خراسان رضوی و اولویت‌های پیش‌رو

غلامحسین مظفری
استاندار خراسان رضوی

 بی‌تردید کسب توفیق خادمی در خطه خورشید، سرزمین نور و برکت و در مجاورت بارگاه امام‌رضا(ع) افتخاری بزرگ و فرصتی غنیمت برای خدمت به زائران و مجاوران حریم ملک پاسبان رضوی است.خادمی در استان خراسان رضوی، استانی که نگین انگشتری ایران اسلامی را در قلب خود جای داده و به همین سبب، ملجأ و پناهگاه میلیون‌ها زائر و دلداده اهل‌بیت(ع) و برخوردار از جایگاهی بی‌بدیل در جهان اسلام است.
 استان خراسان رضوی را به جرأت می‌توان قلب تپنده ایران زمین دانست و از جنبه‌های مختلف، براساس ویژگی‌هایی که داراست، آن را مورد توجه قرار داد؛ ویژگی‌هایی چون تنوع صنعتی، موقعیت جغرافیایی، سرمایه‌گذاری و توسعه، صنعت گردشگری و زیارت، صنایع دستی و هنرهای سنتی، پژوهش و توسعه و برخورداری از چهره‌های فاخر ادبی و هنری چون فردوسی بزرگ و حکیم عمر خیام.
 اما در این راه خدمت، یکی از اصلی‌ترین محورهای مدنظر خود را پاکدستی، جدیت در عمل، صداقت و مردم‌داری می‌دانم و ضروری است که پیوسته در کنار مردم و با مردم بود تا اهداف به بهترین شکل ممکن، محقق و عملیاتی شود.
 باورمند به لزوم هم‌افزایی و همراهی مردم هستیم؛ مردمی که سرمایه اصلی نظام و کشور هستند و مقام معظم رهبری همواره محور اصلی مباحث و بیانات خود را پیرامون مردم‌داری و مردم‌مداری مطرح فرموده‌اند و لذا همه تلاش‌ها باید در جهت منفعت و تأمین منافع آنها صورت گیرد.
 یکی دیگر از محورهای مدنظر که باید بیش از پیش به آن توجه شود، مدیریت چابک، هوشمندانه، داده و دانش‌محور، شفاف و پاسخگو برای ستاد استانداری، سازمان‌ها و نهادهاست؛ این موضوع به قدری مهم است که می‌تواند جایگاه استان را به عنوان یک استان توسعه‌گرا تثبیت کند.
 در این راه تعامل با نخبگان و اندیشه‌ورزان به صورت نظام‌مند و ساختارمند با مشارکت همه افراد و گروه‌های متخصص با محوریت جوانان، یک منبع و راهبرد ارزشمند است.
محور دوم فعالیت‌های خود را ارتقای زیرساخت‌های توسعه استان با حمایت از سرمایه‌گذاران واقعی می‌دانم؛ وظیفه حاکمیت و دولت تأمین زیرساخت‌ها برای استفاده بخش‌های عمومی و خصوصی در جهت توسعه است.
 توسعه بزرگراه‌ها، گسترش خطوط ریلی، قطار سریع‌السیر، افزایش ناوگان حمل‌ونقل عمومی و هواپیماها از جمله موضوعاتی است که در این حوزه گنجانده می‌شود.
نکته اصلی محور دوم فعالیت‌ها، اولویت دادن به نگاه اقتصادی به جای نگاه سیاسی است و تأکید دارم که در نگاه توسعه‌ای، سیاست باید به اقتصاد یارانه بدهد و نه بالعکس و ما باید این نگاه را در استان تقویت کنیم.
 یک اقدام کلیدی برای رسیدن به توسعه، تغییر نگاه در استان است؛ تغییر نگاه هزینه‌ای به سمت نگاه درآمدی باید اعمال شود و نباید به عنوان یک تنخواه‌دار و تنخواه گردان باشیم؛ با استفاده از بودجه و نگاه درآمدی و ایجاد صندوق‌های توسعه‌ای، استان را باید به سمت توسعه پایدار هدایت کنیم.
 در این محور کاری خود، سهم بخش خصوصی در اقتصاد استان را بسیار حائز اهمیت و آن را اولویت برنامه‌های خود می‌‎دانم؛ خراسان رضوی که به عنوان یک استان صنعتی و کشاورزی شاخص در سطح کشور شناخته می‌شود و در حوزه‌های صنعت، معدن، تولید محصولات زراعی و باغی، پروژه‌های کشت و صنعت، گردشگری، تجارت و بازرگانی و استارتاپ‌ها و فناوری اطلاعات و... حرف‌های بسیار برای گفتن دارد که ظرفیت بخش خصوصی را باید در کنار خود داشته باشد.
 در محور سوم، تلاش برای ایجاد فضای وفاق و همدلی در جهت رفع مسائل و مشکلات مردم و توسعه استان، ضرورتی بی‌همتاست؛ تجربه‌های گذشته نشان داده است که گروه‌گرایی، نگاه جناحی و خالص‌سازی نه تنها نتیجه‌ای نمی‌دهد بلکه خساراتی نیز به بار آورده است.
 تشکیل اتاق‌های فکر تخصصی در حوزه‌های مختلف با مشارکت دستگاه‌های دولتی و بخش خصوصی و مشارکت جدی اندیشمندان و دانشگاهیان، موضوعی ضروری است و در این صورت، تصمیم‌گیری‌ها و خروجی‌ها، سنجیده و قابل اجرا خواهد بود.
 تشکیل پارلمان زنان به عنوان زمینه‌ساز مشارکت بیشتر بانوان در استان، دیگر مقوله‌ای است که تأکید مضاعف و جدی‌ بر آن دارم؛ در این صورت بخش بسیار مهم و تخصصی ویژه‌ای به کمک مدیریت استان خواهد آمد.  تشکیل مجمع‌های مشورتی استانداران خراسان، معاونین استانداری در ادوار گذشته، مجمع فرمانداران ادوار و نمایندگان مردم خراسان در دوره‌های پیشین مجلس شورای اسلامی هم باید مدنظر قرار گیرد چراکه ایجاد همه این تشکل‌های مشورتی می‌تواند پتانسیل و زیربنای اصلی توسعه استان را ایجاد کرده و مسیر نیل به اهداف و برنامه‌ها را شتاب مضاعف بخشد.
 در پایان، از همه مردم شریف استان خراسان رضوی می‌خواهم تا به عنوان پرچمدار تمدن اصیل ایرانی اسلامی در سایه امام مهربانی‌ها با همدلی و مشارکت برای ساختن آینده فرزندان خویش در میدان سازندگی استان و کشور حضور یافته و مشارکت کنند.

 

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هشتاد و یک
 - شماره هشت هزار و پانصد و هشتاد و یک - ۲۶ مهر ۱۴۰۳