است.
در صورت تکمیل این کریدورهای ترانزیتی، افزایش میزان ترانزیت با تکیه بر کاهش زمان و هزینههای انتقال بار از ایران قابل پیشبینی است.