معادل یک پنجم درآمد ارزی صرف واردات بنزین میشود
احیای جایگاههای ســیانجــی برای کاهش ناترازی ســوخت
امین محمودی
خبرنگار
وزارت نفت طی سه ماه اخیر تلاش کرده تا میزان تولید و توزیع فرآوردههای نفتی در کشور را افزایش دهد تا از طرفی جلوی هر گونه ناترازی را بگیرد و از طرف دیگر از ارزبری واردات این فرآوردهها بکاهد.
چندی پیش بود که کرامت ویس کرمی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی با بیان اینکه مهر امسال تولید بنزین بیش از ۱۲۵ میلیون لیتر در روز بود، از افزایش ۳۸ درصدی تحویل سوخت مایع به نیروگاهها خبر داد.
با این حال اما به نظر میرسد با توجه به افزایش مصرف بنزین در کشورمان روند واردات این فرآورده نفتی نیز تشدید شده به طوری که تا پایان مرداد ماه سالجاری ۶ میلیارد دلار هزینه واردات بنزین شده است که معادل یک پنجم درآمد ارزی کشورمان را شامل میشود.
رفع چالشها؛ اولویت بنیادین
با این حال کارشناسان راهکارهای زیادی را برای کاهش ناترازی بنزین در کشورمان عنوان کردند اما به طور ویژه وزارت نفت در حال بررسی افزایش تولید و توزیع سیانجی در کشورمان است.
محمد صادق عظیمفر، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی با اشاره به برنامهریزی وزارت نفت برای متنوعسازی سبد سوخت خودروها و توسعه صنعت سیانجی گفت: چالشهای متعددی بر سر راه جایگاهداران سیانجی وجود دارد که وزارت نفت تلاش میکند با رفع این چالشها و اصلاح مدل کسبوکار، افزون بر حفظ منافع ذینفعان و تضمین اقتصاد جایگاهداران، مسیر توسعه صنعت سیانجی را هموار کند.
به طوری که گفته میشود این چالشها عمدتاً قیمت سیانجی، بهینهنبودن سهمیه تخصیصیافته به ناوگان خودرویی، نبود سهولت دسترسی به جایگاهها بویژه در کلانشهرها، متوقفشدن فرایند تبدیل، تولید و نوسازی ناوگان دوگانهسوز هستند که سبب شده تا توسعه این امر تاکنون آنچنان که باید و شاید به سرانجام نرسد .
الزام همکاری مردم و خودروسازان
کارشناسان و فعالان صنعت نفت میگویند سیانجی نه تنها میتواند جایگزین ۲۵ میلیون متر مکعب مصرف بنزین شود و ناترازی آن را جبران کند بلکه از خروج ارز و افزایش درآمدهای نفتی نیز کاسته میشود.
در واقع آنان معتقدند که یکی از سریعترین راه برای از بین بردن ناترازی بنزین جایگزینی سوخت سیانجی است، چرا که هم از لحاظ هزینهای برای مردم مقرون به صرفهتر است و هم از لحاظ زیرساختی. زیرساختهای آن برای افزایش ظرفیت وجود دارد که برای محقق شدن این امر همکاری مردم و خودروسازان لازم است.
بــــرش
راهبردهایی برای تضمین
محمدصادق عظیمیفر مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی گفته است، ۴۵ درصد از ظرفیت جایگاههای سیانجی سراسر کشور مورد استفاده قرار نمیگیرد. همچنین کاهش مصرف روزانه این سوخت پاک در سالهای اخیر از ۲۴ میلیون مترمکعب به ۱۹ میلیون مترمکعب رسیده است.
به گفته مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی مواردی نظیر افزایش سطح پوشش جایگاههای سیانجی بویژه در کلانشهرها و جنوبشرق کشور با تمرکز بر احداث جایگاههای سیار و نیز کوچک مقیاس، توجه به اقتصاد جایگاهداران از طریق ایجاد تناسب در کارمزد حقالعمل با هزینههای جاری و نگهداری جایگاه، ارائه خدمات مستمر، تأمین و نوسازی تجهیزات با سازوکارهای حمایتی و همچنین پایش و بررسی دورهای تجهیزات، علاوه بر افزایش اقبال مصرفکنندگان، توسعه و عرضه پایدار این سوخت پاک را تضمین میکند.
معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش تأکید کرد: متنوعسازی سبد سوخت با استفاده از سیانجی یکی از برنامههای اولویتدار در حوزه مدیریت مصرف است که در این باره در یک ماه گذشته مطالعه مفصلی به منظور احصای وضع موجود و نیز عارضهیابی آن انجام شده و برنامه توسعهای افق کوتاهمدت تا بلندمدت آن نیز تدوین شده است.