اخبار

ترانزیت ۴۴ درصد رشد داشت
رئیس کل گمرک گفت: آمار ترانزیت کشور از ابتدی سال‌ جاری تا 20 مهرماه به ۱۲.۷ میلیون تن رسیده که ۴۴ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است. محمد رضوانی‌فر با اشاره به آمار صادرات تا ٢٠مهرماه، برابر قریب به ٢٩.۵ میلیارد دلار صادرات در قبال ٣٧ میلیارد دلار واردات طی این مدت، تراز تجاری (بدون نفت) را هفت میلیارد دلار منفی اعلام کرد. این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته 7‌درصد به‌ صورت وزنی و ١٠ درصد به لحاظ ارزشی رشد کرده است.
 
ابطال پروازهای هما به مقاصد اروپایی
سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری از ابطال‌ پروازهای شرکت‌ هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) به مقاصد اروپایی خبر داد. به گزارش ایرنا، جعفر یازرلو اظهار داشت: پیرو تحریم ناقض مقررات و معاهدات بین‌المللی هوانوردی شرکت‌های هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما)، ماهان و ساها توسط شورای وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا در روز دوشنبه جاری (۱۴ اکتبر ۲۰۲۴)، شرکت هواپیمایی ایران‌ایر پروازهای مقاصد اروپایی خود را به دلیل اجتناب از تبعات ناشی از عدم صدور اجازه فرود در فرودگاه‌های کشورهای اروپایی و همچنین جلوگیری از سرگردانی مسافران در فرودگاه‌های داخل و خارج از کشور، ابطال کرد. وی افزود: در حال حاضر، اقدامات و پیگیری‌های لازم به منظور فراهم شدن انجام سفر مسافران مقاصد اروپایی تحت شرایط تحریمی در حال انجام است و نتایج حاصله به منظور بهره‌برداری ذینفعان اطلاع‌رسانی خواهد شد.
 
اخذ مالیات از فرآوری محصولات کشاورزی
سازمان امور مالیاتی کشور اعلام کرد: فرآوری محصولات کشاورزی از جمله طعم‌دار کردن با افزودنی، خرد و پودر کردن، مشمول پرداخت مالیات و عوارض است. بر اساس این اطلاعیه، مطابق مفاد ماده «۹» قانون مالیات بر ارزش افزوده، صرفاً فعالیت‌های مربوط به مراحل بسته‌بندی، انبارداری و نگهداری محصول در دمای مناسب در سردخانه، انجماد محصول، پاک کردن، درجه‌بندی، بوجاری بذرها، پوست‌گیری مانند شالیکوبی، شست‌و‌شو، تمیزکاری، تفکیک، همگن‌سازی، خشک کردن انواع محصولات مانند چای، کشمش و خرما با روش‏های مختلف، تفت دادن مانند پخت نخود و پنبه پاک‌کنی، فرآوری محصولات کشاورزی محسوب نمی‌شود و مشمول مالیات و عوارض نیست.
 
الزام رفع چالش تعهد ارزی صادرات قیر
در حال حاضر ۵.۵ میلیون تن قیر در کشور تولید می‌شود که ٢.۵ میلیون تن در کشور مصرف می‌شود و ٣‌میلیون تن دیگر آن صادرات می‌شود.  محمدمهدی حیدری رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان این مطلب ارزآوری صنعت قیر برای کشور را بین یک تا ٢ میلیارد دلار اعلام کرد و گفت: به طور معمول صادرات قیر به کشورهای آفریقا، حاشیه خلیج فارس، هند و چین انجام می‌شود.  به گفته حیدری یکی از مشکلات صادرات قیر در حال حاضر، مربوط به تعهد ارزی است که باید برای افزایش رونق صادرات این محصول، راهکاری توسط وزارت اقتصاد و بانک مرکزی در نظر گرفته شود. وی بیان داشت: طبق دستورالعملی که سال گذشته از سوی وزیر راه‌وشهرسازی صادر شد تمامی قیرهای تولید شده باید گواهینامه تضمین کیفیت را دریافت کرده و در صورتی که این گواهینامه را دریافت نکنند حق توزیع داخلی و صادرات ندارند.

 

صفحات
آرشیو تاریخی
شماره هشت هزار و پانصد و هشتاد
 - شماره هشت هزار و پانصد و هشتاد - ۲۵ مهر ۱۴۰۳