رئیس سازمان بازرسی کشور مطرح کرد

شناسایی ۲۱۳ گلوگاه فساد در کشور

سمیه افشین‌فر
خبرنگار

رئیس سازمان بازرسی کشور با اشاره به شناسایی گلوگاه‌های فساد گفت: اگر مشخص شود گروهی در کشور سوء‌استفاده مالی دارند، همکاران ما هیچ‌گونه اغماضی نخواهند داشت و با تخلفات برخورد قاطع خواهیم کرد.
ذبیح‌الله خدائیان رئیس سازمان بازرسی کل کشور در نشست خبری که به منظور سالروز تأسیس این سازمان در ۲۵ مهرماه برگزار شد، گفت: در دولت سیزدهم و در یک کار پژوهشی ٢١٣ گلوگاه فساد و دو هزار مسأله را شناسایی کردیم. در آن زمان شهید رئیسی دستور دادند برای رفع این گلوگاه‌ها اقدام شود، در دولت جدید نیز آمار را برای مسئولین ارسال کردیم و تلاش‌مان بر این است که نسبت به رفع آنها اقدام شود.
وی افزود: اقدام دیگر، شناسایی مدیران سختکوش و پیگیر و دارای روحیه مبارزه با فساد است که از این عزیزان تقدیر شود. رئیس سازمان بازرسی ادامه داد: اگر مشخص شود گروهی سوء‌استفاده مالی دارند، همکاران ما هیچ‌گونه اغماضی نخواهند داشت و با تخلفات برخورد قاطع خواهیم کرد.
 
اثربخشی ۳۰۰ درصدی گزارش‌های اصلاحی
رئیس سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: در سال گذشته، تعداد ۶۱۱۲ برنامه نظارت و بازرسی در سطح کشور اجرا شد که نتیجه آن ارائه ۱۰۶۱۸ گزارش به مسئولان از جمله رئیس‌جمهور، وزرا، استانداران و سایر مقامات بود. از این تعداد، ۶۶۷۰ گزارش جنبه اصلاحی داشت و در راستای پیشگیری از تخلفات و هشدار در فرآیندها ارائه شد. همچنین، ۲۵۸۷ مورد تخلف اداری شناسایی و به هیأت‌های انتظامی معرفی شدند. از این تخلفات، ۳۱۴ مورد مربوط به مدیران بوده که به هیأت‌های انتظامی نهاد ریاست‌جمهوری گزارش شده و ۱۰۴۹ مورد نیز به‌عنوان گزارش کیفری به مراجع قضایی ارسال شده است.
وی تأکید کرد: در گزارش‌های اصلاحی، ۱۶۷۴۱ پیشنهاد برای بهبود امور و ارتقای سلامت اداری ارائه شده که از این تعداد، ۱۳۵۵۸ مورد مربوط به اصلاح فرآیندها و رفع مشکلات بوده است. اثربخشی این گزارش‌ها، چه مالی و چه غیرمالی، نسبت به سال قبل ۳۰۰ درصد رشد داشته است.
رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: طی همکاری با سازمان ثبت اسناد و املاک کشور، حدود یک میلیون و سیصد هزار هکتار از اراضی ملی تثبیت مالکیت شد. همچنین از تخریب و تغییر کاربری غیرقانونی ۱۰ هزار هکتار از اراضی ملی و دولتی جلوگیری شد.
وی افزود: در زمینه رفع تصرف اراضی ملی و دولتی، با پیگیری‌های انجام شده و همکاری دستگاه قضا، جهاد کشاورزی و سازمان ثبت، ۲۳۱۱ هکتار از این اراضی خلع ید و بازپس‌گیری شد. در نتیجه بیش از ۶۰۰۰ مورد بازرسی در سال گذشته، ۱۶۷۴۱ پیشنهاد اصلاحی برای بهبود امور ارائه شد که اثربخشی‌های مالی و غیرمالی قابل‌توجهی را به همراه داشت.
 
پرداخت ۲۰۰ همت تسهیلات فرزندآوری و ازدواج در سال گذشته
خدائیان در پاسخ به سؤالی پیرامون مشکل ثبت‌نام تسهیلات تکلیفی ازدواج و فرزندآوری، سازمان بازرسی چه اقداماتی را برای رفع این مشکل انجام داده است؟ گفت: در سال ۱۴۰۲، با پیگیری‌های انجام‌شده و همکاری بانک‌ها، حدود ۲۰۰ همت تسهیلات برای فرزندآوری و ازدواج پرداخت شد. تعهدات شبکه بانکی به‌طور کامل اجرا شد و حتی ۱۰۶ درصد از تعهدات ابلاغی نیز عمل شد. تسهیلات فرزندآوری نیز با افزایش ۳۷ درصدی مواجه شد و تعداد متقاضیان در صف انتظار حدود ۱۶۵ هزار نفر کاهش یافت.
وی افزود: با وجود این موفقیت‌ها در سال گذشته، عملکرد بانک‌ها در شش‌ماهه نخست سال ۱۴۰۳ با کُندی مواجه بوده است. به‌عنوان مثال، تعداد متقاضیان وام فرزندآوری در صف انتظار تا پایان سال ۱۴۰۲ بیش از ۲۸۰ نفر بود، اما این رقم اکنون به ۴۱۷ هزار نفر افزایش یافته است. وی ادامه داد: همچنین درخصوص تسهیلات ازدواج، در پایان سال ۱۴۰۲، بیش از ۱۴۹ هزار نفر در صف انتظار دریافت وام بودند، اما این تعداد در سال‌جاری به حدود ۳۹۶ هزار نفر افزایش یافته است که نشان از عدم کاهش متقاضیان در صف و کُندی پرداخت تسهیلات ازدواج دارد. از بانک مرکزی خواهش دارم همانند سال گذشته که رشد چشمگیری در این زمینه نسبت به سال ۱۴۰۱ داشت، عمل شود. اگر ببینیم بانک‌ها به وظایف خود در این زمینه عمل نمی‌کنند، برای آنها پرونده تشکیل می‌دهیم.

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هشتاد و یک
 - شماره هشت هزار و پانصد و هشتاد و یک - ۲۶ مهر ۱۴۰۳