دولت چهاردهم توسعه تجارت خراسان‌شمالی با ترکمنستان را ریل‌گذاری می‌کند

گذرگاه مرزی «پرسه‌سو» در آستانه بازگشایی

ایران زمین- بازگشایی گذرگاه «پرسه‌سو» واقع در مرز خراسان‌ شمالی و ترکمنستان از 20 سال پیش تاکنون در هاله‌ای از ابهام مانده و حالا تعیین تکلیف نهایی آن با هدف گسترش تجارت با همسایه ترکمن به دستگاه دیپلماسی دولت چهاردهم سپرده شده است. استانی که با وجود ۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک با ترکمنستان همچنان از داشتن گذرگاه مرزی محروم است؛ امری که در صورت تحقق تا حد زیادی مسیر توسعه در نقاط مرزی این استان یک میلیون نفری شمال شرق کشور را هموار کرده و همزمان با فراهم کردن زمینه صادرات کالا از خراسان شمالی به ترکمنستان و دیگر کشورهای آسیای میانه، به سکوی پرشی برای توسعه اقتصادی این استان تبدیل خواهد شد.
سال‌هاست که گذرگاه‌ها و بازارچه‌های مرزی به عنوان راه میانبری برای رونق اقتصادی مناطق مرزنشین در کشور مطرح می‌شود و به تبع آن هر استان مرزی می‌خواهد در حد ظرفیت‌هایش از این درآمد ارزی بهره گیرد. در همین راستا نیز استان مرزی خراسان‌شمالی با نگاه به سوی همسایه ترکمن در تلاش است تا سهمی در کسب این درآمدهای ارزی جدید داشته باشد. با وجود پیگیری‌های انجام شده در دولت سابق، راه‌اندازی این بازارچه همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار داشته و چشم انتظار رایزنی‌ها و تصمیمات دولت جدید است. در همین راستا چندی پیش نمایندگان استان خراسان شمالی در دیدار با رئیس‌جمهور و وزیر امورخارجه بر بازگشایی گذرگاه مرزی تأکید کرده و از مقام عالی اجرایی کشور درخواست کردند تا این موضوع را در اولویت گفت‌و‌گو‌ها با مقامات ترکمنستان قرار دهد. به همین دلیل، بازگشایی گذرگاه «پرسه‌سو» در دولت چهاردهم مورد توجه قرار گرفت؛ به گونه‌ای که در سفر اخیر دکتر پزشکیان به ترکمنستان جدای از برخی تفاهمات در بخش راه، برق و گاز، توافقاتی نیز در بخش بازگشایی بازارچه‌های مرزی انجام شده و امید مردم مرزنشین خراسان‌شمالی برای بهره‌مندی از عواید آن را دوچندان کرد.

تقویت مراودات با ترکمنستان
«رمضان بهرامی» رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکمنستان می‌گوید: اخیراً گام‌های مثبتی در راستای تقویت مراودات تجاری بین ایران و ترکمنستان انجام شده است که امیدواریم این روند توسعه یابد. وی بیان می‌کند: متأسفانه در سال‌های گذشته دولت‌ها از حوزه صادرات و واردات بین این دو کشور حمایت زیادی نکرده‌اند و این امر باعث مشکلاتی برای تجار شده است. طبق گفته رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکمنستان، سیستم بانکی کشور در حوزه صادرات و واردات عملکرد خوبی نداشته و این امر بزرگ‌ترین چالش مراودات تجاری محسوب می‌شود. طبق گفته این مقام مسئول، میزان صادرات ایران به ترکمنستان در سال گذشته مثبت بوده و به ۴۴۰ میلیون دلار رسید. همچنین میزان واردات ایران از ترکمنستان به 40 میلیون دلار رسید.
بهرامی با بیان اینکه میزان صادرات ایران به ترکمنستان از واردات پیشی گرفته است، می‌گوید: تراز تجاری ایران با ترکمنستان در سال گذشته مثبت بوده است. رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکمنستان تصریح می‌کند: صادرات و واردات کالا بین دو کشور در دهه گذشته با فراز و نشیب‌هایی همراه بود و میزان مراودات در این سال‌ها بین ۱۳۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار بوده است.
بهرامی تصریح کرد: کشور ترکمنستان در حال توسعه و نیازمند مواد اولیه صنعتی و محصول نهایی از کشورمان است و باید زمینه صادرات این محصولات را برای تجار فراهم و روند‌ها را آسان کرد. وی خاطرنشان کرد: نباید به کشور ترکمنستان به چشم ۶ میلیون نفر نگاه کرد، باید با نگاه بیش از ۲۵۰ میلیونی با این کشور مراودات تجاری را انجام داد چرا که از این کشور به سایر کشور‌ها نیز دست پیدا خواهیم کرد. رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکمنستان به برنامه کوتاه مدت برای افزایش ۱۰ برابری مراودات تجاری بین ایران و ترکمنستان تأکید کرد و افزود: برنامه‌ریزی برای بلند مدت نیز بیش از این میزان باید باشد چرا که ظرفیت‌ها در این خصوص زیاد است.

رونق اقتصادی و اشتغالزایی
 «عباس کاظمی» رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی بجنورد نیز می‌گوید: خراسان شمالی ۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک با ترکمنستان دارد و از ظرفیت‌های ویژه‌ای در بخش‌های کشاورزی، صنعت، بهداشت و سلامت برخوردار است. عباس کاظمی می‌افزاید: راه‌اندازی گذرگاه مرزی در خراسان شمالی می‌تواند نقش حیاتی در تسهیل و گسترش مراودات تجاری با ترکمنستان ایفا کند. این گذرگاه نه‌ تنها باعث افزایش حجم تجارت بین دو کشور خواهد شد بلکه زمینه‌ساز رونق اقتصادی و اشتغالزایی در منطقه می‌شود.

بازگشایی گذرگاه مطالبه مردمی است
«محمدمهدی شهریاری» نماینده مردم بجنورد، مانه، سملقان، راز و جرگلان، گرمه و جاجرم در مجلس شورای اسلامی نیز می‌گوید: ایجاد پایانه مرزی پرسه‌سو در دستور کار مذاکرات رئیس‌جمهور در سفر به ترکمنستان قرار گرفته است. از ابتدای آغاز به کار مجلس دوازدهم نیز پیگیری‌های گسترده‌ای از وزارت امور خارجه و دفتر ریاست‌جمهوری با هدف بازگشایی پایانه مرزی پرسه‌سو انجام گرفته است. وی تصریح می‌کند: براساس اعلام رئیس‌جمهور در سفر به ترکمنستان، تفاهماتی در بخش بازارچه‌های مرزی حاصل شد و قرار است طی یک ماه آینده در کار گروه مشترک اقتصادی این موضوعات بررسی و نهایی شود. نماینده مردم بجنورد، مانه، سملقان، راز و جرگلان، گرمه و جاجرم در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بازگشایی گذرگاه مرزی نه تنها یک مطالبه مردمی، بلکه ضرورتی استراتژیک برای توسعه اقتصادی خراسان شمالی است که مزایای آن شامل بسیاری از مناطق کشور خواهد شد.