اخبار

از سوی دکتر پزشکیان صورت گرفت
ابلاغ سه قانون فهرست قوانین و احکام نامعتبر در حوزه‌های بیمه،
کار و حمل‌و‌نقل
دکتر مسعود پزشکیان در اجرای اصل 123 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران «قانون فهرست قوانین و احکام نامعتبر در حوزه بیمه» را که در جلسه علنی روز سه‌شنبه سوم مهر 1403 مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 11 مهر 1403 به تأیید شورای نگهبان رسیده، جهت اجرا به مجلس شورای اسلامی، وزارت امور اقتصادی و دارایی و نهاد ریاست جمهوری (معاونت حقوقی رئیس جمهور) ابلاغ کرد.
رئیس جمهور همچنین بر همین اساس «قانون فهرست قوانین و احکام نامعتبر در حوزه کار» را که در جلسه علنی روز سه‌شنبه هفتم شهریور 1403 مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 4 مهر 1403 به تأیید شورای نگهبان رسیده، جهت اجرا به مجلس شورای اسلامی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان اداری و استخدامی کشور و نهاد ریاست جمهوری (معاونت حقوقی رئیس جمهور) ابلاغ کرد.
دکتر پزشکیان بر اساس اصل 123 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران «قانون فهرست قوانین و احکام نامعتبر در حوزه حمل و نقل» را نیز که در جلسه علنی روز سه‌شنبه هفتم شهریور 1403 مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 11 مهر 1403 به تأیید شورای نگهبان رسیده، جهت اجرا به مجلس شورای اسلامی، وزارت راه و شهرسازی و نهاد ریاست جمهوری (معاونت حقوقی رئیس جمهور) ابلاغ کرد.

 عارف: بهبود معیشت مردم و حفظ ثبات بازار، اصول مهم دولت چهاردهم است
در جلسه «هماهنگی مدیریت بازار ارز و بورس» که روز گذشته به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور و با حضور وزرای اقتصاد و دارایی، جهاد کشاورزی، صمت، رئیس سازمان بورس، رئیس شورای اطلاع‌رسانی و سخنگوی دولت و مدیران ارشد بانک مرکزی برگزار شد، راهکارهای بهبود مدیریت بازارارز و رشد ‌جایگاه بورس، مورد بررسی قرار گرفت. معاون اول رئیس‌جمهوردر جلسه هماهنگی مدیریت بازار ارز و بورس، با بیان آنکه راهبرد ثبات بازار که راهبرد اصولی دولت است، به‌صورت دستوری قابل اجرا نیست، گفت: باید با برنامه‌ریزی مناسب با سایر نهادهای پولی و مالی، به سمت شرایط مطلوب حرکت کرد. دکتر عارف با بیان اینکه تأمین و ذخیره‌سازی کالاهای اساسی و مورد نیاز، بحث جدی دولت است، گفت‌: در این زمینه همه باید پای کار بیاییم و آرامشی را که در بازار وجود دارد، همچنان حفظ کنیم و مطمئن باشیم که حتی در شرایط دشوار نیز هماهنگی و گفت‌و‌گوی صادقانه با مردم، آرامش را به بازار و جامعه تزریق خواهد کرد. در این جلسه، بعد از ارائه گزارشی درباره فعالیت‌های صورت گرفته در زمینه مدیریت بازار‌ ارز از سوی مسئولان بانک مرکزی، برنامه‌های این حوزه‌ و از جمله تأمین و تخصیص ارز ذخایر کالاهای اساسی مورد بحث قرار گرفت.

شرایط مناسب ذخایر کالای اساسی، ارز و طلای ایران
در ادامه جلسه، همچنین مدیران بانک مرکزی، از روند کاهشی تورم بعد از شروع کار دولت چهاردهم، فعالیت‌های صورت گرفته در جهت افزایش ذخایر ارز و طلا و شرایط بسیار مناسب کشور در این دو حوزه، تقویت عرضه در بازار حواله، عرضه مناسب ارز مسافرتی و اسکناس و افزایش عرضه ارز نیمایی و برگزاری حراج سکه طلا برای از بین بردن حباب سکه، گزارش‌ کاملی ارائه کردند. در بخش دیگری از این جلسه، وزیر صمت نیز در خصوص شیوه مدیریت ثبت سفارشات و تخصیص ارز کالاها، مواد اولیه و ماشین آلات، گزارشی ارائه و نسبت به تسریع در گشایش اعتبارات و کاهش صف انتظارات تأکید کرد. وزیر جهاد کشاورزی نیز با تأکید بر اینکه ‌افزایش ذخایر کالاهای اساسی و تخصیص و تأمین ارز از مهم‌ترین دغدغه‌های این وزارتخانه است، گفت: با اختصاص ارز، این کار کلیدی و مهم صورت خواهد گرفت.

جلوگیری از شایعات و اقدامات افراد سودجو
 گفت‌و‌گوی صریح با رسانه‌ها و مردم و ارائه گزارش از اقدامات صورت گرفته در حوزه ارزی و کنترل بازار ارز، از دیگر موضوعاتی بود که در این جلسه مورد تأکید قرار گرفت و اعضای جلسه خواستار آن شدند که با بیان دقیق فعالیت‌ها، آرامش و اعتماد جامعه و بازار به عملکرد دولت بازگردد و از گسترش شایعات و آشفتگی روانی و ایجاد تورم‌های کاذب بعد از وقوع هر حادثه از سوی افراد سودجو جلوگیری شود.

ضرورت تجدید نظر در سیاست‌های کلان پولی و بانکی
در ادامه این جلسه، رحمت الله صیدی، رئیس سازمان بورس اوراق بهادار بعد از ارائه گزارشی جامع درباره راهکارهای ارتقا و رشد بازاربورس، خواستار همکاری بانک مرکزی و نهادهای مالی در این حوزه شد. وی اطلاع‌رسانی دقیق و صادقانه، کنترل بازارهای موازی و کاهش نرخ تأمین مالی، رفع موانع‌ سود‌آوری شرکت‌های بورسی را از جمله سیاست‌های تأثیر‌گذار بر رشد بازار سهام برشمرد و از اجرای برنامه «اصلاح سودآوری شرکت ها» در شش ماهه دوم سال ۱۴۰۲ خبر داد. وزیر اقتصاد نیز در این جلسه خواستار تجدید نظر در سیاست‌های کلان پولی و بانکی نظیرنرخ بهره، نظارت بر بانک‌ها و انتشار اوراق دولتی شد.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هشتاد و نه
 - شماره هشت هزار و پانصد و هشتاد و نه - ۰۶ آبان ۱۴۰۳