معاون آموزشی دانشگاه علامه به «ایران» خبر داد

جذب دانشجویان در دانشگاه با ارزیابی مهارتی

غزل رضایی‌ثانی
خبرنگار

وزارت علوم در صدد آموزش دانشجویان بر پایه مهارت در دانشگاه‌هاست. در همین خصوص علی آدمی معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌و‌گو با «ایران» درباره مهارت محور کردن دانشگاه‌ها بیان کرد: بحث مهارت‌آموزی از جمله مباحثی بوده که در اسناد توسعه ذکر شده است، بر اساس سند توسعه هفتم یک سری الزامات وجود دارد که تأکید می‌کند آمایش بر اساس مهارت صورت بگیرد. شاید قبلاً هم مهارت آموزشی مطرح شده بود اما مهارت آموزی محور اصلی در حوزه آموزش نبود. اکنون مهارت محوری، در حال تبدیل شدن به یک سند اصلی و محوری است که تمام آمایش‌ها از رشته تحصیلی گرفته تا استاد دانشگاه و برنامه‌ریزی‌ها باید بر اساس این نوع مهارت‌ها باشد. لذا فکر می‌کنم همین که وزارت علوم روی بحث مهارت تمرکز دارد، نشان می‌دهد ما امروز نیازمند آموزش مهارت‌محور هستیم. وی افزود: آموزش زمانی برای ما مهم و کارآمد است که همراه با مهارت باشد. اگر این را جا بیندازیم مشکل اشتغال و دانش‌آموختگان حل خواهد شد. آدمی در پاسخ به این سؤال که اما سال‌هاست بحث مهارت آموزی در دانشگاه‌ها تکرار می‌شود و ما انتظار داریم اکنون نتیجه آن را ببینیم، گفت: بله پیشتر هم این موضوع مطرح بوده است اما اکنون خیلی جدی‌تر نسبت به گذشته درباره آن صحبت می‌شود. در حال حاضر به موضوع مهارت آموزی در اسناد بالا دستی توجه دقیق‌تری شده است و از الان به بعد اگر قرار است دانشجویی جذب شود باید این بررسی صورت بگیرد که آیا دانشجو توانایی آموزش مهارت را دارد یا نه؟

 

ارائه کارنامه مهارتی به دانشجویان

معاون آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی درباره ارائه کارنامه مهارتی به دانشجویان گفت: ما در دانشگاه علامه یک کارنامه مهارتی به غیر از کارنامه آموزشی برای دانشجویان در نظر گرفته‌ایم. یعنی الان دانشجویان ما یک کارنامه مهارتی در اختیار دارند که به رقابت برای شغل‌یابی به آنها کمک می‌کند. مهارت‌های عمومی، فن بیان، مدیریت استرس، مدیریت زمان و مهارت‌های اختصاصی که خود گروه‌های آموزشی به ما اعلام کرده‌اند که به آن نیاز دارند، در دستور کار ماست و حتی برای آن کلاس برگزار می‌شود.

 

استقبال دانشجویان از کارگاه‌های مهارتی

آدمی در پایان خاطر نشان کرد: اکنون دانشجویان ما با این مهارت شغل‌های متناسب با شأن و رشته خود را پیدا می‌کنند. وقتی به بازار کسب و کار و تمام تکنیک‌ها و مهارت‌ها تأکید می‌کنیم یعنی در واقع دانشجو را مجهز می‌کنیم تا پس از فارغ التحصیلی شغل خود را پیدا کند. اما این کارگاه‌های مهارتی ما با استقبال فوق‌العاده روبه‌رو شده است و نشان می‌دهد ما در بحث مهارت‌آموزی حرکت درستی داشته‌ایم.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و ششصد
 - شماره هشت هزار و ششصد - ۱۹ آبان ۱۴۰۳