اذعان اندیشکده امریکایی به کمبود ذخایر موشکی سامانه‌های پدافندی ایالات‌متحده

خشــاب خـــالی یانــکی‌هـــا در دفــــاع از اسرائیــــل

اندیشکده امریکایی نشنال ‌اینترست در مقاله‌ای نوشت: تشدید بیشتر تنش‌ها در غرب آسیا می‌تواند زرادخانه موشکی امریکا را بشدت تهی کند و دارایی‌های نظامی ایالات‌متحده در اروپا و آسیا را در معرض آسیب قرار دهد.در بخش ابتدایی این مقاله آمده است: پس از اعلام ارتش امریکا در 13 اکتبر مبنی بر استقرار سامانه‌های دفاع هوایی ارتفاع بالا (THAAD)، محدودیت‌های سیستم‌های دفاع موشکی هر دو دولت نمایان خواهند شد.نویسنده مقاله همچنین در ادامه مدعی می‌شود استقرار این سامانه‌ها ممکن است با هدف فشار بر اسرائیل برای چشم‌پوشی از هدف قرار دادن سایت‌های هسته‌ای ایران و محدود کردن تشدید تنش‌ها صورت گرفته باشد.وی با اذعان به تضاد این استقرار با ادعای صهیونیست‌ها مبنی بر تکیه بر ارتش خود برای دفاع، می‌افزاید: این نشان‌دهنده چالش‌های اسرائیل با سامانه‌های دفاع موشکی خود است که عملکرد متفاوتی در برابر موشک‌هایی که اخیراً توسط ایران و حزب‌الله شلیک شدند، داشته‌اند.

امیر فرشباف
مترجم

انتخاب دشوار امریکا
نشنال ‌اینترست می‌افزاید: این همچنین نشان‌دهنده نگرانی‌های امریکا در مورد تعداد موشک‌های ضد بالستیک (SM-3) مستقر در دریاست که قبلاً در برابر تهدیدات و حملات انصارالله علیه اسرائیل و حمل‌و‌نقل در دریای سرخ به مصرف رسیده است. اگر درگیری بین اسرائیل و ایران ادامه یابد و تشدید شود، ایالات‌متحده ممکن است بزودی با انتخاب دشواری در مورد میزان کاهش موجودی سامانه‌های THAAD و SM-3 خود روبه‌رو شود، خصوصاً با توجه به اینکه آنها در سایر نبردهای احتمالی، بویژه در شرق آسیا درگیر خواهند بود.
این مقاله درباره ساختار پدافندی ارتش صهیونیستی می‌نویسد: اسرائیل دارای یک سیستم دفاع موشکی چندلایه متشکل از رهگیرهای کوتاه‌برد (گنبد آهنین)، برد متوسط (فلاخن داوود) و برد بلند (پیکان 2 و 3) و همچنین سیستم موشکی پاتریوت که توسط ایالات‌متحده ارائه شده است.
مقاله نشنال اینترست بدون اشاره به اصابت‌های موفق موشک‌های ایرانی و حمایت چندین کشور غربی و عربی از اسرائیل در عملیات وعده صادق 1، مدعی می‌شود ارتش صهیونیست تقریباً تمام 170 پهپاد، 30 موشک کروز و 120 موشک بالستیک شلیک شده توسط ایران در روز 13 آوریل را رهگیری کرد! با این حال در ادامه همین بخش مجبور به اعتراف به موفقیت وعده صادق 2 می‌شود و می‌نویسد: اما در جریان حمله اول اکتبر از سوی ایران که شامل حدود 180 موشک بالستیک بود، اسرائیل نتوانست بیش از 30 فروند موشک شلیک شده به پایگاه هوایی نواتیم و مقر موساد را رهگیری کند.
نشنال اینترست می‌نویسد: اسرائیل اطلاعاتی را در مورد موجودی سامانه‌های رهگیری هوایی خود منتشر نمی‌کند، اما چندین مقام سابق به نقل از فایننشال تایمز، از کمبودهای این حوزه پرده برداشتند.
 
سامانه پدافندی داریم، ولی کم داریم!
نویسنده سپس به دو‌راهی ایالات‌متحده بر سر حمایت از تل‌آویو و مقابله با تهدیدها در شرق آسیا و اروپا و اتمام ذخایر موشکی امریکا اشاره می‌کند و می‌نویسد: با توجه به اینکه SM-3 و THAAD برای توانایی ایالات‌متحده در دفاع از پایگاه‌های اقیانوس آرام در برابر چین و پایگاه‌های اروپا در مقابل روسیه بسیار مهم هستند، اما امریکا ممکن است بزودی در مورد اولویت‌بندی خود با دوراهی مواجه شود.
گزارش‌های اسرائیلی بیان کرده‌اند که استقرار سامانه‌های امریکایی تا حدی به این واقعیت پاسخ داد که موجودی سامانه‌های رهگیری SM-3 در ناوگان ششم ایالات‌متحده پس از آنکه ناوشکن‌های مجهز به Aegis به اسرائیل در برابر حمله موشکی ایران در اول اکتبر کمک کردند، تقریباً تمام شده‌اند.
این مقاله به آمارهایی از موجودی فعلی امریکا و کمبود شدید در این حوزه اشاره می‌کند و می‌افزاید: در حالی که تعداد دقیق دارایی موشک‌های پدافندی جزو آمارهای طبقه‌بندی شده است، تعداد کلی سامانه‌های SM-3 تولید شده کمی بیشتر از 500 عدد است که تنها 12 عدد در سال تولید می‌شود. با آزمایش‌های صورت گرفته در طول این سال‌ها و استفاده‌های رزمی اخیر، احتمالاً حدود 400 عدد باقی می‌مانند که برخی از آنها در لهستان و رومانی مستقر شده‌اند. این را نباید با سایر انواع موشک‌های استاندارد مانند SM-2 و SM-6 که در مقادیر بیشتری تولید شده‌اند، اما برای رهگیری موشک‌های اگزواتمسفری مناسب نیستند، اشتباه گرفت.

 

بــــرش

یا دفاع از اسرائیل یا بازدارندگی مقابل چین

این اندیشکده امریکایی می‌افزاید: سامانه THAAD مستقر در اسرائیل شامل 6 پرتابگر و در مجموع چهل‌وهشت رهگیر است. اینها موجودی قابل توجه اما محدود دو سامانه رهگیر موشک بالستیک هستند. در سال 2023، ژنرال فرانک مک‌کنزی، فرمانده سابق سنتکام مدعی شد ایران بیش از 3000 موشک بالستیک در اختیار دارد. این بزرگ‌ترین موجودی موشک بالستیک در غرب آسیاست. بیشتر زرادخانه‌های حزب‌الله اما برد کوتاه‌تری نسبت به سامانه‌های SM-3 یا THAAD دارند. بدیهی است که همه این موشک‌ها نیازی به رهگیری توسط دو سامانه امریکایی ندارند، با این حال تعداد موشک‌های ایران به وضوح کافی است تا صدها رهگیر امریکایی را طی یک درگیری شدید از بین ببرد.
نویسنده بار دیگر به این دو‌راهی ناخواسته امریکا بین دفاع از اسرائیل و سایر تهدیدات علیه امریکا و تاوان سنگین احتمالی نبرد با ایران اشاره می‌کند و می‌نویسد: با توجه به تهدیدات حاد نیروهای ایالات‌متحده در [شرق] آسیا، واشنگتن به روشنی نمی‌تواند از حدود نیمی از موجودی سامانه‌های پدافندی و رهگیرهای خود استفاده کند. دو‌راهی بین دفاع از اسرائیل در برابر ایران یا بازدارندگی مقابل چین، چیزی نیست که بسیاری از نهادهای سیاستگذاری در واشنگتن دوست داشته باشند به آن فکر کنند؛ با این حال اگر نتوانیم تنش با ایران را مهار کنیم، شرایط به سرعت به ما تحمیل خواهد شد.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هشتاد و پنج
 - شماره هشت هزار و پانصد و هشتاد و پنج - ۰۱ آبان ۱۴۰۳