اخبار

بریکس مانع یکجانبه‌گرایی امریکا و غرب خواهد بود

گروه بریکس می‌تواند محور مهمی برای فعالیت‌های اقتصادی و جلوگیری از یکجانبه‌گرایی امریکا و غرب باشد.
عبدالناصر همتی، وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: پس از شش دهه که کشورهای جنوب - جنوب در بعد اقتصادی نتوانستند به موفقیت برسند، اکنون قدرت‌های نوظهور بریکس را شکل داده‌اند و در بین چهار کشور اولیه به همراه آفریقای جنوبی، دو کشور چین و هند که جزو پنج اقتصاد اول جهان هستند و برزیل و آفریقای جنوبی که دولت‌های نوظهور قدرتمند اقتصادی محسوب می‌شوند، در قالب بریکس گرد هم آمده‌اند.
وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: بنابراین بریکس اکنون با اجلاس جنوب- جنوب در گذشته تفاوت زیادی دارد و می‌تواند محور مهمی برای فعالیت‌های اقتصادی و جلوگیری از یکجانبه‌گرایی امریکا و غرب باشد.
همتی گفت: در واقع بریکس با تشکیل بانک توسعه نوین و ایجاد ترتیباتی برای ایجاد ذخیره مشروط برای مواقعی که کشورها با عدم توازن تراز پرداخت‌ها مواجه می‌شوند، می‌تواند به آنها کمک کند ضمن اینکه نمونه‌ای از بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول شکل می‌دهد و می‌خواهد بگوید من با همان ابزار اقتصادی که شما (غرب) سلطه دلار را در جهان پیش می‌برید، یک بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول جدید تشکیل می‌دهم.

 

نخستین جراحی اساسی
در تشکیلات دولت صورت پذیرد

نخستین جراحی اساسی باید در تشکیلات کلان دولت صورت پذیرد و دستگاه‌هایی که مأموریت موازی دارند باید ادغام شوند که این نیازمند طرح در شورای ‌عالی اداری و دریافت مصوبه این شوراست. علاء‌الدین رفیع‌زاده، رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور با انتقاد از نگاه عمومی به سازمان اداری و استخدامی کشور و توجه صرف به بعد استخدامی این سازمان، گفت: مسائل این سازمان با توجه به فصل بیست و سوم برنامه هفتم پیشرفت، بر پنج محور ساختار، دولت الکترونیک، سرمایه انسانی، ارزیابی عملکرد و ارتقای بهره‌وری است اما متأسفانه تنها بعد استخدامی و نظام پرداخت این سازمان مورد توجه قرار می‌گیرد. به گفته رفیع‌زاده، تعداد دستگاه‌هایی که در دولت موازی کاری می‌کنند قابل توجه است که باید با هم ادغام شوند.

 

عملیات کانتینری در بندر چابهار رونق می گیرد

افزایش تجهیزات ، ماشین آلات و رشد عملیات کانتینری به ۱۰۰ هزار تی ای یو در بندر چابهار تا پایان امسال محقق می‌شود.  بر اساس این گزارش این جرثقیل‌ها طی چهار سال اخیر فعالیتی نداشتند و اکنون مهندسان فنی گروه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با توجه به دانش فنی بالایی که در اختیار دارند، تاکنون یک دستگاه از این جرثقیل‌ها را جهت تخلیه و بارگیری کانتینر تجهیز و فعال کرده و مابقی نیز طی روز‌های آتی به همین صورت وارد عملیات تخلیه و بارگیری خواهند شد. از جمله علل عدم استفاده از این جرثقیل‌ها تاکنون می‌توان به بروز برخی مشکلات اشاره کرد؛ به نحوی که مقرر بود شرکت خارجی سازنده جرثقیل‌ها با دریافت ۸۰ هزار دلار هزینه ، نصب آنها را انجام دهد . اما با توجه به فشار‌های تحریمی از این امر سر باز زد که پس از آن با ورود مهندسان ایرانی طی تنها چند روز و بدون هیچ نوع هزینه ارزی و ریالی، جرثقیل‌ها به بهترین شکل جهت کمک به فرآیند عملیات تخلیه و بارگیری کانتینر در بندر چابهار تجهیز شدند. از جمله مزایای الحاق این دستگاه‌ها به عملیات تخلیه و بارگیری کانتینر در بندر چابهار را می‌توان افزایش سرعت عملیات و کاهش چشمگیر هزینه-زمان در این زمینه دانست.

 

تداوم جهش واردات خودرو

رئیس کل گمرک اعلام‌کرد: ۲۵ هزار و ۴۴۸ دستگاه خودرو سواری نو در هفت ماهه امسال از گمرکات کشور ترخیص قطعی و وارد کشور شد. محمدرضا رضوانی‌فر افزود: ارزش این تعداد واردات خودرو سواری نو به کشور ۵۲۵ میلیون و ۴۲ هزار دلار بوده است. وی درباره واردات خودرو در هفت ماهه سال ۱۴۰۲ به کشور، افزود: در مدت مشابه سال گذشته تعداد ۲ هزار و ۹۹۹ دستگاه خودرو سواری نو به ارزش ۶۰ میلیون و ۴۹۸ هزار دلار وارد کشور شده بود.

 

لزوم متنوع‌سازی سبد انرژی

متنوع‌سازی سبد انرژی به همراه اصلاح قیمت‌ها، یکی از مهم‌ترین الگوهای مدیریت مصرف است که باید به‌طور جدی به آن توجه شود. سعید توکلی، مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران زنجیره شرکت ملی گاز ایران و مصرف‌کننده نهایی را امری ضروری دانست و افزود: زنجیره شرکت ملی گاز ایران شامل پالایش، انتقال، توزیع و مصرف‌کننده نهایی شامل بخش خانگی، برق، فولاد، سیمان و پتروشیمی می‌شود که این مهم با ارتقای نظام حکمرانی میسر خواهد بود. وی، ارتقای نظام حکمرانی را وابسته به استفاده درست از بحث هوشمندسازی دانست و ادامه‌ داد: باید هدررفت گاز در جاهای مختلف به‌خوبی بررسی شود و برای آن راهکارهای مناسب طراحی و با کمترین ریسک ممکن اجرایی کرد. مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه گاز طبیعی ۲۵ درصد سبد انرژی جهان را شامل می‌شود، درحالی‌که در ایران این مقدار حدود ۷۰ درصد است، خاطرنشان‌ کرد: متنوع‌سازی سبد انرژی به همراه اصلاح قیمت‌ها، یکی از مهم‌ترین الگوهای مدیریت مصرف است که باید به‌طور جدی به آن توجه شود.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هشتاد و هفت
 - شماره هشت هزار و پانصد و هشتاد و هفت - ۰۳ آبان ۱۴۰۳