دولت و مجلس به خبرسازی‌های بنزینی واکنش نشان دادند

پایان شایعات افزایش قیمت بنزین

امین محمودی
خبرنگار


پس از تقدیم لایحه بودجه 1404 دولت به مجلس شورای اسلامی، شایعاتی در خصوص افزایش قیمت بنزین در کشور منتشر شد به طوری که برخی‌ها با ملاک قرار دادن گفته مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهور کشورمان در خصوص قیمت 8 هزار تومانی برای تولید هر لیتر بنزین ظن به این امر بردند و به پراکندن شایعه آن پرداختند.
با این حال پر واضح است که دولت در بودجه 1404 و پیش از آن صریحاً اعلام کرده بود، هر گونه افزایش قیمت بنزین تکذیب شده و اگر قرار شود این امر صورت گیرد قبل از آن اطلاع‌رسانی کافی به مردم انجام خواهد شد.
 
مردم غافلگیر نخواهند شد
در همین خصوص فاطمه مهاجرانی، سخنگوی دولت اظهار کرد: همان‌طور که بارها تأکید شده، مردم در مورد افزایش قیمت بنزین غافلگیر نخواهند شد.
وی افزود: اگر موضوع افزایش قیمت بنزین به جمع‌بندی برسد حتماً با مردم مطرح می‌شود و بدون آمادگی مردم هیچ‌گونه افزایش قیمت بنزین را نخواهیم داشت.
 
بودجه محل تعیین قیمت نیست
از سوی دیگر مژگان خانلو، سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه نیز گفت: اگر رئیس‌جمهور در زمان ارائه بودجه به مجلس درباره نرخ ٨ هزار تومانی صحبت کردند به معنای اعمال این نرخ در بودجه نیست. منظور ایشان از اعلام قیمت ٨ هزار تومانی این بود که اگر قیمت نفت را هم در نظر نگیریم و تنها هزینه فرآوری نفت به بنزین و هزینه‌های پخش و توزیع تا رسیدن به دست مصرف‌کننده را محاسبه کنیم، قیمت بنزین در هر لیتر ٨ هزار تومان است. در واقع قصد رئیس‌جمهور بیان فاصله معنادار قیمت‌ واقعی بنزین و قیمت فروش فعلی بود، نه اینکه بودجه ١۴٠۴ با لحاظ بنزین ٨ هزار تومانی بسته شده‌ است. سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه اساساً بودجه و نظام بودجه‌ریزی محل تعیین قیمت بنزین نیست، افزود: تعیین قیمت فرآورده‌های نفتی نیازمند تصمیم‌گیری در سطح کلان مدیریت کشور است و برای تعیین و اصلاح قیمت آن باید گفت‌و‌گوهای لازم در سطوح مختلف انجام شود و با وفاق عمومی شکل گیرد.

 

بــــرش

جامعه آمادگی و کشش ندارد
در همین خصوص رئیس کمیسیون بودجه و محاسبات مجلس تأکید کرد: مجلس، دولت و شخص رئیس‌جمهور به دنبال گرانی بنزین نیستند. غلامرضا تاجگردون اظهار کرد: رئیس‌جمهور همچون همیشه و با شفافیت موضوعی را در خصوص قیمت تمام‌شده بنزین و بر اساس واقعیت‌های موجود جامعه مطرح کرده، اما این به معنای گران شدن بنزین و تصویب این قیمت در لایحه بودجه نخواهد بود و شخص رئیس‌جمهور هم مخالف هرگونه افزایش قیمت است، چون جامعه آمادگی و کشش آن را ندارد. وی تصریح کرد: البته بهتر است برخی‌ها که در بطن و متن جامعه و تصمیم‌گیری‌ها و پشت صحنه واقعیت‌های موجود اقتصادی نیستند و تخصص این کار را ندارند به این موضوع دامن نزنند و مردم را بیش از این آزار و رنجش ندهند.
تاجگردون یادآور شد: مردم بدانند که دولت و مجلس در کنار آنها هستند و با تمامی توان و ظرفیت‌های قانونی و تخصصی، بودجه‌ای را در راستای حمایت از مردم و کمک به وضعیت معیشتی، رفاه و اقتصاد ملت بزرگ ایران تصویب خواهیم کرد. وی حاشیه‌سازان گرانی بنزین را علاقه‌مندان به آزار مردم خواند و تأکید کرد: به این افراد که جایگاهی برای تصمیم‌گیری در حاکمیت و دولت هم ندارند، توصیه می‌شود با هموطنان مهربان‌تر باشیم. رئیس کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: رئیس‌جمهور برای شفاف‌سازی تصمیم گرفته واقعیت‌های اقتصادی جامعه را برای مردم تشریح کند و بخشی از آن قیمت تمام‌شده بنزین است. تاجگردون تصریح کرد: گروهی برای بهره‌برداری سیاسی یا منافع خود با استفاده از این موضوع، افزایش قیمت بنزین را مطرح کردند. وی با یادآوری اینکه مردم نیاز به آرامش دارند، ابراز کرد: با روان مردم بازی نکنید.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هشتاد و هشت
 - شماره هشت هزار و پانصد و هشتاد و هشت - ۰۵ آبان ۱۴۰۳