درگیری لفظی مقامات پاریس و تل‌آویو وارد دور جدیدی شده است

جنگ زرگری بی‌بی و ناپلئون کوچک

امیر فرشباف
خبرنگار

در پی انتقاد امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه از حمله نظامیان صهیونیست به نیروهای صلحبان سازمان ملل، تنش لفظی میان مکرون و نتانیاهو و گروه‌های یهودی مستقر در فرانسه وارد دور تازه‌ای شده است. در تازه‌ترین اقدام، امانوئل مکرون فراتر از صدور بیانیه و احضار سفیر، تصمیم گرفته است شرکت‌های صهیونیستی را از شرکت در نمایشگاه تجارت تسلیحاتی Euronaval که در اوایل نوامبر آغاز می‌شود، ممنوع کند.
یک منبع مطلع به شرط ناشناس ماندن به وبگاه پالیتیکو گفت که هیأت‌های اسرائیلی می‌توانند در این رویداد شرکت کنند، اما پیمانکاران نمی‌توانند تجهیزات نظامی خود را در غرفه‌ها به نمایش بگذارند. طبق این گزارش، این دومین بار در چند ماه گذشته است که شرکت‌های نظامی صهیونیستی از شرکت در نمایشگاه تسلیحاتی در فرانسه منع می‌شوند. نمایشگاه Euronaval که از 4 تا 7 نوامبر در حومه پاریس برگزار می‌شود، یکی از بزرگترین نمایشگاه‌های تجاری اروپا است که بر تسلیحات دریایی متمرکز است. بر اساس وب‌سایت نمایشگاه، هفت پیمانکار نظامی اسرائیلی از جمله شرکت‌های صنایع سنگین مانند رافائل، البیت سیستمز و صنایع هوافضای اسرائیل قرار بود محصولات خود را به نمایش بگذارند.

 اسرائیل  مدیون سازمان ملل است
گفتنی است که تنش لفظی میان نتانیاهو و مکرون، پس از انتقاد رئیس جمهور فرانسه از حمله نظامیان صهیونیست به نیروهای سازمان ملل در مرز لبنان، به اوج خود رسید. به گزارش خبرگزاری فرانسه، امانوئل مکرون روز سه‌شنبه در جلسه کابینه با اشاره به قطعنامه‌ای که در نوامبر 1947 توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد در مورد طرح تقسیم فلسطین به یک کشور یهودی و یک کشور عربی تصویب شد، به نخست‌وزیر اسرائیل هشدار داد که فراموش نکند که کشورش با تصمیم سازمان ملل ایجاد شده است. اظهارات او در جلسه‌ای که پشت درهای بسته کاخ الیزه برگزار شد، توسط یکی از شرکت کنندگان که با خبرگزاری فرانسه گفت‌وگو کرد، به شرط ناشناس ماندن نقل شد. نتانیاهو نیز با حمله به مکرون و تکرار داستان مجعول «هولوکاست»، فرانسه زمان ویشی را همدست نازی‌ها خواند و مدعی شد که «اسرائیل» توسط نجات یافتگان هولوکاست از دست رژیم ویشی در فرانسه تأسیس شده است.
به گزارش پالیتیکو، نتانیاهو در بیانیه ای، بدون اشاره به همدستی یهودیان اشکنازی آلمان با رژیم نازی در زمینه سازی برای کوچاندن یهودیان به فلسطین، مدعی شد: «این قطعنامه سازمان ملل نبود که دولت اسرائیل را تأسیس کرد، بلکه این پیروزی در جنگ استقلال با خون مبارزان قهرمان به دست آمد، که بسیاری از آنها بازماندگان هولوکاست بودند».

خاطره بازی با کشور شش ضلعی
پس از این لفاظی‌ها، لابی‌های متنفذ صهیونیستی در فرانسه نیز حملات به مکرون را تشدید کردند. در تازه ترین رویداد، یوناتان آرفی، رئیس شورای نمایندگی مؤسسات یهودی‌ در فرانسه (Crif) از اظهارات امانوئل مکرون، درباره تشکیل «اسرائیل» با تصمیم سازمان ملل متحد انتقاد کرد.
او در حساب ایکس خود، ضمن نادرست خواندن اظهارات مکرون با یادآوری نقش دولت فرانسه در جعل هویتی به نام «اسرائیل» و تحکیم بنیان‌های امنیتی رژیم صهیونیستی مدعی شد: «در تاریخ طولانی منتهی به ایجاد اسرائیل، من ترجیح می‌دهم نقشی را که فرانسه بازی کرده، به یاد بیاورم. در پاریس بود که در مواجهه با یهودستیزی ماجرای دریفوس، تئودور هرتزل کتاب خود را با‌ عنوان «دولت یهودیان» نوشت و خطوط جنبش صهیونیستی را ترسیم کرد. فرانسه بود که در ۴ ژوئن ۱۹۱۷ حمایت خود را از پروژه ایجاد یک دولت یهودی در بیانیه کامبون ابراز کرد». شایان ذکر است که حملات مکرون به نتانیاهو نه بر اساس موازین اخلاقی و حقوقی در سیاست بین الملل؛ بلکه بر اساس تداوم نگاه استعماری هیأت حاکمه فرانسه به لبنان و توسعه نفوذ و دخالت سیاسی و اقتصادی در این کشور است که گاهی مقامات فرانسوی وارد تنش لفظی با مقامات صهیونیست می شوند.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هشتاد و یک
 - شماره هشت هزار و پانصد و هشتاد و یک - ۲۶ مهر ۱۴۰۳