مقامات غربی همچنان با ارسال سلاح‌های پیشرفته به اوکراین مخالف‌اند

دست کی یف در پوست گردوی غرب

رئیس جمهور ایالات متحده درخواست کی‌یف برای رفع محدودیت‌های استفاده از سلاح‌های دوربرد غربی را رد کرد. به گزارش راشاتودی، جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده گفته است که هنوز هیچ توافقی در دولت او در مورد اجازه دادن به اوکراین برای استفاده از سلاح‌های دوربرد ساخت خارج برای حمله به اهدافی در عمق روسیه وجود ندارد.

امیر فرشباف
خبرنگار

این بیانیه چند روز پس از آن صادر شد که ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور  اوکراین خواستار رفع این محدودیت‌ها شده بود. بایدن در روز جمعه قبل از ترک برلین، موضع کاخ سفید را بیان کرد. او در پاسخ به این سؤال که آیا نظر خود را در مورد حملات اوکراین به خاک روسیه تغییر داده است یا خیر، پاسخ داد: «در حال حاضر، اجماع برای تسلیحات دوربرد وجود ندارد.»
سپس یک خبرنگار پرسید که چه اتفاقی باید بیفتد تا واشنگتن در موضع خود تجدید نظر کند، که بایدن پاسخ داد: قصد ندارم حدس و گمان بزنم!
رئیس جمهور امریکا بار دیگر تأکید کرد که علیرغم رد درخواست زلنسکی، واشنگتن به حمایت از کی‌یف ادامه خواهد داد. او به خبرنگاران گفت: ما مطمئن می‌شویم که آنها همچنان توانایی‌های خود را دارند.
این بیانیه دو روز پس از آن صادر شد که ایالات متحده ارسال بسته کمک نظامی جدیدی به ارزش 425 میلیون دلار به اوکراین را تصویب کرد که شامل موشک‌های ضد هوایی و ضد تانک و همچنین گلوله‌های توپخانه می‌شود.
همزمان با اظهارات بایدن، لوید آستین وزیر دفاع امریکا نیز به کی‌یف توصیه کرد به جای موشک‌های دوربرد، از پهپاد علیه روسیه استفاده کند. آستین در گفت‌وگو با خبرنگاران بعد از نشست وزیران دفاع اعضای ناتو در بروکسل به اوکراین پیشنهاد کرد که از پهپادهای‌ دوربرد، به دلیل ارزان بودن، به جای موشک‌های غربی استفاده کند. او همچنین گفت که کی‌یف برای استفاده از پهپاد نیاز به کسب اجازه از هیچ کسی ندارد. آستین با تأکید بر کم هزینه بودن ساخت پهپاد نسبت به موشک مدعی شد که هزینه تولید یک موشک‌ هدایت‌شونده بعضاً به یک میلیون دلار هم می‌رسد، در حالی که اوکراینی‌ها می‌توانند پهپادها را در حجم بالا اما با قیمت کمتری تولید کنند.
پس از دیدار مقامات چهار کشور غربی در برلین، یک مقام بلندپایه ناشناس آلمانی به بلومبرگ گفت که اولاف شولتز، صدراعظم آلمان، هم با پیوستن سریع اوکراین به ناتو و هم با ارسال موشک‌های دوربرد به این کشور مخالف است. شولتز در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با بایدن تأکید کرد که «ما تا حد امکان از اوکراین حمایت می‌کنیم. در عین حال تضمین می‌کنیم که ناتو به یک طرف جنگ تبدیل نشود و این جنگ به یک فاجعه بزرگ‌تر تبدیل نشود.»
رهبران چهار کشور غربی همچنین در مورد طرح موسوم به «پیروزی» ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین و کمک به اوکراین در جنگ علیه روسیه گفت‌و‌گو کردند. طبق گزارش بلومبرگ، بایدن در این دیدار هشدار داد که اوکراین زمستان بسیار سختی را پیش رو دارد.
در مقابل، مسکو نیز هشدار داده است که افزایش کمک‌های نظامی به کی‌یف موج جدیدی از تشدید خطرناک تنش‌ها را به همراه خواهد داشت. ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در ماه سپتامبر سال‌جاری گفته بود که تصمیم برای استفاده از تسلیحات دوربرد، کشورهای عضو ناتو را به جنگ با روسیه نزدیک‌تر می‌کند.

 

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هشتاد و سه
 - شماره هشت هزار و پانصد و هشتاد و سه - ۲۹ مهر ۱۴۰۳