امریکا همچنان به تجهیز نسل‌کش‌ها ادامه می‌دهد

چشم بستن غرب بر جنایات عظیم اسرائیل در لبنان

وصال روحانی
روزنامه‌نگار


با اینکه برخی دولت‌های غربی اخیراً قدری از حجم کمک‌های تسلیحاتی عظیم ارسالی‌شان به رژیم صهیونیستی به‌طور موقت کاسته‌اند، اما وظیفه معنوی و الزام اداری این دولت‌ها و هر حکومت دیگری در پهنه جهان با کاستی‌هایی از این دست و با میزانی اینچنین اندک تحقق نمی‌یابد و کار فقط زمانی کامل و درست می‌شود که تمامی یاری‌رسانی‌های نظامی و مالی و تأسیساتی به تل‌آویو متوقف گردد. انگلیس اخیراً از حجم کمک‌های ارسالی خود 10 درصد کاست و آن را در بوق و کرنا کرد، اما این کمک‌های ناجوانمردانه باید تمام و کمال و هرچه سریع‌تر پایان گیرد تا رژیم جعلی تل‌آویو نتواند به نسل‌کشی بی‌شرمانه 12 ماه اخیر خود در باریکه غزه، کرانه باختری و جنوب لبنان استمرار بخشد. اقدامی که تا به حال باعث شهادت قریب به 44 هزار فلسطینی شریف و مجروح شدن بیش از 100 هزار نفر شده و غزه را تبدیل به تلی از خاک و سیمان کرده و در دو هفته اخیر لبنان را هم به خاک و خون کشیده است.
شاید کشورهای عضو ناتو (پیمان نظامی آتلانتیک شمالی) مدعی شوند که قواعد این نهاد کمک‌رسانی نظامی را به رژیم‌های تحت تهاجم قرار گرفته ایجاب می‌کند، اما اسرائیل نه یک کشور مستقل بلکه رژیمی پوشالی و صوری و مجری بدترین روش‌های آپارتایدی در خاورمیانه بوده است.
ناتو حتی بر مبنای اساسنامه خود حق انتخاب بین اوکراین و روسیه را در جنگی نداشته که از دو سال و 8 ماه پیش بین این دو کشور جریان یافته و این نهاد نظامی به بهانه شروع جنگ از جانب روسیه به حمایت از طرف اوکراین پرداخته و حجم عظیمی از وسایل نظامی و بمب‌ها و تانک‌ها را به دست دولت لرزان کی‌یف رسانده است؛ اقدامی که واشنگتن با ضمیمه کردن کمک‌های بی‌کران نظامی و مالی‌اش به اوکراین آن را کامل‌تر و البته نامنصفانه‌تر ساخته است.

 

کدام ملک با کدامین استدلال؟

اگر اروپایی‌ها در توجیه برخوردهای دوگانه خود با جنگ غزه و ستیز روسیه - اوکراین مدعی خطرناک‌تر شدن روسیه برای کل جهان در صورت تسخیر کی‌یف شوند، چگونه می‌توانند ادعا کنند که همین فرآیند و مسلح کردن بنیامین نتانیاهو و دارودسته آدمکش او خطر افزایش تجاوز صهیونیست‌ها به سطح وسیع‌تری از خاورمیانه را موجب نخواهد شد و جنایات عظیم و کم‌سابقه جهانی اسرائیل را که ناقض همه کنوانسیون‌ها و پیمان‌نامه‌های جنگی بوده، به اعلادرجه خود نخواهد رساند. دولت کایر استارمر در لندن متذکر شده که اگر متوقف‌سازی 10 درصد از کمک‌های نظامی ارسالی‌اش به اسرائیل یک اقدام موقتی و در حد یک تعلیق ساده و رایج در مناسبات بین‌‌الملل است که بزودی برچیده خواهد شد، به این سبب است که رژیم اشغالگر فقط پس از تحقق حمله بنیان‌برافکن سازمان حماس و جنبش جهاد اسلامی به سرزمین‌های اشغالی در روز 7 اکتبر 2023 (15 مهر 1402) اقدام به جوابگویی به این حمله کرد و این مصداق کامل دفاع از خود است که طبق منشور سازمان ملل هر کشوری حق انجام آن را دارد. آنچه نادیده گرفته شده و ادعای غربی‌ها را در این زمینه باطل می‌کند، این است که اسرائیل اصلاً مایملک و آب و خاک و ارضی در هیچ نقطه‌ای از جهان منجمله در خاورمیانه ندارد که متعلق به این رژیم جعلی باشد و آنچه که مدعی دفاع از آن شده، املاک آبا و اجدادی فلسطینی‌های مظلوم است که از 8 دهه پیش با ورود مهاجران یهودی به منطقه از دست فلسطینی‌ها بیرون کشیده و توسط صهیونیست‌ها غصب شد. به این ترتیب این سؤال اساسی به قوت خود باقی است که اسرائیل چگونه و با کدامین استدلال‌ها صحبت دفاع از مایملکی می‌کند که مال آنها نیست و فقط توسط این رژیم منحوس تصرف عدوانی شده است.

 

قتل‌عام مردم عادی با سلاح‌های سنگین امریکایی

مشکل موجود فقط نوع نگاه ناعادلانه و ادعاهای نامنصفانه بریتانیا به قضایای غزه نیست و دیگر ملل اروپایی و بخصوص سایر «قدرت»های بزرگ و نامدار این قاره نیز نگرش و عملکردی از همین دست در قبال غزه و جنگ نابرابر اسرائیلی‌ها با فلسطین دارند و با حمایت وسیع از اسرائیل چشم بر فجایع خلق شده توسط این رژیم کودک‌کش بسته‌اند و هر روز آن را مسلح‌تر می‌کنند. اینچنین است که اروپایی‌ها وظایف خود را نادیده می‌گیرند و در سایه بهانه‌هایی دروغین، نسل‌کش‌ها را بیش از پیش تجهیز می‌کنند. بدتر از هر چیزی، رفتارهای ضدونقیض اعضای بارز ناتو همچون فرانسه و آلمان است که در حرف، ادعای کاستن از تسلیحات ارسالی به تل‌آویو را داشته‌اند، اما در عمل همچنان مشغول فرستادن بدون کم‌و‌کاست محموله‌های سلاح برای اسرائیلی‌ها بوده‌اند و کانادا هم با در پیش گرفتن روش‌های تزویرآمیزی همچون بریتانیایی‌ها، پای در بیراهه‌ها گذاشته است.
کانادا ادعا کرده که از صدور مجوزهای جدید برای ارسال محموله‌های نظامی به تل‌آویو خودداری می‌کند، اما در عین حال به ارسال محموله‌های قبلی و استمرار بخشیدن به روندی که طی یک‌سال اخیر برقرار بوده، تمامی مجوزهای قبلی کمک‌رسانی را رعایت و براساس آن به تل‌آویو ارسال سلاح می‌کند. پیشتازی در این زمینه البته با امریکایی‌ها است که حجم کمک‌های نقدی و تسلیحاتی‌شان برای صهیونیست‌ها بسیار زیاد و مبتنی بر ارقامی نجومی است. این در حالی است که اسرائیلی‌‌ها از بسیاری از سلاح‌های ارسالی امریکایی‌ها بیشترین استفاده مضر را صورت داده‌اند و با بمب‌های سنگین فرستاده شده از واشنگتن دست به کشتارهای جمعی و قتل‌عام مردمی زده‌اند که بسیاری از آنها نه سرباز و مبارز، بلکه زن و کودک بودند و افرادی که هیچ سلاحی در دست نداشته‌اند.

 

دروغگویی برای رهایی از فشار افکار عمومی

به‌خاطر نفوذ شدید امریکا در ناتو و یاوران و شرکای متعددی که این کشور در جمع اعضای این نهاد دارد، واشنگتن توانسته است نظر مثبت اسرائیل را برای مشارکت هرچه بیشتر در مناسبات مالی انتخابات جدید ریاست جمهوری امریکا جلب کند و بودجه‌های سنگینی را که این رویداد می‌طلبد، فراهم آورد. اما امریکا این را نادیده گرفته که از این طریق به شریک بزرگ و اصلی رژیم صهیونیستی در پاکسازی قومی کم‌سابقه‌ای تبدیل شده که در غزه و کرانه غربی صورت گرفته و اسفبارترین کشتارهای سالیان معاصر را در این مناطق رقم زده و مصداق کامل جنایت جنگی بوده است. اقدامات وحشیانه و هرروزه اسرائیل در غزه که در سطحی وسیع‌تر در لبنان هم به اجرا گذاشته شده، نه تنها ناقض حقوق بشر حتی در بدوی‌ترین شکل و روال مرسوم آن است، بلکه این پیام را به جهانیان می‌دهد که غربی‌ها فقط از نیروها و نظام‌هایی حمایت می‌کنند که منافع سیاسی آنها را بیشتر فراهم می‌آورند. ادعاهای مکرر این کشورها در زمینه کاستن از سلاح‌های ارسالی‌شان برای طرف ظالم فقط دروغگویی برای رهایی از فشار افکار عمومی و چشم بستن بر این الزام است که تمام کشورهای جهان باید برای متوقف کردن جانی بزرگ زمانه (اسرائیل) با همه قوا روبه‌روی آن بایستند. این در حالی است که اسرائیل و امریکا با وقاحت هرچه بیشتر مدعی شده‌اند رزمنده‌های حماس با پناه گرفتن بین مردم عادی و غیرمسلح فلسطین، قصد نجات دادن خود و حفظ جان‌شان را دارند و به همین دلیل است که آنها مجبورند به سمت مردم عادی و خانه و کاشانه آنان نیز آتش بگشایند و مدارس و بیمارستان‌ها را هم بمباران کنند تا این تروریست‌ها را از صفحه هستی محو سازند! در روزهای اخیر همین استدلال دروغین از سوی صهیونیست‌ها برای کوبیدن هولناک شهر بیروت هم مطرح شده و آنها ادعا کرده‌اند که بمباران‌های مکرر مناطق مختلفی از این شهر با بمب‌های «یک‌تُنی» اهدایی امریکایی‌ها با هدف از میان برداشتن رزمنده‌های جنبش حزب‌الله که از دید غربی‌ها تروریست هستند، صورت پذیرفته است، ادعایی که هیچ سنخیتی با واقعیت ندارد.
منبع: Aljazeera.com

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هشتاد و هفت
 - شماره هشت هزار و پانصد و هشتاد و هفت - ۰۳ آبان ۱۴۰۳