نگرانی ایالات متحده از تأسیس ارز مشترک بریکس موفقیت دستور کار این نهاد بین‌المللی علیه نظم جهانی موجود را به نمایش گذاشت

پیروزی در کازان

نگرانی ایالات متحده از تأسیس ارز مشترک بریکس، احتمالاً بزرگ‌ترین پیروزی برای این نهاد بین‌المللی است و نشان از موفقیت دستور کار آن در بزرگ‌ترین رویدادی است که به گفته تحلیلگران، روسیه در در دهه‌های اخیر میزبانی کرده است.
 ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت خارجه امریکا در واکنش به تصمیمات مالی اعضای بریکس در کازان گفت که تضعیف نقش دلار و ایجاد جایگزینی برای سوئیفت تهدیدی مستقیم برای دموکراسی در جهان است.
هدف بریکس به چالش کشیدن انحصار اقتصادی و سیاسی غرب است. موضوع اصلی که اعضای بریکس را متحد می‌کند، سرخوردگی آنها از نهادهای حاکمیت جهانی تحت رهبری غرب است، بویژه وقتی صحبت از اقتصاد می‌شود. تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه پس از تهاجم تمام عیار این کشور به اوکراین در سال 2022، بسیاری از کشورهای جنوب جهان را نگران کرده است و نگران این هستند که غرب بتواند از ابزارهای مالی جهانی علیه آنها استفاده کند.
به گزارش الجزیره، پس از جنگ غزه [که در آن ایالات متحده تسلیحات اسرائیل را ارسال می‌کند]، روسیه و چین به طور مؤثرتری از این احساسات ضد غربی استفاده کردند و از ناامیدی در مورد استانداردهای دوگانه غربی و همچنین استفاده از تحریم‌ها و اجبار اقتصادی بهره بردند.
برای این منظور، شرکای بریکس می‌خواهند وابستگی خود را به دلار امریکا و سیستم سوئیفت (شبکه پیام‌رسانی بین‌المللی برای تراکنش‌های مالی) کاهش دهند. در سال 2023، لولا رئیس‌جمهور برزیل یک ارز تجاری برای اعضای بریکس پیشنهاد کرد. اعضای بریکس اکنون در حال کار روی استفاده بیشتر از ارزهای ملی خود برای تجارت دوجانبه هستند تا آنها را از نوسانات ارز محافظت کنند و وابستگی خود را به دلار کاهش دهند.
بریکس به گسترش خود ادامه می‌دهد. کشورهای آسیای جنوب شرقی اخیراً برای پیوستن به این ائتلاف ابراز علاقه کرده‌اند. در گفت‌و‌گوی بریکس با کشورهای در حال توسعه که در 11 ژوئن در روسیه برگزار شد، تایلند اعلام کرد که می‌خواهد به آن بپیوندد.مالزی درست قبل از دیدار نخست‌وزیر چین لی کیانگ از این کشور ابراز علاقه کرد تا بخشی از بریکس باشد. ترکیه به عنوان عضو ناتو نیز در ماه سپتامبر رسماً درخواست پیوستن به بریکس را داد.
10 کشور عضو بریکس روی هم 35.6 درصد از تولید ناخالص جهانی را از نظر برابری قدرت خرید (بیشتر از 30.3 درصد G-7) و 45 درصد از جمعیت جهان (G-7 کمتر از 10 درصد) هستند. در سال‌های آینده، بریکس احتمالاً بیشتر گسترش خواهد یافت. هم اکنون بیش از 40 کشور برای پیوستن به آن ابراز علاقه کرده‌اند، از جمله قدرت‌های نوظهوری مانند اندونزی.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هشتاد و هشت
 - شماره هشت هزار و پانصد و هشتاد و هشت - ۰۵ آبان ۱۴۰۳