«ایران»واکنش بازارهای مالی پس از حمله ناکام اسرائیل را بررسی می‌کند

سبزپوشی بازار سهام ریزش قیمت سکه، طلا و دلار

شاخص‌های بورس مثبت شد، قیمت سکه 7.5 درصد و دلار 3.1 درصد ریزش کرد

مجتبی آزادیان
خبرنگار


در حالی که هفته گذشته قیمت دلار در بازار آزاد با طی کردن روند صعودی به ۶۸ هزار تومان رسیده بود، قیمت سکه و طلا نیز روند افزایشی شدید داشت، همچنین شاخص کل بازار سرمایه به زیر 2 میلیون تومان سقوط کرده بود، از ابتدای روز شنبه جاری، همه بازار‌های مالی روند معکوس به خود گرفت.
به عقیده بسیاری از کارشناسان، دلیل عکس شدن روند قیمت طلا، ارز و سکه و نیز شاخص بورس، حمله ضعیف اسرائیل به چند نقطه کشورمان در شنبه شب هفته جاری بود.

رشد 24 هزار واحدی بورس
بازار سرمایه روز گذشته پس از مدت‌ها سقوط شاخص و سقوط به کانال یک میلیون و 900 هزار واحدی، موفق شد 24 هزار و 372 واحد رشد کرده و در رقم یک میلیون و 995 هزار و 273 واحد آرام گیرد و رشد 1.24 درصدی را تجربه کند.
تمامی شاخص‌ها در روز شنبه مثبت بودند، به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی – ارزشی) با 4 هزار و 671 واحد افزایش و رشد 1.24 درصدی به 382 هزار و 395 واحد رسید؛ شاخص کل هم‌وزن نیز 5 هزار و 470 واحد رشد کرد و به رقم 661 هزار و 1.7 واحد رسید. شاخص آزاد شناور هم با رشد 1.27 درصدی به 2 میلیون و 514 هزار و 728 واحد رسید. در این میان نمادهای «فولاد»، «فملی»، «وبملت»، «شپدیس»، «شستا»، «وغدیر» و «شپنا» بیشترین تأثیر را بر شاخص کل داشتند و نمادهای «کچاد»، «شیران»، «های‌وب»، «شبندر»، «ثشاهد»، «خاهن» و «فاسمین» پرتراکنش‌ترین نمادهای روز شنبه بازار سرمایه بودند. در معاملات روز شنبه حدود 8 میلیارد و 939 میلیون سهم خرید و فروش شد که ارزش معاملات بیش از 7 هزار و 508 میلیارد تومان بود. همچنین در معاملات روز گذشته بازار سهام، 83 درصد نمادها مثبت بودند و تنها 17 درصد نماد منفی وجود داشت؛ همچنین 64 درصد نمادها صف خرید شدند و فقط 4 درصد نمادها در صف فروش قرار گرفتند.
در بازار فرابورس نیز روز شنبه شاخص با 82.58 واحد افزایش به 21 هزار و 70 واحد رسید. صعود شاخص کل بازار سرمایه پس از روزهای متوالی سقوط، آن هم در میانه رخداد‌ها و تنش‌های سیاسی بین ایران و اسرائیل و پس از اتفاقات بامداد شنبه و حمله ناکام اسرائیل به ایران، نشان‌دهنده واکنش مثبت فعالان بازار سرمایه به اتفاقات اخیر است و نشان می‌دهد که نگرانی‌ها از اختلال در بازارهای مالی و سرمایه از بین رفته است.
 
تحقق نزول چند درصدی
همچنین در روند مذکور، نرخ دلار نیز با 3.1 درصد کاهش به 65 هزار و 910 تومان کاهش یافت که باز هم نشان‌دهنده پایان ریسک سیاسی در بازار ارز است. در بازار طلا هم، این ریسک خاتمه یافت و هر گرم طلای 18 عیار با 4.24 درصد کاهش به 4 میلیون و 410 هزار تومان کاهش یافت. قیمت سکه امامی نیز با 7.55 درصد کاهش، به رقم 50 میلیون و 475 هزار تومان نزول کرد. در همین زمینه کارشناسان اقتصادی پیش‌بینی می‌کنند که با کاهش تنش‌های سیاسی و فروکش کردن اخبار منفی از جنگ احتمالی و البته به دلیل سطح ضعیف حملات اسرائیل با وجود تهدیدهای روزهای قبل، شاهد کاهش قیمت دلار خواهیم بود.

 

بــــرش

پیش‌بینی تداوم ریزش قیمت
مرتضی افقه تحلیلگر مسائل اقتصادی معتقد است حملات بامداد شنبه صهیونیست‌ها این پیام را به مردم و فعالان بازار داد که طرف مقابل نتوانسته کاری انجام دهد؛ بنابراین تنش خاصی نیز اتفاق نخواهد افتاد. در واقع انتظارات فعالان اقتصادی و بازیگران بازار ارز فروکش کرده و می‌بینید که بازار ارز هم در مسیر کاهشی قرار گرفته و به نظر بنده قیمت دلار از این هم پایین‌تر خواهد آمد. رمضانعلی سنگدوینی نماینده مجلس نیز می‌گوید: افزایش بی‌سابقه قیمت طلای جهانی متأثر از اتفاقات مختلف اقتصادی و سیاسی در دنیا و منطقه است که طبیعتاً بر قیمت‌ داخلی طلا نیز تأثیر می‌گذارد و این در حالی است که با کاهش ارزش اونس جهانی، امکان افت بیشتر نرخ دلار نیز وجود دارد. وی عنوان می‌کند: به‌تازگی نیز بانک مرکزی اطلاعیه جدیدی درباره عرضه و تولید سکه با تاریخ هر سال منتشر کرد که موجب کاهش قیمت سکه در بازار و کوچک شدن حباب آن شد.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هشتاد و نه
 - شماره هشت هزار و پانصد و هشتاد و نه - ۰۶ آبان ۱۴۰۳