موسیمانه: معجزه‌گر نیستم ستاره می‌خواهم

مشورت پیتسو با کی‌روش و پاتوسی

پیتسو موسیمانه، سرمربی جدید استقلال در نشست معارفه خود رخ در رخ خبرنگاران قرار گرفت و گفت: «تحقیقات زیادی انجام دادم و با دوست ۲۰ ساله خود کارلوس کی‌روش نیز مشورت کردم. او سرمربی آفریقای‌جنوبی بود و برای آمدن به استقلال با او نیز برخی مسائل را بررسی کردم.»
سرمربی جدید استقلال خاطرنشان کرد: «همچنین با آیاندا پاتوسی نیز صحبت کردم. در نهایت تصمیم گرفتم به استقلال بیایم. خیلی خوشحالم در اینجا حضور دارم. تاریخچه باشگاه را می‌دانم و می‌فهمم کجا هستم. می‌دانم چه انتظاراتی از من وجود دارد. راهی طولانی برای بازگشت به روز‌های خوب است، اما در فوتبال نیاز به زمان داریم. البته وقتی برنده نشوید، زمانی نیست. به همین دلیل باید با سرعت به شرایط خوب برگردیم و اگر برنده نشویم نمی‌توانیم زمان بخریم. صبح روز مسابقه با النصر به دبی رسیدم، اما تیم ما خیلی خوب بازی کرد. این نشان می‌دهد استقلال قابل احترام است. البته برای رسیدن به هدف، راهی طولانی داریم.» سرمربی استقلال حرف‌هایش را این طور ادامه داد: «برای انجام این موارد اکنون در استقلال هستم. فقط یک جلسه تمرین با تیم داشتم. قبل از بازی با خیبر که عصر شنبه برگزار می‌شود یک روز وقت دارم. می‌دانم زمان مناسبی نیست تا از تیم اطلاعات بگیرم. طبیعی است امروز هم نمی‌توانیم زیاد تمرین کنیم، اما باید پیروز شویم، زیرا تنها راه بالا آمدن بردن بازی‌ها است. بازیکنانم نیاز دارند با یک برد اعتماد به نفس‌شان بازگردد. در کنار این پیروزی‌ها باید آرام آرام فرهنگ تیم را عوض کنیم. باید راه بازی خود را پیدا کنیم. هرچند تاکتیک و تکنیک زمانی می‌آید که پشتش تفکر درستی باشد و در غیر این صورت کاری نمی‌توانید بکنید، اما باید به لوگو و برند استقلال احترام بگذاریم. باید برای این لوگو بازی کنیم. برای قهرمانی باید تفکر تیمی داشته باشیم نه انفرادی، برای همین به بازیکنان گفتم اگر نظم و احترام نسبت به تیم و لوگو نداشته باشید، هیچ راهی وجود ندارد.»
موسیمانه اعتقاد دارد که باید به بازیکنان فرصت بیشتری داد: «باید به بازیکنان زمان بدهیم تا رو به جلو، به سمت برد و گل زدن کار کنند. اگر گل نزنید نمی‌توانید برنده باشید. باید آرام آرام این روند را بهبود بخشیده و هجومی کار کردن را افزایش بدهیم، اما این به معنی فراموش کردن دفاع نیست. دیدید در آخرین بازی لیگ استقلال ۳ گل خورد.» موسیمانه عنوان کرد: «باید روحیه تیمی را القا کنیم. میانگین سنی تیم مقداری بالاست. باید آرام آرام تیم را مقداری جوان کنیم تا دوندگی، اشتیاق و انگیزه تیم بیشتر شود. این کار هم نیاز به زمان دارد تا انرژی تیم را با بازیکنان جوان ایرانی بیشتر کنیم. همزمان نیاز به تجربه بازیکنان قدیمی هم داریم.» موسیمانه معتقد است که باید راه مناسبی را برای تیم پیدا کرد: «باید راه مناسب برای وضعیت تیم را پیدا کنم. باید با داشته‌های خود بالانس را به وجود آورده و توصیه‌های لازم را به بازیکنان داشته باشم. این امکان‌پذیر نیست مگر با کمکی که اطرافیان و دستیاران ایرانی من انجام می‌دهند. هرچند از یک کشور با فرهنگ فوتبالی متفاوتی آمده‌ایم، اما باید مفاخر ایرانی و دستیاران ایرانی که کنار من هستند، این شناخت را به ما بدهند. همیشه سعی دارم درباره شرایط تیم مشورت بگیرم.» سرمربی استقلال تصریح کرد: «اعتقاد دارم آدم‌های درستی پشت سر و کنار من هستند. هرچند فقط ۲ روز است به ایران آمده‌ام و شناخت زیادی ندارم، اما همه ما برای یک هدف یعنی کمک به برند استقلال فعالیت می‌کنیم.» موسیمانه اعتقاد دارد که نمی‌تواند در فوتبال نقش یک معجزه‌گر را ایفا کند: «چنین تیم‌هایی همیشه تحت فشار هستند. من معجزه‌گر نیستم، اما مربی هستم که خوب نتیجه گرفته و فکر می‌کنم بتوانم به تیم کمک کنم. از همین فردا کار ما شروع می‌شود. فقط یک روز وقت داشتم، اما هیچ بهانه‌ای پذیرفته نیست. اعتقاد دارم برنده می‌شویم و چرا نباید ببریم؟» وی افزود: «برای بازیکنان دیدار با النصر را مثال زدم. هرچند دیدار با خیبر با آن دیدار قابل قیاس نیست، زیرا در آن مسابقه سادیو مانه یا رونالدو درون زمین بودند، اما فردا باید با همین تفکر خوب دفاع کردن همراه با بهبود بخشیدن وضعیت خط حمله به زمین برویم. به آنها گفتم وقتی در لیگ ایران ۳ گل می‌خورید و مقابل النصر یک گل یعنی ایراد تفکری دارید و باید ذهنیت عوض شود.»

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هشتاد و هشت
 - شماره هشت هزار و پانصد و هشتاد و هشت - ۰۵ آبان ۱۴۰۳